Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Det kan man ju tycka, men det är knappast aktuellt. Den här hunden är ju född bara några år efter att standarden skrevs och uppfyller den ju då inte med avseende på noslängd. Man kan så klart ha åsikten att standarden är fel ute, men det är nog en ganska fruktlös åsikt att ha.
Nu är jag ju absolut ingen boxerägare eller så, men man skrev alltså en rasstandard först, och sedan försökte skapa hundar som passade in i den? Det vanliga som jag förstått det brukar annars vara att man skrev rasstandarden efter de bra hundar som fanns då när standarden skulle skrivas och helt enkelt beskrev det man såg.

För min ras, saluki, så är det en anledning till att standarden är bitvis otydlig. Man ville skriva den på ett sätt som gjorde att alla olika typer i rasen passade in, för salukin är en ras som varierar och ska göra det också. Men, rasstandarden skrevs alltså utifrån de första hundarna som importerades från ursprungsländerna till England.
 
Nu är jag ju absolut ingen boxerägare eller så, men man skrev alltså en rasstandard först, och sedan försökte skapa hundar som passade in i den? Det vanliga som jag förstått det brukar annars vara att man skrev rasstandarden efter de bra hundar som fanns då när standarden skulle skrivas och helt enkelt beskrev det man såg.

Boxern är ju en ganska "sen" ras (härstammar från sent 1800-tal) så när man skrev rasstandarden var den fortfarande väldigt spretig. Första gången man anordnade en boxerutställning för att få grepp om hur hundarna såg ut var 1896 och därifrån började man arbeta på standarden. Så visst tittade man på existerande hundar men det var ju inte så att det fanns en hund som hade alla delar man ville ha. Utan en kanske hade huvudet man ville ha, en hade kroppen men ett sämre huvud, osv.
 
Ja, det är väl OFA eller PennHIP som används i USA? Jag ser dock få avelsdjur som annonseras i boxergrupperna på nätet där man anger röntgenresultat, men ska undersöka det vidare. I och med att ZTP testar försvarslust och bett så är det inget man gör med amerikanska linjer.

Jag hittar många amerikanska boxrar med OFA-resultat, även från helamerikanska linjer(det behövs det inte många minuter för). I hur stor utsträckning man testar ZTP på amerikanska linjer vet jag förstås inte, så mycket energi orkar jag inte lägga på det. Men ZTP anordnas även i USA, så det är i vart fall ingen omöjlighet.

Ser man till hela världen är boxern en väldigt stor ras, även om den gått nedåt något även i andra länder. Men den ligger ju topp tjugo i popularitet USA och Storbritannien. Däremot är det såklart samma smala ursprung.


Enbart en stor population är tyvärr inte till någon nytta om den genetiska variationen är låg, som den verkar vara i boxer.


Kan man fortfarande korsa in arab, eller menar du att det gjorts under rasens tillkomst? Jag trodde de råkade ut för en ganska rejäl flaskhals vid någon tidpunkt också, men det kanske var mest på hingstsidan?

Nu tror jag att stamboken är helt stängd. Men några inkorsningar skedde så sent som på 50-60-talet, alltså efter att stamboken officiellt stängdes vid andra världskriget. Antalet ursprungsdjur för rasen som bidragit till genpoolen i större eller mindre utsträckning beräknas vara över 400 stycken.
 
Det är möjligt, jag har inte koll på om den har sjunkit de senaste decennierna eller ej.



Andra sjukdomar var fel uttryckt. Problem med andra sjukdomar än här, dvs att de är vanligare men de finns även här. Som t.ex DCM. Och man kollar ju inte HD, knän eller spondylos alls, så det finns ju ingen familjebild på hälsa. Det togs in en amerikansk hane för ett år sen men inga röntgenresultat har dykt upp än, så jag misstänker ju att det inte var så bra.

Jag är i grunden absolut med på vad du säger om inavelsdepression i stängda stamböcker. Det har ju dock egentligen inget att göra med brakycefali som sådant.

Om man bortser från den längre nosen som i huvudsak finns i USA så finns det gott om hundar i Europa som är obesläktade med de svenska. Eller ja, obesläktade inom ett visst antal generationer, alla går ju tillbaka på samma ursprungspopulation. Ett större utbyte över landsgränserna är något jag väldigt gärna hade sett och jag sitter själv och letar en importvalp av den anledningen. Men det är inte roligt att chansa med hälsan när det saknas hälsotest på föräldrar och ibland i hela linjer. Jag vet inte hur det ser ut hos kelpien, om det är en hälsomässig chansning att ta in amerikanska hundar.



Vi har bara haft index i ett par år så kan inte säga så mycket om det, men innan dess låg fördelning väldigt stilla trots avel på bara A och B.
Fast avel på A och B-höfter ger ingenting om syskon och föräldrars syskon överlag har sämre höfter. Det är just dethär som har varit ett jätteproblem, att uppfödare inte har tittat längre än bara på A och B på närmaste hundarna.
Även en hund som har fritt kan vara en dålig nedärvare. Det har ju tyvärr inte varit ovanligt att man sett hundar främst hanar, som lämnat många kullar och ingen har blivit bra. Ändå har ägaren fortsatt ha den i avel.

Där man ist har gått på index har man snabbt höjt ledstatistiken.
 
Jag hittar många amerikanska boxrar med OFA-resultat, även från helamerikanska linjer(det behövs det inte många minuter för). I hur stor utsträckning man testar ZTP på amerikanska linjer vet jag förstås inte, så mycket energi orkar jag inte lägga på det. Men ZTP anordnas även i USA, så det är i vart fall ingen omöjlighet.

Jag har inte sökt aktivt eftersom mina avelsplaner ligger framåt i tiden, utan enbart tittat på de som annonserats i de boxergrupper på FB där jag är med. Men då kan man ju hoppas att det är vanligare än jag fått intrycket av. Har däremot tittat lite efter hundar med ZTP och där bara hittat sådana som beskrivs som "full euro". Man kan möjligen hoppas att tanken om boxern som en brukshund sprider sig lite i USA i takt med att fler europeiska importer dyker upp.
 
Jag har inte sökt aktivt eftersom mina avelsplaner ligger framåt i tiden, utan enbart tittat på de som annonserats i de boxergrupper på FB där jag är med. Men då kan man ju hoppas att det är vanligare än jag fått intrycket av. Har däremot tittat lite efter hundar med ZTP och där bara hittat sådana som beskrivs som "full euro". Man kan möjligen hoppas att tanken om boxern som en brukshund sprider sig lite i USA i takt med att fler europeiska importer dyker upp.

Jag kollade snabbt i de öppna grupperna också, och det verkar ju nästan bara vara europeiska hundar för insemination som annonseras ut i dessa ändå, främst från öst- och sydeuropa. Finns en stängd grupp för hälsotestade, amerikanska boxerhanar, där vet jag inte hur det ser ut.
 
Jag kollade snabbt i de öppna grupperna också, och det verkar ju nästan bara vara europeiska hundar för insemination som annonseras ut i dessa ändå, främst från öst- och sydeuropa. Finns en stängd grupp för hälsotestade, amerikanska boxerhanar, där vet jag inte hur det ser ut.

Jag är med i ett par stängda, men du har nog rätt att det är ett lite skevt urval ändå. Ska se om man kan bli insläppt i den.

Tyvärr hade hälsoresultaten nyligen kommit in på den amerikanska importen från förra året. HD C och lindrig knäartros. Av någon anledning kollar de armbågar och inte knän i USA och vi gör tvärt om.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 993
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 812
Senast: Dopy
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp