Bukefalos 28 år!

Boxväggar i tegel

Fredag

Trådstartare
Jag håller som bäst att leta gård och drömmer om hur mit stall ska utformas... :smirk:

Jag tycker det ser så otroligt trevligt ut med boxväggar i rött tegel. Gärna med lite mönster i väggen mot gången.

Har någon gjort tegelväggar? Vilket håll måste man lägga stenarna på? Om man har dem längst väggen så att det blir ca 10 cm tjockt, behöver man lägga armeringsjärn i väggen då? Det kanske man alltid måste?

Tips för att få det se snyggt ut med mönster eller avvikande färg på murbruk el dyl?
 
Ja, du maste ha nagot slag av stod i teglet, sa att det inte blir nedsparkat utav hastarna.
Tegel ar ju valdigt snyggt!! Det ar jattesnyggt om man lagger ett par tegelstenar ca 2 cm utanfor de andra.

Det finns flera olika utlandska foretag pa internet som du kan sno ideer fran. Det gjorde vi!! :D

www.loddon.co.uk
www.oldtownbarns.com

Det ar de 2 jag kommer ihag sadar rakt upp och ner.
Med lite uppfinningrikedom och tankeverksamhet sa kommer du komma pa en massa roliga ideer till stallet.
Lycka till!!
 
Glomde!!

Du kan aven mura upp stallen i lekablock, och sedan lagga tegelstenarna utanpa blocken, da far du en vagg som haller i flera hundra ar. :)
 
Vi har tre boxar i tegel!
Jättesnyggt och lättskött MEN:
Tegelväggar är inte stabila i sidleds, de klarar stora belastningar ovanifrån men det kan räcka med en hästknuff från sidan och de ramlar ihop.
Tricket är att måste armera MYCKET och helst förankra väggarna på något sätt i sidleds.
Vi har en stålram (u-profil 5mm plåt) och armering.
Ett litet tips är att göra lufthål längst ner för att underlätta ventilationen i boxarna.
 
En fråga till både dig och armada, vilket håll har ni lagt teglet på när det behöver rejält med förstärkning? Så att väggarna blir 12 cm tjocka eller 24 cm? Med 24 cm bode man slippa en del armering, eller? Samtidigt kanske det knappt är lönt eftersom det blir större merkostnad.

Murade ni själva eller anlitade ni fackman? Jag funderar över om man kunde få en fackman att ge en dags utbildning medan han påbörjar arbetet...

Lecablock ihop med tegel låter väl stabilt - elefantstall? :o

Jag ska titta på länkarna du bifogade - tack!
 
Wow! Jättefina stall! Inga murade boxar dock...

Jag funderar över ett reportage från Ridsport för inte så länge sedan där någon hade flyttat till ett nytt ställe och byggt ny inredning med tegel...var det Fredricson och (jag har glömt namnet, hon med Maloubet de Pleville, mörkhårig - de är representanter för Svenska Foder).
Undras just om det finns några bilder på nätet från dem?
 
Vi körde med 12cm tjocka väggar, gjorde det själva.
Att mura med tegel tycker inte jag det är svårt men jag kan bara jämföra med natursten (som är :devil:-svårt).
 
Har ingen av er bilder på era boxar, eller länkar till någon sida på nätet med bilder?

Namnet ovan jag glömt bort var givetvis Lisen Bratt. Tittade på deras hemsida, men fanns inga "stall-hemma-hos-reportage-bilder"...
 
Horsehaga stuteri har ett stall med murade boxar :)Jättesnyggt med murade välvda fönster & mönster runt dörrarna !
Horshaga ligger i Vedum ;)
 
Hade jag vetat om något stall i närheten med tegelboxar (snygga) så hade jag ju kunna gå på studiebesök! :idea:
Någon som vet ngt i trakten av Småland-/Hallandsgränsen?
 
En tjej i stalet håler på att bygga nytt stall och hon har gult tegel. Har inte varit och tittat än men oj så snyggt det låter!!! Suck...!!
 
Nu kommer en urbota dum fråga, natursten, är det bara vanliga stenar med "klegg" som fogar ihop?
Hur armerar man dessa? :confused:

/Tomten som också drömmer om ett stenstall, iof. helst tegel jag med. :)
 
Det är ytterväggar jag pratar om och det är ingen armering som krävs. Däremot är de VÄLDIGT tjocka (våra är 60cm).
Klegget är kalkbruk och var populär förförra seklet.... det är nästan bara gamla kyrkor som byggs så (och så mitt stall :smirk:).
Det är därför vi valde tegel till inredningen och inte ”vanliga” träväggar.
 
Jag är i full färd med att bygga om vår lada och det gamla hönshuset till stall. Det blir fyra boxar och ett växthus/greenhouse till sambon så blir han glad oxo.
Så här har jag tänkt mig att boxarna skall se ut:
http://photos.yahoo.com/marinastable (kolla i albumet "stable"). Dvs. putsade lecablock med tegel.
/M.
 
Oj, det såg fint ut. Bilden är lite liten så det är svårt att se detaljerna. Men det är Lecablock som är putsade och så tegel ovanpå väggarna, eller?
Är det inte känsligt med puts? En rejäl spark, så...?
Jag är inte kritisk utan bara undrande... :bow:

Återigen - jag vill jättegärna se bilder på tegelstall! PM:a mig om ni vill ha min e-mail.
 
Jag har sonderat terrängen lite vad gäller hur leca tål sparkar. Vissa säger att de har stora sparkhål i väggarna medans andra har haft leca i åtskilliga år utan problem. Jag tror min lilla miniundersökning just nu visar att fördelarna med lecablock vs. betongblock väger över. Man får putsa dem med betongputs och ej vanlig puts.
/M
 
Det är ju precis så Jens Fredriksson har det i sitt stall (det såg inte exakt likadant ut på bilden i hästmagazinet, så jag antar att din bild inte är från hans stall?!). Det är ju hur snyggt som helst!!! När jag såg hans stall i tidningen sa jag direkt till min sambo att "när vi bygger stall någon gång ska jag ha murade boxar". Drömma kan man ju alltid. Det är i alla fall tur att man har en murare till svåger, så det är väl kanske inte omöjligt...
 
Det är inte riktigt likadant som hos Jens. Jag har varit hos honom och rekat (och tagit lite mått etc) och han har lite ljusare och större tegelstenar än på min bild + lite högre mått på fronterna. Han har även en tegelstensrad längst nere vid golvet. Mycket, mycket snyggt är det!
/M.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 100
Senast: lady_vip
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
51 999
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp