Bra balans/styrkeövning så man kan stå ordentligt under hoppet?

Fick en till fin bild. Han ser så maffig och lycklig ut! Men han kunde få hoppa lite lägre ;)

10544842_10202391691130153_2125433700_n.jpg

10528127_10202391690890147_1184128666_n.jpg
 
Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över.
Hästen är kallblodstravare så vi travhoppar än så länge, modiga 40-50 cm ungefär. Han tycker det är roligt och jag är livrädd.

Jag har alltid varit hopprädd och har inte pysslat med hoppning sen ridskolan, vilket är sisådär 25 år sen (fy vad jag är gammal)
Min rädsla gör att jag inte ställer mig speciellt mycket under hoppet. Det känns som jag står skithögt, men ser ju på bilder att jag knappt lämnar sadeln. Så jag har räknat ut att lite kortare läder nog får mig upp högre.
Hästen har hittills mest klivit lite större för att komma över, småskuttat på längden, inte uppåt liksom. Då har det inte varit några som helst problem att sitta kvar. Vi har tom testat ett räcke på 70 cm utan problem.

Så idag hoppade vi en bana på 50 cm och helt plötsligt börjar hästen hoppa på riktigt och han hoppar mig ur sadeln. Jag åkte av en gång och var riktigt nära en gång till. Inte för att han dummar sig, men han hoppade så jag sköts rätt upp helt enkelt. Jag föredrar helt klart hans flacka hoppning, men förstår att utvecklingen är åt rätt håll för hans del, nu måste jag hänga med också.

Jag har inte problem med att stupa framåt efter hindren, jag skjuts ur sadeln och hamnar i luften, svänger han då lite efter så är det kört. Jag hamnar lite i bakvikt.
Alltså, alla knep, trick, träningar och tänkande som får mig att följa med hästen är välkommet. Kan ett grepp i halsring hjälpa eller riskerar jag dyka efter honom? Kortare läder har jag som sagt redan räknat ut, men sen ska jag ju våga ställa mig också, samt ha styrka och balans när jag väl står där.

Vi siktar inte på att bli ett hoppekipage. Gör det ibland för att han faktiskt tycker det är roligt, sen tänkte jag komma ut på små P&J bara för att komma ut lite. Men det är en fördel om han inte hoppar mig ur sadeln då. Det vore ju fint om jag kunde hålla mig kvar på en häst som faktiskt hoppar på riktigt, inte bara älgar över hindren. Han överhoppar en del, men är inte dum. Han är ju lite vinglig innan hindren, men inte het och stark utan hoppar lugnt och snällt.

Kan ju bidra med en bild från nu i sommar när det var sisådär 3:e gången vi någonsin stött på ett hinder, det var på bruksridningstävling. Jag vet att jag inte kan, så såga mig inte, kom med tips istället.

Även om han hoppar onödigt högt över hindret (som låg på otäcka 60 cm) så sköt han mig inte ur sadeln där. Då hoppade han fortfarande ganska flackt liksom. Idag tog han i med bakbenen och verkligen sköt iväg.

10402832_10202726870510702_7306839821829969532_n.jpg
h
 
Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över.
Hästen är kallblodstravare så vi travhoppar än så länge, modiga 40-50 cm ungefär. Han tycker det är roligt och jag är livrädd.

Jag har alltid varit hopprädd och har inte pysslat med hoppning sen ridskolan, vilket är sisådär 25 år sen (fy vad jag är gammal)
Min rädsla gör att jag inte ställer mig speciellt mycket under hoppet. Det känns som jag står skithögt, men ser ju på bilder att jag knappt lämnar sadeln. Så jag har räknat ut att lite kortare läder nog får mig upp högre.
Hästen har hittills mest klivit lite större för att komma över, småskuttat på längden, inte uppåt liksom. Då har det inte varit några som helst problem att sitta kvar. Vi har tom testat ett räcke på 70 cm utan problem.

Så idag hoppade vi en bana på 50 cm och helt plötsligt börjar hästen hoppa på riktigt och han hoppar mig ur sadeln. Jag åkte av en gång och var riktigt nära en gång till. Inte för att han dummar sig, men han hoppade så jag sköts rätt upp helt enkelt. Jag föredrar helt klart hans flacka hoppning, men förstår att utvecklingen är åt rätt håll för hans del, nu måste jag hänga med också.

Jag har inte problem med att stupa framåt efter hindren, jag skjuts ur sadeln och hamnar i luften, svänger han då lite efter så är det kört. Jag hamnar lite i bakvikt.
Alltså, alla knep, trick, träningar och tänkande som får mig att följa med hästen är välkommet. Kan ett grepp i halsring hjälpa eller riskerar jag dyka efter honom? Kortare läder har jag som sagt redan räknat ut, men sen ska jag ju våga ställa mig också, samt ha styrka och balans när jag väl står där.

Vi siktar inte på att bli ett hoppekipage. Gör det ibland för att han faktiskt tycker det är roligt, sen tänkte jag komma ut på små P&J bara för att komma ut lite. Men det är en fördel om han inte hoppar mig ur sadeln då. Det vore ju fint om jag kunde hålla mig kvar på en häst som faktiskt hoppar på riktigt, inte bara älgar över hindren. Han överhoppar en del, men är inte dum. Han är ju lite vinglig innan hindren, men inte het och stark utan hoppar lugnt och snällt.

Kan ju bidra med en bild från nu i sommar när det var sisådär 3:e gången vi någonsin stött på ett hinder, det var på bruksridningstävling. Jag vet att jag inte kan, så såga mig inte, kom med tips istället.

Även om han hoppar onödigt högt över hindret (som låg på otäcka 60 cm) så sköt han mig inte ur sadeln där. Då hoppade han fortfarande ganska flackt liksom. Idag tog han i med bakbenen och verkligen sköt iväg.

10402832_10202726870510702_7306839821829969532_n.jpg
Förstår preciis vad du menar men vad bra att ni kämpar på! För mig blir hoppen avdramatiserade genom att på volt i galopp ligga och rulla över två låga hinder typ upphöjda bommar som någon tidigare föreslog. Då är det lätt att hitta ett jämt tempo och det blir inte så mycket av och på som anridning på fyrkantspåret kan ge. Då får du även bra möjlighet att testa olika hastigheter genom att korta alt länga galoppstegen mellan de två/tre höjda bommarna du lagt ut . och en häst som tycker det är kul att hoppa brukar varken vägra el bryta ut ofta så ju mer du vågar desto säkrare blir ni med varann! Men skit i höjden så länge tills du hR fått upp självförtroendet o balansen. Lycka till!
 
Vi hoppade P&J idag. Vi tog oss runt 40 och 50 cm helt felfritt. Han hoppade hur snällt som helst :)

IMG_9695.JPG

Lite sent svar men:
Åh vad rolgit! Grattis :D. hästen ser ut att tycka detta är dunder!
däremot igen, sadlen "motverkar" din balans snarare än o hjälpa... inte konstigt du tycke det känts svårt att hitta en bra position och stabilitet! Så antagligen har du inte så kass balans och styrka som du tror, även om det ju alltid är bra att träna för o bli bättre :P
 
Ja sadeln är ju en allround. Jag rider mest i skog och mark, hoppar enstaka gånger så det känns inte motiverat att köpa ny sadel, speciellt inte som det är medryttarhäst bara. Jag siktar ju inte på högre höjder heller så det får duga. Har i alla fall större klossar att sätta dit när jag hoppar, alltid något ;)

Alternativet är bomlös sadel, sån standard-bomlös med noll stöd. Så den här är nog att föredra.
 
Ja sadeln är ju en allround. Jag rider mest i skog och mark, hoppar enstaka gånger så det känns inte motiverat att köpa ny sadel, speciellt inte som det är medryttarhäst bara. Jag siktar ju inte på högre höjder heller så det får duga. Har i alla fall större klossar att sätta dit när jag hoppar, alltid något ;)

Alternativet är bomlös sadel, sån standard-bomlös med noll stöd. Så den här är nog att föredra.
ah tänkt att det är din egna häst.... förvirrade jag :banghead:
Men förstår absolut det inte känns direkt lockande o köpa ny sadel.
Men, det var också menat att du inte ska känna dig ås dålig över eventuella balanssvårigheter :)
 
@fridaxi Inte så konstigt, jag kallar honom ofta "min" när jag pratar om honom. Det är bara jag som rider honom, lägger upp all träning och allt sånt själv. Ägaren har en häst till som hon rider och med två småbarn + gård så hinner hon inte. Så han är nästan "min". Nästan som foderhäst, fast jag betalar bara skoning och han står hemma hos ägaren. Men känns lite ovärt att köpa ny sadel ändå. Man vet ju aldrig, helt plötsligt kan man stå utan häst.

Tack för kommentarerna ändå ;) Vi jobbar vidare pållen och jag. Han tycker ju det är roligt och tror inte höjden spelar någon roll för honom
 
@fridaxi Inte så konstigt, jag kallar honom ofta "min" när jag pratar om honom. Det är bara jag som rider honom, lägger upp all träning och allt sånt själv. Ägaren har en häst till som hon rider och med två småbarn + gård så hinner hon inte. Så han är nästan "min". Nästan som foderhäst, fast jag betalar bara skoning och han står hemma hos ägaren. Men känns lite ovärt att köpa ny sadel ändå. Man vet ju aldrig, helt plötsligt kan man stå utan häst.

Tack för kommentarerna ändå ;) Vi jobbar vidare pållen och jag. Han tycker ju det är roligt och tror inte höjden spelar någon roll för honom

Aha då förstår jag nog varför jag kan ha fått för mig det och antagit... ;) Vilken chans att få ha en häst som sin utan att behöva så med slutliga ansvaret och köpekostnaden! Och dessutom låg månadskostnad.. :P

verkligen! Roligt verkar ni båda ha och kanske mest hästen än så länge ;)?
 
Det är mycket svårare att tajma uppsprånget från trav än galopp. Jag skulle rekommendera att du rider an i trepunktsits, med axlarna framme och hälen nere, då får du inte "övergångsmomentet" som blir när man sitter upprätt och sedan skall både hinna fram och upp när hästen kliver av. Det är oftast där det går snett när man hamnar efter hästen och det är ett av skälen till att man inte ser så många hoppryttare som sitter lodrätt.
För framtiden tror jag att både hästens galopp och din sits skulle få hjälp av serier. Det behöver absolut inte vara högt, ni kan börja med bommar på marken och lägre kryss. Men hästen ges en bestämd takt att förhålla sig till, vilket gör det enklare för honom och lär honom hur han ska bete sig på hinder, och du får en trygg övning där du mest kan fokusera på hur du sitter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 341
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 038
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 152
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp