Bra/Dåligt??

freddispotti

Trådstartare
Jag rider vanligtvis på Hackamore. men vill rida igenom honom på bett då och då. just nu har jag äpplebett Men han trivs inte med det; så min fråga är. Baucherbett eller Fullcheekbett? det ska isåfall vara tredelat. Tacksam för svar :)
 
Jag rider vanligtvis på Hackamore. men vill rida igenom honom på bett då och då. just nu har jag äpplebett Men han trivs inte med det; så min fråga är. Baucherbett eller Fullcheekbett? det ska isåfall vara tredelat. Tacksam för svar :)
Beror ju helt på vad han trivs med! Vanligt tredelat eller rakt funkar inte? :)
 
har ridit på båda men han trivdes inte alls :)
Fullcheek har en helt vanlig mundel (tredelad eller tvådelad) samt parerstängerna som trycker på sidorna. Just trycket tyckte min häst var lite obehagligt, föredrog samma mundel men riktigt stora ringar eller med gummiplattor istället, för att inte åka genom munnen.

Baucher är ett specialbett som även ger lite tryck på nacken, kan vara värt att prova.
Det bett som båda mina hästar verkligen svarat bäst på är Sprenger Dynamic RS, mundelen ÄR verkligen annorlunda och hästarna förstår hjälperna på ett tydligare sätt. Så har du nåt testcenter nära skulle jag rekommendera att prova ett.
 
Fullcheek har ju bara parerstänger och ska göra signalen tydligare. Själva bettet är inte mer annorlunda i munnen än ett vanligt tredelat/tvådelat/rakt med fasta ringar. Jag ska börja använda ett tredelat fullcheek till min unghäst som aldrig ridits på bett förut just för att stängerna gör signalerna tydligare när man ska svänga och kan få honom förstå vad för inverkan bettet har. Rekommenderat av min hästtandläkare/Veterinär.

Jag har också hört gott om Sprengers bett, kan vara värt att titta på eller testa.

Har du kollat munnen på honom så att det inte är något annat som stör där inne? Och på vilket sätt stör han sig? (börjar han pilla runt redan när du stoppar in bettet, slår han med huvudet när du försöker bromsa eller kortar tyglarna, gapar han mycket? osv)
 
Baucherbett tycker jag är ett trevligt bett. Skillnaden mot ett fullcheek blir att det ligger mera still i munnen. Håll upp ett träns med ett baucke bett så ligger det betydligt mera "rakt" en ett fullcheek. Det get INGET extra tryck på nacken.

Du kan inye låna betten av någon i närheten så du får testa och se vad hästen trivs bäst med?
 
Det är väldigt svårt att säga bara på ett forum vad en häst trivs med. Min trivs dock på baucher, mest troligt för att han är känslig i munnen och trivs med ett bett som ligger stadigt och stilla och det gör det bettet verkligen.
 
Ja, det är svårt att veta vad de trivs med. Min trivs inte alls med 2-delat eller 3-delat, trivs bäst med hackamore och ett novabett, för egen del uppgraderar jag mig nog till ett rakt eggbett för att kunna tävla dressyr.

@freddispotti har du haft ute hästtandläkaren som hjälpt dig titta på ditt bett och hästens mun? Jag fick hjälp av min tandläkare att hitta vilket bett jag skulle prova, både storlek osv. Fungerade riktigt bra för oss, så rekommenderar det till andra också. :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 081
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp