Bra dragbilar - tips!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeannine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 8 097
J

Jeannine

Någon som har tips på en bra dragbil som får dra upp till ca 2500 kg? Håller på och tittar på både bil och släp och funderar på om det inte är bäst att köpa ett ekipage som får dra 2 stora hästar när man ändå handlar? Naturligtvis har jag E-kort!

Berätta vad ni kör runt med, gärna köregenskaper på vintern och vid geggigt underlag (dvs tillfälliga "parkeringar" på tävlingsplatser...).

Vi låtsas som om plånboken inte har nån begränsning... ;)

Sv: Bra dragbilar - tips!

Vi har Mitsu Pajero Sport V6, en trevlig dragbil men törstig. Bäst var RangeRovern men då handlar det om stora plånboken och servicen tar nästan död på en. Mycket problem med luftfjädringen efter några år, och det är ett fåtal verkstäder som kan ta hand om det och ännu färre meckare som begriper sig på det. Med RR sitter man inte fast om det inte är mitt i sjön.

Vår RR fick dra 3500 kg, Pajeron drar 2800 kg. Tar man Pajero som inte är Sport vill jag minnas att man får dra runt 3000 kg.

Subaru är många förtjusta i, dock tvivlar jag på att de får dra 2500 kg.

Subaru är många förtjusta i, dock tvivlar jag på att de får dra 2500 kg.

Kanske kanske att Forrestern får göra det men jag är tveksam. Var tvungen att kolla upp det hela, Forrestern, Legacyn och Outbacken får som max dra 2000 kg på E-kort.

TS
Annars är jag och de som jag känner som har Subaru väldigt nöjda med våra bilar :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Lovisaleonora_, Range Rovern (3500 kg på min med) är fantastisk i sina drag/terrängegenskaper.

Nu åker jag Mercedes ML 400 cdi, extremt rolig att köra med V8 dubbelturbo som ger 250 hk/560 nm. 3500 kg dragvikt.
Utmärkt dragbil som det är alldeles för lätt att hamna över 80 km/h med :angel:

intressant tråd, den här ska jag följa :) (har börjat att planera för att köpa bil och släp som klarar två hästar)

Porsche Cayenne Turbo. Där känner du knappt att det hänger ett 2 tons släp bakom. Kanske beror på att du kan hänga på 1500 kg till!!! :devil:

min bil får dra 3,2 ton. har 4,3 l motor, hur många hästar minns jag ej men dom är törstiga... en mercedes ml 430. den tar sig fram överallt där vi försökt, använder den även som traktor för att platta till hagar, dra upp stubbar och sladda/harva ridbanan med. :p den är dessutom väldigt komfortabel att köra, och rolig för att vara en sån stor bil. minuset är som sagt att den drar mkt bensin!

när du först ska ha en stor bil är det lika bra att slå till med den som får dra ordentligt tycker jag. så satsa på någon som får dra två hästar+släp.

Senast ändrad:

Hur mycket drar era bilar per mil, med respektive utan släp?

Bilen måste ha en hyfsad förbrukning till vardags, med fullt lastat släp får man väl acceptera att den drar lite mer :grin:

Och ni får gärna lägga till vad ni kör med för slags släp! Inte så värst många släp som egentligen får lasta två stora hästar ;)

1,2 liter blandad körning, strax under 2 liter med släp. Mördande. Men det är inte den bilen som körs till vardags.

Vår RR fick dra 3500 kg, Pajeron drar 2800 kg. Tar man Pajero som inte är Sport vill jag minnas att man får dra runt 3000 kg.

En god vän har gett mig följande info om sin bil.

Det är en Mitshubitsi Pajero Vagon
Med B- kort får du dra 750 kg
Med BE-kort får du dra 3300 kg"

Dock så är detta en vän utan häst intresse så hon kör inte tungt släp vet därför inte mer

Jag har hittills lyckats stoppa maken från att prova den, främst för jag tycker den är så pinsamt ful. Men de som har dem är mycket nöjda (hästmänniskor)

Min Range Rover drar chippad 0,9 utan släp och 1,1 med.
Mercan ligger på 1,1 utan släp och 1,2 med.

Jag har ett Henra Grand Chevalier på 2 700 kg totalvikt, i det får jag lasta 1 640 kg.

Senast ändrad:

Jag jakar på din tråd.
Vi funderar på att byta bil. vi har idag varsin volvo, känns onödigt..
Jag drar hästsläp 3ggr/veka och sambon kör offroad och släpar runt sina jeepar i hela landet.

Så vi vill byta hans bil mot en böttre dragbil, men han vill kunna använda den i jobbet oxå ( han kör grävmaskin )
så vi söker en pickup med dubbelhytt och disel.
Vad rek ni?

Dum fråga jag vet, men det funkar alltså bra att köra farthållare när man kör släp? :o Tänkte så att det inte funkar när bilen får "ta i" men det är kanske helt fel.

Jag har inga problem med vår bil i alla fall, varken vår lilla Volvo XC70 eller Pajeron. Däremot måste jag ju växla manuellt med Volvon, och då trampar jag automatiskt ur farthållaren.

Finns det nån dragbil som får lov att dra minst 2500 kg som har manuell låda? Förutom pickisar då... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Equilina
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 393
Senast: Larka
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 274
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka