Bra eller dåligt hösilage?

Emmmmma

Trådstartare
Jag sitter här med en analys i handen och förstår ärligt talat inte så mycket. Efter lite googlande förstår jag ännu lite mindre.

Såhär lyder analysen:
TS: 68,6%
Råprotein: 99g/kg TS
Smb. protein häst: 42 g/kg vara
Energi till häst: 6,9 MJ/kg vara

Thats it. Ingenting om magnesium, fosfor och allt annat som det ska vara (enligt mitt google-sökande :D).

Men det jag är mest intresserad av är om proteinet är högt/lågt eller "lagomt"?
 
Sv: Bra eller dåligt hösilage?

det är ett hösilage med överlag låga värden, men förhållandet mellan energi och protein är perfekt så det är inget problem, en häst i träning över 3 år ska ha ett förhållande på 6 smb pr / MJ energi
 
Sv: Bra eller dåligt hösilage?

Du har ett bra silage som du kan ge mycket av, och behöver (förutsatt att du har en "normal" häst) inte komplettera det med annat än mineraler.

Det kan ju hända att mineralerna i grovfodret räcker till också, men jag hade gett lite för säkerhets skull iom att det inte är fullständigt analyserat. :)

Välj isf ett mineralfoder som är balanserat för hästar som äter grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 436
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 552
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp