Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Men håll med om att det är lite komiskt trots allt.:p Läste här i nån tidigare tråd att man ska inte ha hund om man jobbar och nu ska man inte ge dem billigare mat... Krävs med andra ord en väldigt god ekonomi för att kunna ha en större matglad hund eller fler hundar och samtidigt vara en bra hundägare..:angel:
Till det så ska man också hela tiden sträva efter att ge dem så lite mat som möjligt, oavsett vad de tycker om maten, för den är mer innehållsrik och behövs inte i stora mängder. Tur att man inte är hund så man får äta sig mätt på kyckling och ris med grönsaker...:d
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Du kan i princip ge Konsums Blåvita lika väl som Eukanubas.

Det som avgör vad som är bra mat för just din hund är följande:
*Hunden är i bra hull
*Hunden har fin, glansig päls och klara ögon
*Hunden är pigg och aktiv
*Hunden skiter små fasta "korvar"

I viss mån styr ju även aktiveringsnivån valet av foder, men om du har en "vanlig hemmahund" som inte arbetar hårt varje dag och alltså inte förbränner väldigt mycket energi, så ska den klara sig bra på ett normalt basfoder oavsett märke.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

jo, du har rätt i att det är väldigt lätt att känna sig som en usel hundägare när man läser här...
Jag har tex inte möjlighet att vara ute med min hund 4 timmar om dagen, då jag jobbar heltid mellan 8 och fem varje dag. Om jag skulle vara ute i fyra timmar varje dag skulle det innebära att jag skulle komma hem vid halv nio varje dag, (har en del restid) och hemifrån går jag redan idag vid sex (har en timmes resväg på morgonen).
Däremot är hunden med på jobbet, vilket kan ses som en förmildrande omständighet.
Vissa dagar blir det mer, andra mindre.
tyvärr har jag inte körkort, så att ta mig till bhk är ett jätteprojekt, som innebär x antal byten med buss, och en och en halv timmes resa i varje riktning. Det är liksom inte hållbart. Trots detta är vi nog nöjda med varandra mesta tiden.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Tack, vad skönt att höra.¨
Det blir så lätt att man är usel om man inte köper det dyraste,
vilket i min lilla värld är långt från sanningen.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

:idea: Du och jag lever alltså i samma lilla (logiska) värld :D :angel:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

f050.gif
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

TACK!:bow: :bow:

Då ska jag prova mig fram och se vad MINA hundar trivs med. Det är lätt att bara lyssna på andras råd och erfarenheter, aknske borde man prova själv också.
Min förra hund åt Best in show när hon kom till mig, tydligen var det bra på henne (enligt förra ägaren), så det ska jag kolla upp.
Och hundarna kommer inte gå på 100% torrfoder, utan maten kommer kompletteras med lite kött, ägg och vitaminer med jämna mellanrum.

Hundarna kommer vara aktiva, men inte arbeta HÅRT.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Fiffi1 skrev:
Katterna mår mycket bättre med burkmat än torrfoder, min hane gick ner 2 kilo och fick bättre päls när jag bytte till burkmat. Vad menar du med att det är för mycket vatten, katten dricker för lite till torrfodret, får gärna urinsten pga det. Katten äter ju råttor och annan "blötmat" i naturen.
Har ju nyss köpt hund och ger bara torrfoder för så sa uppfödaren, men det borde ju vara lika för hunden som för katten när det gäller blötmat. Är väldigt kluven där:confused:

När jag skriver burkamat "av den sorten" och "från ICA & Konsum" så syftar jag på billig burkmat som finns i livsmedelsbutikerna. Den maten är skräp för en katt!

Finns dock bra burkmat med kontrollerade mineralhalter och bra råvaror med mindre andel vatten och mer kött dock lite dyrare, de finns hos veterinären och är kanon till äldre katter med dåliga tänder eller om man vill få upp en katt i vikt osv. När en katt äter burkmat får den i sig en onaturligt stor mängd vatten blandat med konserveringsmedel och annat jox som passerar njurar osv och utgör en stor belastning på de inre organen.

De allra flesta veterinärer avråder kattägare från att utfodra djuren med billig burkamat. Under mina 10 år i katt och hundfoderbranschen har jag mött 100-tals kattägare och alla verkar övertygade om att deras katter mår bäst av ett bra torrfoder.

Jag har träffat många kattägare som blivit inskickade till oss direkt från veterinären för att köpa ett bra torrfoder för att katten blivit skjuk av burkmaten. Billigt torrfoder för katt innehåller många gånger för hög magnesiumhalt som kan bilda kristaller i uriner som kan bli urinsten. Att katter är för feta idag är ett jätteproblem. Få följer doseringsanvisningara när de byter till torrfoder och fyller upp skålen till samma nivå som när de utfodrade med burkmat. Då blir katterna feta! Jag tycker attd et är ok att ge två torra mål och ett litet blött, risken kan vara att de inte äter de torra utan det blöta för att det luktar mer. Katter har väldigt dåligt smaksinne men desto bätrre luksinne...vilket kan ställa till det.

Kattr dricker inte för lite när de äter torrfoder om man ställer vattnet en bit bort från maten och gärna har flera skålar utställda hemma. De flesta som har katter har nog upptäckt att de gärna dricker ur kranen eller hoppar i badkaret och slickar upp dropparna där. Det ligger i katts natur att dricka så långt bort från maten som möjligt av hygeniska orsaker.

Blötfoder till hund är bannlyst hemma hos oss, därmot är jag väldigt positiv till färskfoder som oxå diskuterats i tråden! Vad ger du dina katter idag och vad fick de för torrfoder när de var tråkiga i pälsen? *nyfiken*:)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Du kan i princip ge Konsums Blåvita lika väl som Eukanubas.

Det som avgör vad som är bra mat för just din hund är följande:
*Hunden är i bra hull
*Hunden har fin, glansig päls och klara ögon
*Hunden är pigg och aktiv
*Hunden skiter små fasta "korvar"

I viss mån styr ju även aktiveringsnivån valet av foder, men om du har en "vanlig hemmahund" som inte arbetar hårt varje dag och alltså inte förbränner väldigt mycket energi, så ska den klara sig bra på ett normalt basfoder oavsett märke.

Har du sett EN enda hund som skiter små fasta korvar på Konsums blåvita?:D Det har inte jag!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trissa skrev:
Nej, det är inte samma. Det är färskfoder du menar, i korven. Det är ett fullfoder, precis som torrfoder, fast i äckelpäckelförpackning då... ;) Också ett bra alternativ, tycker jag, finns i några olika märken. Jag har alltid ett par korvar från Nordic hemma i frysen, för lite variation och så är det praktiskt när man ska resa bort med hundarna.

Tackar för infon! ;)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Har du sett EN enda hund som skiter små fasta korvar på Konsums blåvita?:D Det har inte jag!

Ja, tänk för att jag har det, nämligen min morbrors Finska Spetstik, som inte kunde eller för den delen ville äta annat :cool:
Hon var kanonfin i både kropp och knopp och bajsade små fasta korvar :D
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Ja, tänk för att jag har det, nämligen min morbrors Finska Spetstik, som inte kunde eller för den delen ville äta annat :cool:
Hon var kanonfin i både kropp och knopp och bajsade små fasta korvar :D

Bra för din morbrors plånka :D men jag belysa att har träffat många hundägare som undrat varför hundarna skiter "jättehögar" och är glanslösa i pälsen av just det fodret och fått sig en liten chock när det bytt och märkt skillnaden. Dock är hundar individer precis som männsikor och reagerar olika på olika foder. Ett billigt foder kan funka utmärkt men ett dyrare foder med högre kötthalt är ännu bättre.Tror ändå att man generellt kan säga att man får vad man betalar för och på de allra flesta hundar har jag märkt en positiv skillnad!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Vilket bra inlägg.
Mina katter får Mjau burkmat, hade bara en när jag hade torrfoder och det var nog mest foder från affären, kommer inte ihåg men visst fanns det Friskies o Wiskas. Jag tror han fick burkfoder någon gång/dag, utekatt kom bara in och åt. Men när jag sedan skaffade kattungen så hade jag först kattungemat från Vet. (Hills). Sedan köpte jag foder därifrån som bägge kunde äta. Lillkatten började sedan äta torrfodret som en tok och struntade i blötfodret. Hon började kräkas upp torrfodret lite då och då, när jag började diskutera påkattsidan så var det andra med mer erfarenhet som hade slutat med torrfodret pga kräkningar. Det var jobbigt att byta med lillkatten, matvägrade några ggr. När vi bytte till storkatten gick han ner över två kilo. Skaffade en tredje katt men hon har aldrig ätit torrfoder. Alla katter äter när de vill och är jättebra i hullet.

Vattnet hade vi en bit ifrån maten, de ville inte ha vattnet bredvid.
Just nu serveras de på bänken pga hunden som vi nyss skaffat.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

min hund klarar endast av ett foder,och det heter best in show..

http://www.hundochjakt.se/svenska/best.html

där kan du läsa om vilket foder av alla best in show som passar er!

min käkar lamm och ris pga att han får lätt klåda,vart rekomenderad detta foder av en veterinär..:smirk:

kostar ca 200-250 kronor beroende på vilken sort..
finns att köpa i vanlig mataffär med.

har provat de flesta kända foder:

doggy:gick rakt igenom,magrade ur

royal canin: fick fin päls först,men sen fick han klåda

pedigre pal: fick jättemycket klåda!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Måste tillägga att idag skyller uppfödare och djurägare allt på fodret så som klåda, allergier, dålig mage m.m...Inte alltid det som är boven i dramat. Kan även vara STRESS, förändringar i hundens miljö olika typer av ej foderrelaterade allergier, tillfälliga reaktioner m.m

Några foder jag kan rekomendera är:

Royal Canin
Robur
Nutro (lamb&Rice)
James Well be loved (kanonfoder till känsliga hundar)
Hills
Nutra Nuggets (ligger lite lägre i pris)

Finns såklart en uppsjö av likvärdiga produkter på marknaden men dessa har jag erfarenhet av!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Fiffi1 skrev:
Vilket bra inlägg.
Mina katter får Mjau burkmat, hade bara en när jag hade torrfoder och det var nog mest foder från affären, kommer inte ihåg men visst fanns det Friskies o Wiskas. Jag tror han fick burkfoder någon gång/dag, utekatt kom bara in och åt. Men när jag sedan skaffade kattungen så hade jag först kattungemat från Vet. (Hills). Sedan köpte jag foder därifrån som bägge kunde äta. Lillkatten började sedan äta torrfodret som en tok och struntade i blötfodret. Hon började kräkas upp torrfodret lite då och då, när jag började diskutera påkattsidan så var det andra med mer erfarenhet som hade slutat med torrfodret pga kräkningar. Det var jobbigt att byta med lillkatten, matvägrade några ggr. När vi bytte till storkatten gick han ner över två kilo. Skaffade en tredje katt men hon har aldrig ätit torrfoder. Alla katter äter när de vill och är jättebra i hullet.

Vattnet hade vi en bit ifrån maten, de ville inte ha vattnet bredvid.
Just nu serveras de på bänken pga hunden som vi nyss skaffat.

Om du vill testa torrfoder igen så kan jag varmt rekomendera Royal Canin. De har säkert något alternativ som funkar till alla. Med bra torrfoder minskar du risken för urinsten, tandsten m.m och det blir billigare för dig i längden. Royal är idag ledande på kattsidan då det har lyckats med att få det väldigt aptitligt för katterna. Har man flera katter så finns det stora säckar då du får en dagskostnad på några kronor per katt om dagen. Blir en hel del pengar att spara :)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Näe, börjar aldrig med torrfoder igen:crazy:
Ska nog bli väldigt överbevisad först, jag förstår inte vad som ska vara bättre med torrfoder istället för blötfoder. Man vill ju att det ska va så naturligt som möjligt, det är ju mycket vätska i en råtta också (fast inte konserveringsmedel då)
Jag har torrfoder som godis till katterna och den mellersta har lärt sig att öppna skafferiet och burken jag förvarar det i, så hon är verkligen tokig i torrfoder.
Köper två plattor burkmat i månaden på Granngården (24burk, 900gr) till tre katter.

Det du skriver är verkligen intressant. Skulle vilja ge hunden Barf (eller vad det nu hette) men har inte nog med erfarenhet utan anv. torrfodret min uppfödare rekommenderade så att han får allt han ska genom att det är en stor hund som växer fort
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Fiffi1 skrev:
Näe, börjar aldrig med torrfoder igen:crazy:
Ska nog bli väldigt överbevisad först, jag förstår inte vad som ska vara bättre med torrfoder istället för blötfoder. Man vill ju att det ska va så naturligt som möjligt, det är ju mycket vätska i en råtta också (fast inte konserveringsmedel då)
Jag har torrfoder som godis till katterna och den mellersta har lärt sig att öppna skafferiet och burken jag förvarar det i, så hon är verkligen tokig i torrfoder.
Köper två plattor burkmat i månaden på Granngården (24burk, 900gr) till tre katter.

Det du skriver är verkligen intressant. Skulle vilja ge hunden Barf (eller vad det nu hette) men har inte nog med erfarenhet utan anv. torrfodret min uppfödare rekommenderade så att han får allt han ska genom att det är en stor hund som växer fort

Till en hund som växer fort (storvuxna raser) vill ha ett foder som hjälper hunden att öka i vikt långsamt och jämt. Därför finns largebreed foder där även vitamin och mineralinnehållet är anpassat till en stor hund.

Ang burkmaten så gissar jag att du landar på runt 500-hundringen i månaden. Tippar på att du skulle kunna halvera kostnaden. Har du vägarna förbi en zoo-butik så gå in och be att få ett foderprov på någon av Royals varianter. Låååååvar de skulle älska det och är faktiskt nyttigare än Mjau :) även om dina katter verkar må finfint på det. Anledningen till varför minstingen kräktes kanske var för att den åt för fort? Man kan testa att blöta upp fodret lite eller servera det torrt på en bricka (sprida ut kulorna) så de inte kan kasta i sig maten.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 164
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 990
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 377
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 129
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp