Bukefalos 28 år!

Bra hund för nybliven pensionär?

K

Kerba

Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket tid och möda på hunden. Hon tänker sig det hela som en ny hobby i en ny livsituation. Däremot bör det inte vara en speciellt aktiv ras. Hon vill hellre känna att hon ligger på pluskontot än behöva jobba mycket för att hålla hunden stimulerad. Tänker mig att de kommer gå på långa prommenader, öva lite vardagslydnad och tricks. Kanske fastna för ngt hundsportigt för skojs skull men inte hålla på flera kvällar i veckan.

Kort och gott önskar hon sig en mindre och okompliserad hund som man relativt lätt kan lära att vara lös.

Hon har varit inne på dvärgschnauser eftersom hon träffat en trevlig sådan. Jag är inte så säker på att den egentligen passar hennes önskemål mer än till storleken. De är väl rätt aktiva och har en del jakt i sig? Jag föreslog Cavalier King Charles förutsatt att den kommer från friska föräldrar etc. Den motsvarar i temperamentet det hon säker men hon tycker att den är lite väl söt:D Kan en Dansk Svensk gårdshund vara något. Såg henne snegla längtansfult mot en gudomligt söt Fransk Bulldog som gick förbi en gång (skaffar hon en sån flyttar jag tillbaka de är ju oemotståndligt söta).

Har ni ngr bra förslag? Jag hoppas på att hon ska få sin ultimata kompis att trivas med.

Jag är också nyfiken på hur mycket en duktig uppfödare kan förutsäga om en liten valps temperament. Själv har jag ingen erfarenhet av att välja hund på kennel eftersom vår är en omplacering och vår första hund. Kan man t.ex. tänka sig att en hund av en ras som är bara lite mer aktiv än man önskar kan vara aktuell om man tar den lite "lojare" valpen i kullen? Å andar sidan tycker mig ha läst folk som trots gedigna efterforskningar och mycket kunskap om hund ändå inte alls fått den hund de trott. Kan iofs tänka mig att detta är vanligare bland folk som har större ambitioner med sitt hunderi, vill tävla etc än de som önskar sällskapshund att vara aktiva med.

Tips på ras och beskrivning av egna erfarenheter av att välja valp mottages varmt helt enkelt. :)
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Dvärgschnauzer kan passa alldeles utmärkt, eller varför inte en papillon?

Rie
uppvuxen med papillon och fd ägare till världen underbaraste dvärgschnauzer

....iiiinte aaaalls partisk....:angel:
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Jag tänker spontant på en Bichon Frisé! De är snälla, trevliga små hundar men som med andra måste man leta efter en bra kennel. De är dessutom friser-hundar vilket brukar vara populärt hos de äldre, något som de kan pyssla med om kvällarna och göra hundarna fina.

Fransk Bulldog har jag inte träffat jätte många av men de slår mig som ganska livliga och glada hundar vilket kanske inte är det hon söker efter. För mig blir de lätt dragiga och ganska burdusa hundar till en början (vilket är charmigt enligt mig men de kan vara ganska starka ser det ut som) men det är kanske bara de exemplar som jag sett!

När det gäller hur man ska se hur en valp kommer att utvecklas så tror jag det är väldigt svårt. Valpar beter sig olika beroende på om de är i sin valpflock eller ensamma. Det har även en stor betydelse för hur du utvecklar valpen.
Ex. jag fick hem en liten tyst tjej som tyckte ganska mycket saker i omgivningen var äckligt och inte skulle röras. Hon var snäll och tyst och söt och rädd av sig. Hon var den som alltid vägrade lämna transportburen medan hennes syskon kutade ut i full hast.
Nu när hon varit hemma hos oss så kutar hon runt och hälsar på allt och alla. Hon är modig och trots att hon tycker att saker är läskiga (ex. rasslande hästtäcken o.s.v.) så går hon fram ändå och kollar läget. Hon är högljudd, pipig, kaxig och bitig :P
Detta beror delvis nog på att hon är borta från syskonen och kan leva loppan samt att jag har tränat med henne på ett sådant vis att hon ska bli modigare och blomma ut.
Så hur valpen är hemma hos uppfödaren är svårt att ta som indikering på hur valpen kommer att bli sen. Men möjligtvis får man reda på ungefär vilken grund man har att jobba med och sedan putta valpen i den riktningen man vill ha.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Jag vill också inflika att brorsans valp var väldigt utgående och glad mot okända när vi hämtade honom men slutade som något reserverad mot främlingar (ej mot familj dock) och vaktig. Så det kan bli väldigt olika beroende på.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Jag tycker också dvärgschnauzer! Vi har två st i vår lydnadsgrupp som är jätteduktiga, men utan att vara krävande på något vis. Jag upplever att de har mycket mindre jakt i sig än t ex DSG, men att man får välja uppfödare med omsorg så man får en som vill jobba och inte bara ligga och lata sig hela dagen.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Rie: Min mamma kommer nog bli mycket glad att höra att det skulle kunna passa henne med en dvärgschnauser. Hon blev rätt förälskad i tiken hon träffade. :) Tyckte också att det verkade vara en väldigt trevlig hund. Pigg men inte hysterisk på ngt sätt. Hur är de att uppfostra? Jag kopplar ihop dem med terriers vilket folk inte brukar rekommendera som första hund.

Belethien: JUST DET. Bischon har jag funderat på men glömt bort. En arbetskamrat hade en sådan som verkade väldigt lätt att ha att glöra med. Där var det nog mest lite prommenad och en hel del inkonsekvent uppfostran som gällde utan att hunden för den skull blev odräglig. Verkar ju vara en behändig ras :grin: Tyvärr står nog inte pälsvård särskilt högt på min mammas önskelista. Å andra sidan kanske man inte behöver alltför mkt tid åt det om man inte vill. Den är absolut värd att tipsa henne om iaf.

Ok alltså inte att lita på att valpen "behåller" sina egenskaper. Håller absolut så att man formar hunden själv. Min egen har ju lite i bagaget och är inte så självsäker men jobbar på det och ser att det går framåt. Så i stort är det ju ägaren som får främja vissa egenskaper och jobba på att släcka andra. Men funderar då på vad endel som går i valptankar menar att de tittar efter då de skaffar valp. Har läst folk på forumet som skrivit att det inte fanns ngn individ i kullen som passat deras önskemål. Är det då det utseendemässiga de känt inte passat dem. Fullstädigt omöjligt för dig att svara på vad de kan ha menat men du kanske har ngn sorts idé?
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Alla trimraser kräver sin pälsvård men man kan ju lämna bort den till någon som gör det mot betalning. Andra raser som hade kunnat passa är pudel och cairn terrier, lite beroende på om hon vill ha en mjukare eller tuffare hund.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Bichon Havanais skulle jag säga. Lite mer pyssel med pälsen jämfört mer frisén. Havanaisen kammar du 2-3 gånger i veckan (eller dagligen om du vill) och badar vid behov (ca varannan vecka optimalt)

Lätta att ha lösa, älskar att bli aktiverade (gamla cirkushundar) men kan vara gos och soffpotatisar en vecka utan problem. En timmes ridtur funkar bra det också (fruktansvärt lerig på hösten dock :cool:)
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Ok alltså inte att lita på att valpen "behåller" sina egenskaper. Håller absolut så att man formar hunden själv. Min egen har ju lite i bagaget och är inte så självsäker men jobbar på det och ser att det går framåt. Så i stort är det ju ägaren som får främja vissa egenskaper och jobba på att släcka andra. Men funderar då på vad endel som går i valptankar menar att de tittar efter då de skaffar valp. Har läst folk på forumet som skrivit att det inte fanns ngn individ i kullen som passat deras önskemål. Är det då det utseendemässiga de känt inte passat dem. Fullstädigt omöjligt för dig att svara på vad de kan ha menat men du kanske har ngn sorts idé?

Jag tror att de tänker på detta med grundtemperamentet som valpen har. Ungefär som vilket färg av papper du väljer att måla på, svart vitt rött grönt eller blått. Grundfägen finns där under men du utvecklar det. Vill man ex. ha en hund som ska klara av intensiv träning och vara tuff väljer man kanske den mera framåt valpen i gruppen som är nyfiken och orädd. Du väljer då inte den lilla som sitter i hörnet och är velig.
Vill man ha en fartig liten ärta väljer man ju en livlig valp. Vill man däremot ha en hund som ska vara lugn och trygg så väljer man den lugnare valpen i kullen. Det handlar nog om att välja valpen med bäst förutsättningar att bli den hunden du vill ha, sedan kan det ändå gå som det vill beroende på hur du som ägare hanterar situationen men även saker som händer i livet. Ex. skador, traumatiska upplevelser o.s.v. kan påverka hunden utan att du kan förhindra det helt.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Chillamuffin: Personligen tror jag inte att hon ska ha en för tuff hund. Sen tror jag iofs att även om man inte har så mkt erfarenhet av hunduppfostran så vänjer man sig vid o anpassar sin uppfostringsstil efter hund. Förutsatt att man tar den hjälp och skaffar sig den info man behöver. Men det ligger i min mening egentligen inte för henne att vara lite "tuffare" i sättet för att möta upp en lite tuffare hund.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Belethien: Tack, då är jag med. Det skulle i detta fallet vara den lugnare valpen i gruppen som var aktuell.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Vilken är den tuffare av Cairn Terriern och Pudeln?
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Hur är de att uppfostra? Jag kopplar ihop dem med terriers vilket folk inte brukar rekommendera som första hund.


Jag är nog inte rätt person att svara på det, då jag bara haft en ds. En lugn typ som i stort sett uppfostrade sig själv....kan inte tänka mig att det kan finnas lättare hund att fostra. Dock inte sagt att alla ds är så.....:angel:Det finns säkert energiska envisa typer i den rasen också.

Dvärgschanuzer är ingen terrier, och vad jag har förstått så är väl uppfattningen att om du tycker att tex JR är för mycket energi så kan en ds vara lagom.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Dvärgschanuzer är ingen terrier, och vad jag har förstått så är väl uppfattningen att om du tycker att tex JR är för mycket energi så kan en ds vara lagom.

Precis. Det är så mina tankar går nu.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Jag skulle rekommendera en shithzu. Rasen är lugn och tillgiven. Dock ganska envis, men ändå en underbar hundras. Den fäller inte och är väldigt allergi vänlig. Den kräver regelbunden klippning och daglig borstning. :)
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Jag tänkte dvärgschnauzer direkt när jag såg tråden. De jag har träffat hattrivts utmärkt med promenader, familjeliv och lite vardagslydnadsträning till husbehov. Inte är de jaktavlade heller. Vill hon ha en sådan tycker jag hon är på rätt spår!
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Tack alla för era svar!! Ska vidarebefodra rastipsen. Börjar osa dvärgschnauser tycker jag :laugh: Det låter på era beskrivningar som en riktigt trevlig hund som kan passa min mamma bra. Det kommer vara glada nyheter för henne.
 
Sv: Bra hund för nybliven pensionär?

Som sagt; varför inte en dvärgschnauzer? Vi hade en dam i 80-årsåldern som gick valpkurs med sin ds-valp, och det gick utmärkt efter vad jag hörde. Det var väl iofs inte hennes första hund, men ändå. ;) Hon hade en något yngre väninna som backup, om något skulle hända. Men din mamma är ju mycket yngre så jag tror säkert det kan fungera utmärkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 722
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 070
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 171
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 790
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp