Bra "hundbil"?

Bukefalos 30 år!

Vi köpte en Skoda Kodiaq och får då plats med två hundar i bakluckan (med måttbeställda burar, hade absolut kunnat göra dom lägre och haft förvaring ovanpå, men BCn vill inte gå in i bur som inte är jättehöga.). Hade fått plats med två till i baksätet. Men det vill vi ha till annat. 😅

Har dock ändå bara en hund i dagsläget.Visa bifogad fil 188509
Skoda kodiaq verkar trevlig? Grejen är att jag just nu har en Skoda som jag blir GALEN på så är lite traumatiserad av dem 😅 Bilen har varit på verkstad minst en gång/månad det senaste året...

Ni som har flera hundar och inte är miljonärer 😅 Vilken bil har ni?

Har en liten BC-tik, en jaktlabbe och eventuellt är en till jaktlabbe på ingång.

I familjen är vi enbart två människor men hade varit trevligt att kunna stuva in min mamma och mormor i bilen ibland.

Har kikat på en större variant av caddy. Men är öppen för förslag. Är inte beredd att lägga hur mycket som helst på bilen.
Har v60 med två (dubbelbur), hade v70 med tre och en slags insats i ena sätet i baksätet och dubbelburar bak (fick då plats med två passagerare med, men väldigt lite utrustning).

Har kikat lite på ford mondeo. De ser låga ut? Vi bor ute på landet och ibland blir det lite knöligt med bilar som är allt för låga. Har du upplevt något problem med det?
Ja min sista var i och för sig extra låg för den var någon typ sport variant, inte optimalt som vi bor så kom faktiskt inte av gården några gånger när det hade snöat🙈 och var smått nervös när jag körde på någon skogsväg😅

Skoda kodiaq verkar trevlig? Grejen är att jag just nu har en Skoda som jag blir GALEN på så är lite traumatiserad av dem 😅 Bilen har varit på verkstad minst en gång/månad det senaste året...
Jag har haft Skoda i många år och de har (peppar peppar) aldrig gått sönder, bara normalt slitage. Nu har jag en Skoda Octavia Scout som har stort = långt bagageutrymme. Kan frakta stängselstolp utan problem. Den har även högre markfrigång än vanliga bilar. Rekommenderar starkt!

Hur mycket bensin drar din V70? Min fördom säger att alla Volvo drar massor av bensin men det kanske inte stämmer?
Min ligger runt 0,6- 0,7 på bra vägar o såklart planerad körning men den drar såklart mer på dåliga skogsvägar o vid hårda gaspådrag men jag har aldrig gått över 0,9 på den. De e en 06a så den e ju något billigare än min gamla 98a som ofta låg runt 0,8-0,9

Hur mycket bensin drar din V70? Min fördom säger att alla Volvo drar massor av bensin men det kanske inte stämmer?
Min v70 drar enligt pappret 0,6 blandad körning. Om jag åker till Skåne drar den 0,6-0,7. Här i Stockholm 0,8-1,0 (2010 flexifuel)

Ford Mondeo eller tidigare Focus är väldigt rymliga. Vill man ha en budgetbil att köra hund i rekommenderar jag att titta på en begagnad Ford Focus

Dodge Grand Caravan eller Chrysler Town & Country, årsmodell 2008-2010 (3.3 eller 3.8 V6) alt. årsmodell 2013-framåt. Bra pris, driftsäkra, gott om utrymme, oavsett om hundarna åker bältade eller att man fäller ner sätena och använder sig utav bur.

V70 efter 2008
V70 tycker jag är en ypperlig bil
Hyfsad i pris, billig att serva/reparera, driftsäker och helt och i förbrukning. Diesel brukar bara betydligt snålare än bensin vad gäller förbrukning.

Köpte själv en v70 att ha som hundbil i våras, 2 stora goldenhanar åker utan bekymmer. Skulle få plats en hund till utan bekymmer
Screenshot_20260808_140928_Facebook.webp

Liknande trådar

• Hundburar i Toyota RAV 4 (2005)
  • Inredning i bilen - inspiration
  • Omplacera igen?
  • Rasval

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur