Bukefalos 28 år!

Bra mat att göra storkok och frysa in?

M

MataHari

Som rubriken lyder:

Vad har ni kloka bukare för recept på bra mat som man kan laga mycket av på en gång och frysa in för trötta vardagkvällar? Tänkte tillbringa morgondagen med att leka husmor i köket medan sambon spelar golf!
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Pannbiff, kålpudding, köttgryta, köttfärssås, korvstroganoff, biffstroganoff, kyckling i currysås, chili con carne....

Så passar du på o slänga ihop några bröd på en gång när det ändå är varmt i köket för jäsningen :angel: Så har du gott bröd att plocka fram ur frysen sen.
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

köttbullar
biffar
köttfärssås
korvstroganoff
köttgryta

grytor och röror kan ju varieras in i det oändliga :)
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Lite gott bröd var ju en bra idé! Det får det nog bli en omgång med under morgondagen.
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Pajer i alla former och färger :) Går ju även att göra bara pajdegen i förväg och frysa in
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Lasagne
det är värt att investera i en stor form som rymmer många portioner och dessutom behöver man inte fixa något annat till än en sallad.
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

makaronipuddingar av alla de slag, lasagne, grytor, pastasåser, köttfärssås etc. Det mesta är ju dock godare om det först tinas innan det micras...
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Till kylslagna höstkvällar är gulaschsoppa helt suveränt!
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Jag brukar göra köttfärssås av olika slag när andan faller på.
Idag har jag gjort med rivna morötter i, det blir suuuupergott..!

Titta bara :D :
dsc_0002_x_web_15873589.jpg


Idag hade vi massor av köttfärs i kylen, så receptet får bli baserat på 900g.

1 gul lök (hacka)
1 bananscharlottenlök (hacka)
900 g köttfärs
4 morötter (riva)
Krossade tomater (1 förpackning vanlig naturell, 1 förpackning med organo och örter)
Grädde efter behag
Salt, vitpeppar och diverse andra kryddor man finner i skåpen
Persilja

Fräs det som fräsas skall, sen i med krossade tomater, kryddor och grädde. Låt puttra till lagom såsig konsistens.
Om man är modig kan man slänga i lite naturella cashewnötter också, det blir jättegott..!
Serveras med valfri pasta.

Dessutom är det superlätt att göra piroger av det som blir över ;)
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

mina bästa tips är: grytor och soppor, gör mycket ovh frys in... ha i det du har hemma, olika rotfrukter är ett användbart och billigt tips!
 
Sv: Bra mat att göra storkok och frysa in?

Kan också rekommendera att ösa i några deciliter röda linser. God smak och drygar ut såsen rejält!
 

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 598
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 175
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 678
Senast: Exile
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 224
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp