Bukefalos 28 år!

BRA medel mot öronskabb?

K

Kat

Nu har mina gryn åkt på öronskabb igen! *STOR suck*
Finns det något bättre medel att behandla dem med än de däringa otäcka örondropparna (som de avskyr att få i öronen)?
 
Sv: BRA medel mot öronskabb?

Kat skrev:
Nu har mina gryn åkt på öronskabb igen! *STOR suck*
Finns det något bättre medel att behandla dem med än de däringa otäcka örondropparna (som de avskyr att få i öronen)?


Var för några veckor sen hos vet med katterna pga mkt kli i öronen och mkt kli på resten av kroppen, och ev misstankar om skabb. De rengjorde öronen och sen fick vi ett recept på nåt medel som droppades i nacken. Detta medel skulle ta någon sorts mask, loppor, skabb (?), fästingar. Är inte helt säker på om dom stämmer, men det var en hel del iallafall. Hette nåt liknande Advocate....
Fast nu när jag börjar fundera så tog det kanske inte skabb, nej jag vet inte men det kan ju vara värt att kolla upp! För en droppe i nacken verkar katterna gilla mer än att droppa i öronen.

Gick in på fass och kollade, såhär stod det bl a:
"För katter som lider av, eller riskerar infektion med flera parasiter samtidigt:
För behandling och profylax av loppangrepp (Ctencephalides felis), behandling mot angrepp av öronskabb (Otodectes cynotis), profylax av hjärt*mask*infektion (Dirofilaria immitis larv*stadier L3 och L4) och behandling av infektioner med gastro*intestinala nematoder (larvstadie L4, outvecklade vuxna och vuxna stadier av Toxocara cati och Ancylostoma tubaeforme). Produkten kan användas som en del av en behandlings*strategi mot allergisk dermatit orsakad av loppor."
 
Senast ändrad:
Sv: BRA medel mot öronskabb?

Men är det inte det medlet som de kan dö av, ifall de får för mycket, eller är känsliga?
 
Sv: BRA medel mot öronskabb?

Vet flera katter som med gott resultat fått Ivomec injektion i nacken mot öronskabb.
 
Sv: BRA medel mot öronskabb?

Det finns nog inget hemmamedel som inte droppas i öronen. Kontakta veterinären så kanske dom kan hjälpa dig.
Det farliga medlet heter Expot eller Exspot eller hur det nu stavades.
 
Sv: BRA medel mot öronskabb?

Våra katter fick Frontline då dom hade fått öronskabb. Alla blev helt bra bara på några dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Livi
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: skogaliten
·
Hemmet Köpte mitt hus av ett alkispar. Mycket av det slitna och förstörda har jag fixat men ett par saker har jag låtit vara eftersom det...
Svar
10
· Visningar
935
Senast: Raderad medlem 68338
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp