Bukefalos 28 år!

Bra övningar?

A

AtletShipping

Det blir oftast att jag gör samma sak var gång när jag rider eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska göra, har lixom stannat i huvet på mig.
Vet ni nån bra övning man kan göra på en häst som är svår att få bakdelen under sig och då svår att samla?
Och även övningar som lossar bogarna?
Hästen är ett varmblod.
Han har även problem att fatta höger galopp, blir alltid vänster fast jag gör mig överdrivet tydlig. Har ni nåt tips där?
 
Vad gäller galoppen, har du testa fatta i ex. högerkurva när hästen är korrekt ställd och balanserad?
En bra övning för obalanserade små travisar är "säkerhetsnålar" (mitt namn på den här övningen) där man rider serpentiner men lägger in en volt i varje båge så att bågarna ser ut som ändarna på en säkerhetsnål. Rätt kul att försöka få till också. Man blir rätt yr när man ska få en bra volt i bågen och sedan komma ut i rätt ordning... :D
 
Jag har ett tips på övning som jag själv haft stor nytta av.

Placera 4 bommar som två st L riktade åt samma håll med ca 1 meters mellanrum.

Här kan du göra många övningar för lydnad och lösgörande arbete i skritt.

Övning 1 skritta in från en utav öppningarna och rygga hela vägen tillbaka utan att hästen går utanför eller trampar på bomarna.

Övning 2 (den jag själv haft störst glädje av).

Gå sidledes (med eller utan övertramp) med framhovarna "inne i L" men det bakre L mellan framhovarna och bakhovarna. Där L har 90 gradig vinkel gör du del av framdelsvändning.

Samma övning kan göras med bakdelen inne i det parallella L och då får du gör del av framdelsvändning i vinkeln.

Jag vet att detta är hämtat från Western träning tror det kallas trial, men har lärt från tränare som utövar det mesta.

Prova på, för mig har det alltid givit 100% utdelning samtidigt som det är något nytt och annorlunda. Min gammel måste koncenrera sig! Puh , jobbigt!
 
Rid stora volter i trav på kortsidorna, flytta hästen i skänkelvikning på öppna delen (men tänk "flytta bogarna", baken hänger ju liksom med ändå) och fatta sedan galopp ur skänkelvikningen när du rider in mot väggen.

Jobba överhuvudtaget mycket med sidvärtsrörelser så tror jag problemen med galoppen kommer släppa efter ett tag. Du kan prova att rida skänkelvikning på förlängda hörnlinjen, dvs du kommer tex i vänster varv, vänder rätt upp vid C, flyttar hästen undan vänster skänkel ut mot långsidan så att du kommer ut i samma varv. Lite enklare än att tex rida skänkelvikning snett igenom eftersom du inte behöver ställa om hästen efter vändningen från väggen.
 
Några övniningar :p:
*Öka och minska volten som en kanelbulle.
*Serpentiner, rakställ imellan och ställ om i varje sväng.
*Skänkelvikning
*Öppna & Sluta
*Bommar
*Lägg ut en matta (som du inte är rädd om) med bommar på sidorna och låt hästen gå över.
 
SKänkelvikningar längs långsidan, med rumpan inåt. ALltså utåtställd. Då har man lite hjälp av väggen och kan lättare parera om hästen försöker smita undan ;)

ANnars har de andra svarat med bra övningar!

M.
 
Jo jag fattar alltid i ett hörn och ställer han och sitter riktigt på höger sittben, höjer även högerhanden lite mer än ytter, har hört att han kan få fram bogen mer då.
Har fått han i rätt galopp en gån och då luta jag mig så mkt in att det så mkt dumt ut men va fan jag fick rätt galopp, men sen byta han till fel igen..
 
Kanske skulle nämnt att han inte har lärt sig skänkelvikningar ordentligt..trots sina 17 år.
Har ni nåt tips om hur man kan få han att förstå detta,
jag försöker att vara så tydlig jag kan när jag gör det men han går antingen rakt fram lr så flyttar han bara framdelen lr stannar..
Jag leder han och visar vägen mkt tydligt men han tycks inte fatta att han ska gå sidledes, när jag trycker med skänkel för att få han att flytta undan för den så ökar han bara lr fortsätter fram.
 
Det är svårt att hjälpa till i detalj på internet, även om man kan få massor av bra tips och idéer.
Hade jag varit du hade jag tagit hjälp av en tränare som såg hästen, då är det lättast att råda "på riktigt". Plus att du kan få se din häst "in action" om h*n rider den (vilket de ju ofta vill göra för att känna hur just din häst funkar). Tycker själv att det är mycker lättare att göra rätt sedan, när man fått se det från marken.
 
Sitt på mitten och för fram höger höft och ge hjälpen (då kommer vikten lite bekåt och utåt) - om du sitter på höger blockerar du högergaloppen. De kan också själv *titta utåt med hela kroppen* så brukar det bli bra.../T_B
 
Ok tack för svaren!
Nu blir det kanske inte lika "enformigt" mer
 
Tips för att stärka galoppen i fattningen fick jag av
en tränare från Strömsholm som jag red för ngr gånger.
Om det nu är högergaloppen rid i höger varv o när du kommer fram till långsidan gör en överdriven skänkelvikning där ngr
steg o sen fatta höger galopp o rid över mot nästa långsida.
Dvs du ska inte galoppera så långt, skritta på kortsidan o gör om övningen.
Det funkade bra för min häst som hade svårt att bära sig i högergaloppen. I vänster varv därimot så ville pållen vika in rumpan i fattningen men det hinner hon inte nu utan fattar rakt.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 697
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: slant98
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 278
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp