Hopphingst till dressyrstammat sto?

Som sagt sir oldenburg bra blod multitalang.Come back ll hade jag gärna själv använt till mitt fullblodssto!Hip hop tror jag kan bättra på traven.Dock avråder jag stakkattoblodet till fullblod.Själv använt blodet blev en hoppstammad dressyrhäst med väldigt svårt temperament !

Är det inte väldigt motsägelsefullt att säga att du gärna använder CB II, en hingst som visserligen lämnar multitalsnger, men även är känd/(ökänd) för att ge svårt temperament och sen avråda från stakkatoblod pga temperamentet? Personligen har jag bara bra erfarenheter av stakkatohästar men visst har de ofta rätt mycket "go".
 
Crelido seglade rätt högt upp på listan efter att jag läst på lite mer om hans förävning. Stoet har ju inga avkommor så av den anledningen känns det ju bra att använda en hingst som man har lite koll på.

Stalypso har varit en favorit i många år, långt innan jag hade ett sto att betäcka så jag blev lite löjligt glad av det förslaget faktiskt. Men hur är det med storleken på avkommorna? Jag behöver ju inget 175-höghus, men vill samtidigt minimera risken för under 165 eftersom jag är ganska lång. Var kan jag hitta statistik på hans avkommor? Har bara hört gott om dem, men har ganska begränsad koll utanför landets gränser undantaget de som presterat på relativt hög nivå. Stakkato-blodet gör mig lite nojig men inte p.g.a. temperamentet utan snarare gångarterna. Hur säker är Stalypsos gångartsförärvning? Vill inte ha symaskinstrav även om jag inte behöver extravagant bensprattel heller. Vet ju att det finns ett antal som

Come Back II har länge varit en favorit, men fryst och svindyrt känns inte riktigt värt det på en förstagångare. Temperament räds jag dock inte, då nojar jag mer över storleken. Vill sippa knyta benen under magen på pållen i framtiden. ;)
 
Som sagt sir oldenburg bra blod multitalang.Come back ll hade jag gärna själv använt till mitt fullblodssto!Hip hop tror jag kan bättra på traven.Dock avråder jag stakkattoblodet till fullblod.Själv använt blodet blev en hoppstammad dressyrhäst med väldigt svårt temperament !

Jag har inte egen erfarenhet av avkommor till Stakkato himself, men som jag skrev tidigare har jag två avkommor e. Stalypso, och de är allt annat än svåra, de är milda och känsliga hästar. Jag känner även till två andra Stalypsoavkommor som har liknande temperament som mina två. Däremot har jag även en avkomma e. Satisfaction I, och det är en mycket tuffare häst i temperamentet, på gott och ont. Alla mina har samma mamma, och både Stalypso och Satisfaction I är e. Stakkato-Calypso II, men med olika mödrar. Jag tror därför inte man kan generalisera Stakkatoblodet, utan gå mer direkt efter vad hingsten själv lämnar, då dess möderne också kan slå igenom i temperament de sedan lämnar till avkommorna. Stalypso har mycket dressyrblod på mödernet, och det är säkert därför han förärver mycket bra gångarter också. Stalypso kanske inte är aktuell för TS ändå, men vad jag sett så fanns han inte med i något hingstprogram i Sverige i år.
 
Crelido seglade rätt högt upp på listan efter att jag läst på lite mer om hans förävning. Stoet har ju inga avkommor så av den anledningen känns det ju bra att använda en hingst som man har lite koll på.

Stalypso har varit en favorit i många år, långt innan jag hade ett sto att betäcka så jag blev lite löjligt glad av det förslaget faktiskt. Men hur är det med storleken på avkommorna? Jag behöver ju inget 175-höghus, men vill samtidigt minimera risken för under 165 eftersom jag är ganska lång. Var kan jag hitta statistik på hans avkommor? Har bara hört gott om dem, men har ganska begränsad koll utanför landets gränser undantaget de som presterat på relativt hög nivå. Stakkato-blodet gör mig lite nojig men inte p.g.a. temperamentet utan snarare gångarterna. Hur säker är Stalypsos gångartsförärvning? Vill inte ha symaskinstrav även om jag inte behöver extravagant bensprattel heller. Vet ju att det finns ett antal som

Come Back II har länge varit en favorit, men fryst och svindyrt känns inte riktigt värt det på en förstagångare. Temperament räds jag dock inte, då nojar jag mer över storleken. Vill sippa knyta benen under magen på pållen i framtiden. ;)

Om jag vore dig hade inte valt Stalypso då han kan lämna litet, mina är somsagt 170+ båda två, men mamman lämnar stora avkommor, jag har träffat på några avkommor runt 160 cm också med mödrar som är runt 165 cm. Annars har de jag träffat på alla haft bättre gångarter än mamman, så gången förärver han nog ganska säkert. Statistik för hans del är svårt att hitta för Sverige eftersom han inte har så många avkommor här, och i andra förbund är de inte så öppna med de siffrorna som här.
 

Liknande trådar

Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 400
Senast: L8P8
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 096
Senast: Jate Volim
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag har ett robust och lågställt ardennersto. Hingsten jag kikat på är också av tyngre modell och åt det lågställda hållet. Han har gett...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp