Hopphingst till dressyrstammat sto?

Det kan mcket väl vara så, men jag har aldrig hört något annat än att CdB med avkommor är det man kallar C-stammen och vad jag kan se av svaren innan i tråden så är jag inte ensam om den uppfattningen.

Så vitt jag vet skulle C-stammen kunna syfta på båda. Men Corde-linjen har väldigt många fler hingstar, kanske därför du fått det intrycket? Jag tycker oftare det pratas om Corde än C-linjen när man pratar om Cor de la Bryères linje.
 
Till TS, vet inte om han går att få tag på i Sverige, men Ritual Z kanske skulle kunna vara något, e. Ramiro Z-Der Löwe, men går(gick) svår dressyr och kan hoppa.


Ritual Z
Horse_Ritual.jpg

Horse_Ritual-_3.jpg
 
Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu när man pratar med avelsfolk runt om i landet och detta trots attd et finns en rad exempel på framgångsrika sporthästar med just sådana kombinationer bakom sig, dock kanske framförallt på dressyrsidan.

Mitt sto kan kanske inte betecknas som helt dressyrstammad; hennes pappa är bruksprovsvinnare i dressyr men mamman är ett rent fullblod. Hästen i fråga är inte så gammal än men tävlas i lätta klasser i både hoppning, dressyr och fälttävlan. Tanken är att hon ska bli fälttävlanshäst så småningom och hon har absolut förutsättningar för detta. Rör sig trevligt (9-7-9) och hoppar också ganska bra (7-8), fullblodet har slagit igenom i galoppkvalitet och uthållighet och hon gör sig alldeles ypperligt i terrängen. Är också trevligt byggd, givetvis med ett par skavanker som skulle kunna förbättras men absolut inget extremt.

När jag har kikat på hingstar till henne så har jag gått in med inställningen att jag vill hitta en dressyrstammad hingst som också hoppar trevligt, men det finns betydligt fler hopphingstar som också rör sig bra och det är svårt att hitta en dressyrhingst där det faktiskt finns filmer eller möjlighet att se dem hoppa. Har kikat på en rad dressyrhingstar som är hoppstammade, typ Come Back II och Briar, men egentligen känns det som att jag lika gärna kan lägga en ren hopphingst på henne då. På dressyrsidan har jag varit inne på Hampton, JJ RayBan, Shooting Star, Quaterback och en rad andra men kanske framförallt Herzensdieb då jag gillar vad jag sett av hans avkommor. Det spretar alltså en del, men jag vill i det här skedet främst försöka sätta mig in i förärvning och egenskaper etc, så jag tittar på allt som verkar det minsta intressant.

I mitt letande snubblar jag också ofta över hoppstammade hingstar som betecknas som dubbelbegåvade, exempelvis Canterbury, Common Sense, Stalypso och Hip Hop. Jag tror på något vis att Contender-blodet har en del att tillföra mitt sto, men vågar inte riktigt tänka i de banorna fullt ut.

Om jag får drömma så vill jag ha en avkomma som travar bättre än sin mamma men utan att skritt och galopp försämras. Mamman har en taktmässig och utvecklingsbar trav men det saknas lite uttryck i det hela. I hoppningen har hon trevlig benteknik och ryggen kommer med när hindren blir lite högre, men skulle önska lite mer tryck i sprången och kanske också en häst som var snäppet mer rädd som sina ben i vissa lägen. Hur skulle ni tänka? Dressyrstammat eller inte nödvändigtvis dressyrstammat?
 
Jag har använt Stalypso två gånger och jag har en fyraåring och en tvååring efter honom, han har avsevärt förbättrat främst traven hos dessa två. Nu är de inte så gamla, men löshoppar gör de bra. Mina blir 170 resp. 170+, men jag har ett möderne som lämnar stort. Har du inte ett sto som lämnar litet så hade jag valt honom som en hingst som lämnar dubbeltalanger då jag sett flera avkommor efter honom som liksom mina har bra trav och hoppförmåga.
 
Är det inte bättre eftersom stoet är dressyrstammad att hitta en dressyrhingst som kan hoppa istället på att hitta en hopphingst som har bra gångarter? Hopp och dressyrkombo brukar väl oftast bli halvdana i båda grenarna?
Vem är fadern till ditt sto?
 
Som exempelvis Chirlon som fick 9-10 på bruksprov. Kanske inte den mest up-to-date hingsten men en trevlig hingst med ett fantastiskt temperament. Även de avkommorna jag har stött på har varit väldigt trevliga och vackra.
 
Okej, har varit inaktiv här en längre tid och lyfter tråden igen då jag börjat fundera på betäckning lite mer på allvar. Vad jag letar efter står ju i första inlägget, men jag tycker fortfarande att det är knivigt att hitta helt rätt. Har kikat på alla hingstar som nämnts här och några till, och det finns ett antal kandidater men ingen som klickar så här direkt.

Stoets härstamning:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/233098-fairytale-swb

Ang. de inledande funderingarna kring hoppblod så finns de i allra högsta grad kvar. Kikat på Sir Oldenburg just av den anledningen, men hur hoppar han och hur mycket hopp lämnar han? Litet frågetecken på bakbenen också, ser inte superkul ut.

Fortfarande lite inne på Hampton eller Herzensdieb men inte helt övertygad. Är heller inte miljonär vilket gör att en del "drömhingstar" går bort, och skulle önska lite storlek på avkomman. Mamman är inte liten och hon har stort bakom sig också, men jag är lång och behöver en häst som åtminstone överskrider 165 cm. Får man önska skulle jag vilja ha en mellan 168-170 sisådär, men så exakt lär man ju inte kunna vara. Dock finns det ju ett antal som går bort bara av den anledningen och jag gissar att det inte är helt enkelt att hitta Contender-hingstar som lämnar stort (eller åtminstone inte litet)?

Kan definitivt tänka mig att dubbla Donnerhallblodet, men bara om det åtminstone finns en chans att avkomman också hoppar fint och jag inte måste leva på nudlar i ett halvår för att finansiera det hela. ;) Tycker om de linjerna och många av dem hoppar dessutom hyfsat.

Jag är innerligt förvirrad för tillfället och i desperat behov av er hjälp för att komma vidare i mina funderingar, känns som jag går lite i cirklar här.
 
Crelido kanske?
Jag har ett polskt sto med 50% fullblod och Quidam-blod som gått fälttävlan och där fölet planeras gå fälttävlan också.
Vi försökte med Crelido men fick tyvärr inte dräktigt förra året (det verkade som att alla som bodde i söder fick dräktigt och vi med en dag till transport inte..) och bytte sedan till Canterbury, som i mitt tycke är komplett. Min unge har sista veckorna blommat upp och ser riktigt fin ut nu. Vet i alla fall en efter Crelido som går ** fälttävlan.
Vägde mellan Chicos Boy också som jag tycker ser fantastisk ut också. Dock hittar jag inte honom nu, så han verkar inte finnas tillgänglig i Sverige i år. Förra året hade Flyinge.
 
Crelido! Hur kan jag ha missat honom? Ska kika vidare i morgon, men det där kan nog vara det ledande tipset nu, även om jag nojar lite över dräktighetsprocent.

Skulle dock hemskt gärna se en film där han travar, det är ytterst få steg i den gångarten på de filmer som finns, vilket uteslutande verkar vara hoppfilmer. Nu har han ju relativt väldokumenterad förärvning så jag är egentligen inte så himla orolig över gångarterna, men det hade varit kul att se.

En annan delvis relaterad fråga: när jag googlade så visade det sig att samma hingst i vissa fall verkar förekomma hos flera hingstållare. Crelido t.ex. verkar ha vart tillgänglig både via Hästak och Flyinge, och på ena stället med 70-dagarsavgift och andra med 90-dagars, på ett ställe med pris ankivet i SEK och på andra i DKK. Spelar det någon roll vilken hingsthållare man vänder sig till i det fallet? Ser att båda finns listade på språngrulla också, hur fungerar det när det finns två olika och dessutom med olika villkor? I det här fallet ter sig den ena som klart mindre fördelaktig än den andra, gissar att det i vissa fall kan finnas villkor som passar någon bättre än någon annan sas (ex. billigare med dräktighetsavgift men någon kanske föredrar lite dyrare men levande föl) och då kanske det åtminstone kan finnas en vits, men när det ser ut som det gör med Crelido...?
 
Crelido! Hur kan jag ha missat honom? Ska kika vidare i morgon, men det där kan nog vara det ledande tipset nu, även om jag nojar lite över dräktighetsprocent.

Skulle dock hemskt gärna se en film där han travar, det är ytterst få steg i den gångarten på de filmer som finns, vilket uteslutande verkar vara hoppfilmer. Nu har han ju relativt väldokumenterad förärvning så jag är egentligen inte så himla orolig över gångarterna, men det hade varit kul att se.

En annan delvis relaterad fråga: när jag googlade så visade det sig att samma hingst i vissa fall verkar förekomma hos flera hingstållare. Crelido t.ex. verkar ha vart tillgänglig både via Hästak och Flyinge, och på ena stället med 70-dagarsavgift och andra med 90-dagars, på ett ställe med pris ankivet i SEK och på andra i DKK. Spelar det någon roll vilken hingsthållare man vänder sig till i det fallet? Ser att båda finns listade på språngrulla också, hur fungerar det när det finns två olika och dessutom med olika villkor? I det här fallet ter sig den ena som klart mindre fördelaktig än den andra, gissar att det i vissa fall kan finnas villkor som passar någon bättre än någon annan sas (ex. billigare med dräktighetsavgift men någon kanske föredrar lite dyrare men levande föl) och då kanske det åtminstone kan finnas en vits, men när det ser ut som det gör med Crelido...?
Kul! :)
Vi använde h****k då min semin ansåg att de är lite lättsammare att arbeta med. Jag har haft kontakt med f... ang chicos boy och då var de väldigt trevliga och hjälpsamma.
Jag hade nog kikat på en plan b-hingst hos hingsthållaren ifall man inte får dräktigt. Iaf h....t erbjöd att byta hingst hos dom.
Som sagt förra året verkade som att spermierna inte överlevde den extra dagen transport. Så om du inte bor i söder kan det ju vara värt o köra ner henne.

Om du vill producera fälttävlansunge så är ju Jaguar mail väldigt inne igen om man kollar högt placerade på unghäst-VM o breeders :)
 
Jag tycker definitivt att du ska gå för en hopphingst med bra gång i stället för tvärt om! Som du själv är inne på så har många utav dom besta dressyrhästarna hoppblod i sig. Flera utav de lite äldre hopphingstarna lämnar ju ofta även väldigt bra gång.

Jag avlar själv för fälttävlan och har ett sto dräktig med just Crelido i år. :-) Hon är av en ren hoppavstamning, men har 8-8-8 på gångarter och är ett väldigt stort dressyrtalang. Så jag räknar med att få ett riktigt multitalang-föl! :-) Har även en äldre valack efter Crelido (den på min avatar) som har xx-mormor och Zangersheide-morfar, den rör sig supertrevligt med och dressyrdomarna är mycket förtjusta i honom (tävlar msvB dressyr).
Mitt sto tog sig direkt på TAI med Crelido, och seminvetten sa att sperman såg mycket bra ut, trots att han börjar bli lite "äldre".
 
Det jag sett e Stalypso har barit otroligt fina hästar med mycket luft under magen och rört sig så det knappt nuddat marken typ. Kan verkligen tänka mig honom i kombo med just Damino-xx för att göra en outstandning ft-häst.
 
Som sagt sir oldenburg bra blod multitalang.Come back ll hade jag gärna själv använt till mitt fullblodssto!Hip hop tror jag kan bättra på traven.Dock avråder jag stakkattoblodet till fullblod.Själv använt blodet blev en hoppstammad dressyrhäst med väldigt svårt temperament !
 

Liknande trådar

Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 398
Senast: L8P8
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 091
Senast: Jate Volim
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 645
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag har ett robust och lågställt ardennersto. Hingsten jag kikat på är också av tyngre modell och åt det lågställda hållet. Han har gett...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp