Bukefalos 28 år!

Bränna bort slemhinnan i livmodern...

Coop

Trådstartare
någon som gjort det? Jag har blivit erbjuden att göra detta för att minska eller helt ta bort blödningarna (om det fungerar förstås).
Jag hittar inte så mycket information om det på nätet från andra som gjort det därför frågar ja Buke om det finns någon som gjort det. Jag vill gärna höra både bra och dåliga erfarenheter.

Vill du inte skriva här så skicka gärna ett PM.

Tack!

Coop, som funderar och funderar men som i slutändan bara önskar att slippa allt vad blödningar och smärta heter
 
Jag gjorde det för en månad sen. Hade blödigt konstant i över 6 månader, trots Primolut Nor, (dubbel dos) och test med hormonspiral.
Valet var att operera bort hela livmodern, men ville INTE ha problem med ev bieffekter som framfall och inkontinens.
Så läkaren föreslog Nova Sure-behandling. Gjordes under narkos, hade ingen smärta alls efteråt. Lite vattniga flytningar första veckorna. Och nån liiiite blodig flytning.
Hittills är jag super-duper-nöjd, och fattar inte att jag inte fick detta direkt i höstas.
 
Tack för att du vill dela med dig av dina erfarenheter! Mycket att fundera på. Man vet ju inte om det kommer att fungera eller om det uppkommer nån annan komplikation efteråt. Känner mig nojig över att sövas också, gjorde det för många år sedan, akut blindtarmsop. Då var jag inte riktigt med så att säga, hög smärtlindring. Sen eventuella smärtor efteråt... om det blir några. Så många funderingar finns.
 
Så vitt jag förstår blir det inga komplikationer. Möjligen att livmoderslemhinnan på lång sikt återbildas, och man får blödningar igen.
Jag hade INGA smärtor efteråt. Dålig efter narkosen, men jag tål inte morfin. Med facit i hand skulle jag hellre tagit lite smärta, än att svälja morfintabletten jag fick innan.
Vill man inte ha fler barn och har problem med blödningar känns det här som ett bra alternativ.
Jag testade ju hormonspiral, och förutom att blödningarna fortsatte konstant, (trots Primolut), och att jag dessutom hade ont av spiralen, var det ohållbart. Alternativet, att operera bort livmodern, är ett mycket större ingrepp, med sjukskrivning osv.
Jag hade lätt kunnat jobba som vanligt dagen efter, men hade ändå lucka i schemat, så jag kunde vara hemma ett par dagar.
 
Så vitt jag förstår blir det inga komplikationer. Möjligen att livmoderslemhinnan på lång sikt återbildas, och man får blödningar igen.
Jag hade INGA smärtor efteråt. Dålig efter narkosen, men jag tål inte morfin. Med facit i hand skulle jag hellre tagit lite smärta, än att svälja morfintabletten jag fick innan.
Vill man inte ha fler barn och har problem med blödningar känns det här som ett bra alternativ.
Jag testade ju hormonspiral, och förutom att blödningarna fortsatte konstant, (trots Primolut), och att jag dessutom hade ont av spiralen, var det ohållbart. Alternativet, att operera bort livmodern, är ett mycket större ingrepp, med sjukskrivning osv.
Jag hade lätt kunnat jobba som vanligt dagen efter, men hade ändå lucka i schemat, så jag kunde vara hemma ett par dagar.

Det är klart att det kan bli komplikationer. Det kan det bli vid alla ingrepp. Att livmoderslemhinnan tillbakabildas omedelbart ses inte ens som en komplikation utan som otur. Däremot att de går för djupt och penetrerar livmodern är en komplikation.
 
Tack @TinyWiny. Detta är något som jag tar med mig när jag prata med läkaren! Man är ju utlämnad och särskilt "därnere" så känns det ännu mer utlämnat så att säga.
 
Jag gjorde det för några år sedan och jag blev nöjd. Läkaren ville ta hela livmodern, men jag har hört att ibland kan äggstockarna tappa sugen om man gör så och en kastrat ville jag inte bli.
Jag fick en biverkan, det var att jag fick någon bakterie efter op så några dagar efter op så luktade det inte hallon om Fiffi kan man säga, så jag gick tillbaka och fick penicillin och efter det fungerade det perfekt tills jag kom i menopaus. Nu behöver jag mer bekymra mig om att jag är lite för varm och rosig om kinderna ibland men om man jämför med nedblodade brallor fast man har tampong eller menskopp OCH binda...så är det en promenad i parken...
 
Det måste väl ändå vara rejält ovanligt? Gör man ingreppet by the book så är det ju snudd på idiotsäkert...?

Jag har ingen statistik men eftersom det tas upp som komplikation så lär det ha hänt. Idiotsäkert skulle jag inte säga att det är. Det är det inga ingrepp som är.
 
Sådär, nu ska vi se.

Jag gjorde det 2011 eller 2012. Jag har ända sen första menstruationen haft väldigt långdragna menstruationer med extrema smärtor och blött kopiöst. Blött igenom det mesta. Och smärtor som krävt morfin, dvs handikappad 7 dagar i månaden. Inte hållbart.

I många år löste jag det med först hormonspiral och sen med p-stav, med biverkning att blödningarna upphörde. (Funkade med minipiller med men jag är hopplös på att komma ihåg att ta tabletter varje dag, än mindre samma tid varje dag).

Så fick jag en sinustrombos, en blodpropp i en ven men i hjärnan. Som efter utredningar etc ansågs vara en biverkning av p-staven. Det var total tvärnit för hormonella preventivmedel alls, neurologerna talade med skärpa om att jag INTE fick använda det. Jag konstaterade att då vill jag ha en hystorektomi. Gyn tyckte att nej nej, det tänkte de inte. Jag förklarade att jag inte tänkte gå tillbaka till att vara handikappad 7 dagar per månad. Gyn tyckte att det nog inte var så farligt ha staven kvar. Jag hade det. Neurologerna fick frispel, inklusive skällde ut gyn. Gyn konstaterade att du måste ta ut staven. Jag vägrade om jag inte fick en hystorektomi. De ansåg att man dels inte gör det "bara sådär" och dels att jag var barnlös i fertil ålder och säkert skulle ändra mig och vilja ha barn sen.

Där låstes positionerna. Tillslut tyckte en gynläkare "men du kan DÖ av staven?". När jag tyckte "ja, jag tar hellre den risken än får tillbaka mensen. Det är inget liv att ha det som det blir!". Jag skickades till gynöverläkaren, som jag antar var tänkt att tala förstånd med mig.

Det var en underbar kvinna. Det första hon sa var "Men lilla vän, har de aldrig utrett dig? Har ingen kollat dig för endometrios? Vad har de gjort egentligen innan?" och sen konstaterade att jag INTE skulle behöva få tillbaka mensen "okontrollerad". Jag höll på att börja grina. Sen tyckte hon "Men varför vill du inte ha en ballongbränning, thermachoice?"
Jag "En vadåförnåt, det har ingen sagt nåt om?"

Så hon berättade, och sa att hon kan inte lova den hjälper men tyckte det var värt att prova om jag ville, och att om den inte fungerade lovade hon att jag skulle få en hystorektomi. Då började jag grina...

Så, jag gjorde bränningen. Det var lite "ståhej" kring det för jag var den yngsta i mitt landsting som gjort det, normalt gör de den tydligen främst på kvinnor närmare förväntad menopaus eftersom man inte räknar med att effekten sas är livslång.

Själva op var pice of cake. Jag sövdes och sen vaknade jag ungefär. De berättade efteråt att allt gått bra men att jag reagerat en gång så då hade de ökat narkosen. Efteråt så jag mådde prima. Nu klarar jag narkos bra rent generellt. Men jag mådde bra, käkade mackor, drack saft, kissade och fick sen gå hem. Själv. Normalt måste man hämtas, får inte ta sig hem själv men jag var såpass pigg som en spigg så jag fick åka tåg hem själv. Hade fått smärtstillande innan op, erbjöds mer efter op men ansåg inte jag behövde. Fick några tabletter av nåt rejält starkt (i klass med morfin) med mig hem. Behövde inte ta, det molade pyttelite på kvällen så tog en alvedon. Dagen efter ringde de och kollade hur man mådde, jag mådde prima och hade inte ont och de var alldeles fascinerade av det.

Jag hade som avslag/vattenblodiga flytningar i kanske en vecka, och de luktade inte eg illa men inte heller mumma. Och det var det. Mens har jag haft hela tiden, men den var närmast efter op totalt tre dagar, och knappt något blod. Det räckte med trosskydd. Som mensskydd. Fatta vilket himmelrike! Ingen mensvärk, kunde mola aningens som räckte med en alvedon.

Efter ungefär fyra år så började menstruationerna öka, och förra året kom tyvärr mensvärken tillbaka. Den rejäla som blir rent handikappande - MEN den går att hantera med alvedon + ipren + paraflex. Och den är bara EN dag. Även blödningarna har som sagt ökat, och idag räcker det inte med nåt trosskydd. Men det är fortfarande lite, jag kan t ex sova med en normal (inte plus eller nåt) binda och det är inte ens i närheten av nån risk att det ska gå igenom. Nån jävligt stressig natt på jobbet hann jag aldrig byta på 12 h. Inga problem med läckage, ingen risk heller.

Det som är lite drygt är att det inte fungerat med tampong, jag blöder för lite. Lyxproblem jämfört med innan jag vet, men jag får lätt typ "kontakteksem" av bindor så lite knepigt. (Nej det funkar inte med menskopp för mig så ingen ide tipsa om det =))

Mensen är numera fyra dagar förresten.

Så, effekten avtar helt klart, vilket var vad alla förväntade sig. Men den är inte "borta" utan det är fortfarande effekt och det är en ENORM skillnad mot hur det var innan. Jag är lite "tjurig" att mensvärken är tillbaka, efter att ha sluppit den i så många många år. Men jag kan leva med det.

Jag steriliserade mig året efter - eftersom man troligen inte kan bli gravid efter bränning men absolut inte FÅR bli det, åtminstone är det vad det säger här. Helt enkelt för det är för stor risk både för mamma och barn att det går åt skogen. Jag vet många landsting gör båda ingreppen samtidigt, eftersom man inte får bli gravid efter bränning. Hade önskat mitt landsting gjorde det med. (Dock var sterilisera sig en betydligt mindre angenäm upplevelse ;))

Så - jag kan inte mer än rekommendera det å det varmaste OM man är färdig med eller inte vill ha några barn. Och jag hoppas att effekten från min kan sitta i såpass att det är hanterbart fram till menopaus i alla fall, även om det kanske är en fåfäng förhoppning. tyvärr så kan man ju inte göra om det och bränna igen.
 
Kan du inte äta p-piller utan uppehåll? Det gör jag och många jag känner. Vissa har påstått att det skulle vara farligt på ngt sätt men jag har inte uppfattat några direkta risker? Har inte haft mens på typ 15 år. Har inga mellanblödningar och inga komplikationer.
 
Tack @TinyWiny. Detta är något som jag tar med mig när jag prata med läkaren! Man är ju utlämnad och särskilt "därnere" så känns det ännu mer utlämnat så att säga.

Har du provat de preventivmedel som har ganska hög procent som blir blödningsfria som "biverkning"? P-stav (med "rätt" hormon) funkade perfekt för mig i nästan 15 år. Ingen mens, ingen smärta, ingenting. Och ingen narkos för att sätta in/ta ur. Jag provade hormonspiral med men den gav smärtor, dock var jag på gränsen att då den, liten livmoder och låg precis på minimimåttet. Så tog ur den. Fick testa minipiller och när vi hittat en sort jag var blödningsfri på satte de in stav med samma hormon. Räckte fem år enligt tillverkaren, efter fyra fick jag små stänkblödningar som "mens" och bytte ut den ;)

Nu antar jag att det har diskuterats/provats, men nämner der ändå om utifall att.
 
Kan du inte äta p-piller utan uppehåll? Det gör jag och många jag känner. Vissa har påstått att det skulle vara farligt på ngt sätt men jag har inte uppfattat några direkta risker? Har inte haft mens på typ 15 år. Har inga mellanblödningar och inga komplikationer.

Min barnmorska säger att du blir väldigt benskör som äldre om du äter ppillerlänge och tidigt i livet. Fick cerazette som 15åring pga väldig mensvärk, blödde så mycket att jag tillslut blev yr och spydde och hade kalasont.
De ville verkligen inte ge mig cerazetten men inget annat piller funkade så det fick bli så.

Benskörheten får jag ta när den kommer helt enkelt.
 
Min barnmorska säger att du blir väldigt benskör som äldre om du äter ppillerlänge och tidigt i livet. Fick cerazette som 15åring pga väldig mensvärk, blödde så mycket att jag tillslut blev yr och spydde och hade kalasont.
De ville verkligen inte ge mig cerazetten men inget annat piller funkade så det fick bli så.

Benskörheten får jag ta när den kommer helt enkelt.

Det gäller bara minipiller (t ex cerazette) då de saknar östrogen.
 
@tornblomma Ditt inlägg öppnar en helt ny värld för mig :angel:Har efter många års paus börjat med p-piller igen. Jag trodde man bara kunde äta två kartor efter varandra nån gång ibland - att man måste blöda. Läste på lite nu och insåg att nej det behöver man ju inte! Tack!:D
 
Tack allihopa för era svar!

Hormonbehandling är inte aktuellt för mig. Har provat diverse, blir knäpp av dem och mår inte bra. Jag har nu bokat tid hos läkaren för att få mer information om ingreppet och vad jag kan ha att vänta mig. Att få ta del av era erfarenhet är guld värt, då har jag lite saker som jag kan ta upp med läkaren.

TACK!!!
 
@tornblomma Ditt inlägg öppnar en helt ny värld för mig :angel:Har efter många års paus börjat med p-piller igen. Jag trodde man bara kunde äta två kartor efter varandra nån gång ibland - att man måste blöda. Läste på lite nu och insåg att nej det behöver man ju inte! Tack!:D

För typ 10 år sedan så blev man ju väldigt uppskrämd att "man måste blöda" osv men vad jag förstår finns det inga direkta belägg för det. Blödningar med p-piller är ju ändå ingen "riktig" mens.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 671
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 949
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 388
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp