Brännässlor, staket och mycket annat..

Bebben

Trådstartare
Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den stilen.
När jag flyttade hit var allt utom runt 300-400 kvm helt uppväxt, och nu har jag klippt ner en del. Ungefär halva tomten är fortfarande helt vildvuxen dock, och så kommer jag att lämna den också, för att inte komma så himla nära vägen.

Till första frågan då. I princip överallt där jag kämpat med att klippa ner, har det blivit en rätt okej gräsmatta. Men ett område vägrar att bli fint, utan det växer i princip bara fult ogräs där och MASSOR av brännässlor. Eftersom jag har en son på 18 mån, så vill jag gärna ha bort dom.. Han ramlar fortfarande rätt lätt på den (mycket) ojämna marken, och alla vet ju hur ont det gör att komma åt sådana :crazy: Finns det något man kan spruta på, som inte dödar allt? Eller är det helkört där utan en ny gräsmatta typ?

Jag gräver ur en massa stenar också just nu, det är en riktigt jobbig tomt. Små och mellanstora stenar döljer sig väl i gräset, och sen kommer man där i godan ro med gräsklipparen - och helt plötsligt säger det bara PANG! 4 st stenar är riktigt gigantiska (Dock bara en liten del som sticker upp ovanför ytan och förstör gräsklipparen) så där har jag nu satt hemmagjorda blomlådor över, som lite kombinerad dekoration och för att undvika att köra på stenarna. Denna sida av tomten är i sol hela tiden, eftersom det pekar rakt söderut.
Vad finns det för blommor/växter/annat som jag kan plantera ut i dom blomlådorna, som tål all sol?

Södra sidan av tomten ska snart hägnas in, eftersom sonen siktar på att bli världsstjärna i löpning tror jag, han övar på fint varje dag i alla fall. En bit bort ifrån vår tomt rinner en liten bäck, så man vill ju inte riskera något såklart. Det blir Gunnebostängsel, men med tryckimpregnerade stolpar istället för deras egna.
Jag är sjukskriven och bor ensam med sonen, så jag fick prioritera vad som skulle läggas pengar på. Enligt uträkningar skulle det gå på drygt 10 000 kr mer att hägna in allt.. Det känns mest naturligt att ta den södra delen också, eftersom tomten är uppdelad på 2 sidor om huset. På framsidan av huset är den grusade gårdsplanen, och på baksidan står stallbyggnaden, så det är helt avdelat liksom. Det blir ungefär 700 kvm som får stängsel runt sig, så att både hundar och barn kan springa lösa bäst dom vill. Så den delen av trädgården vill jag ha mest fin känns det som! Tänkte sätta upp en liten spalje mot husväggen, där utemöblerna står, vad kan man använda där? Väggen pekar mot väst, och har sol större delen av dagen på sig.

Hmm, ja det var vad jag kunde komma på just nu. Snälla hjälp en nybörjare! Jag kommer säkert på mer frågor för varje gång jag går ut i den förbannade trädgården också ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Brännässlor är rätt jobbiga, men de gillar inte att bli klippta och trampade på så de kommer att försvinna, efter ett tag... ;) För att snabba på det så försök att dra upp dem med rötterna, då får de svårare att komma igen.
För att få det bra snabbt så gräv bort rotlagret, fyll på med ny jord och så in nytt gräs, det går rätt fort att få upp gräset om man ser till att vattna ordentligt!

Det finns mycket blommor som trivs i full sol, åk till en handelsträdgård och gå och kika, fråga personalen om tips och idéer, de har koll på vad som går att odla just där du bor.

Men för att ge några tips, taklökar tål torka så de behöver man inte oroa sig för vattning hela tiden. De finns i en massa variationer och man odla dem på lite roliga sätt.

Vid spaljen så finns det en massa olika saker att välja på, klematis, vildvin, vindruva och en hel del annat roligt!

Det är roligt med trädgård, men det kan bli dyrt när man förälskar sig i någon fin blomma som kostar massor...

Förrestän bärbuskar tycker jag är viktiga i trädgården, speciellt när man har barn, våra har stått och plockat hallon och vinbär så fort de har kunnat stå. Och tex jordgubbar kan man odla i krukor om man ser till att vattna och ge de gödning, även smultron fungerar bra!

Tomater kan man oxå ha i krukor, men de kräver lite mer skyddat men vill ha mycket sol och värme.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Ja, vi har ju tydligen en mycket välkänd plantskola (Hovleverantör kunde jag till och med läsa mig till) runt 2 km härifrån, så jag får väl åka dit en dag :p

Någon bärbuske har jag också funderat på, typ vinbärsbuske. Jag älskade dom 3 stora buskarna som fanns hos pappa när jag var liten! Där var det rätt dålig jord, men dom växte massor ändå, så då borde det gå här också.

Jag hade en svag fundering om att spruta väck all skit som finns på den jobbiga delen av gräsmattan, och så nytt gräs. Men det är rätt svårt att vara snäll mot den nya, eftersom hundarna mejar ner det mesta i sin väg, och Sebastian också är rätt duktig på att gräva och ha sig :crazy: Jag står ut ett tag till, klipper som en tok och får se om det förbättras mer. Gör det inte det, så får jag ta itu med det senare i sommar helt enkelt :)

Vid spaljén så kom jag på ett litet problem. På våren/hösten när det regnar som mest, så blir det översvämmat där rätt ofta. Så det kanske inte går att plantera något direkt i marken?
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Brännässlor är rätt jobbiga, men de gillar inte att bli klippta och trampade på så de kommer att försvinna, efter ett tag... ;) För att snabba på det så försök att dra upp dem med rötterna, då får de svårare att komma igen.

Justja! Jag kan tänka mig att det är runt 30 kvm allt som allt, som är FULLT av äckliga små brännässlor :crazy: Utspridd på en större del av gräsmattan förvisso, men dom verkar växa i grupp så att säga.
Imorgon ska jag försöka klippa ner dom så mycket som möjligt.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

använd stroller combi, det tror jag kommer döda dina brännässlor samt hjälpa gräsmattan på traven.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Vid spaljén så kom jag på ett litet problem. På våren/hösten när det regnar som mest, så blir det översvämmat där rätt ofta. Så det kanske inte går att plantera något direkt i marken?

Det finns växter som tål mkt vatten, eller så kan ni ju dränera bort det om ni ändå ska gräva.
:idea: Kan ni låna in ett par grisar som vänder jorden, bökar upp stenar och äter ogräsrötterna? Då slipper ni ju gräva själva...:D
Nässlor är för övrigt väldigt nyttiga att äta. :laugh:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Om du känner någon med trädgård så kolla om du inte kan få plantor.
Jag gjorde misstaget i början att köpa en massa plantor.
Som jag sen upptäckte att min mor och min svägerska hade enorma mängder av. Kändes lite öken att ha köpt för hundratals kronor sådant som jag kunde fått gratis.
Nu har vi stor trädgård så vi tog vad vi fick också.

Hade du bott nära mig hade jag kunnat ge bort massor - plantorna vi fick har förökat sig.
På koloniområden brukar dom ibland ha dagar när dom säljer överskottet i sina trädgårdar för nästan ingenting.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Vad är en Stroller combi? :o

Grisar tror jag att jag håller mig ifrån, min hanhund har absolut inga problem med att brottas med vildsvin ens så.. :angel:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Tyvärr känner jag ingen som har någon direkt "riktig" trädgård, med massa fina blommor eller liknande.

Men jag ska hinta lite till min svärmor när vi träffas igen, hon kanske har mer kontakter :D
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Det växer några enstaka och fula rosor för tillfället, där jag tänkte att sätta spaljén, så dom verkar tåla översvämningarna i alla fall. Kanske går det att satsa på en fin variant av rosor/rosbuske?
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Vad är en Stroller combi? :o

Det är gräsmattegödning som dessutom tar död på div ogräs. :) Jag har använt det själv och det fungerar jättebra. Det finns även andra märken än Stroller på Kombi-gödning och priserna kan variera något, men tro mig det är värt pengarna.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Tyvärr känner jag ingen som har någon direkt "riktig" trädgård, med massa fina blommor eller liknande.

Jag bistår gärna med någon planta, om du vill. Är på gång att gräva upp en del och det är så trist att bara slänga. Jag kan ta med mig till Höllviken den 10/5. :laugh:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Ja, det får du jättegärna göra! Jag har 3 st relativt stora blomlådor som ska fyllas, och sen någon enstaka kruka också för ren dekoration. Med tanke på hundarna har jag gett upp tanken på riktiga rabatter, det lyckades inte så väl förra sommaren direkt..

Så du vet vad som kan passa liksom :D

Jag ska kolla upp gödningen direkt, vet ni vart det kan finnas? Här i närheten finns Granngården, och sen en plantskola. Sen får man åka rätt långt för att hitta andra affärer som kan tänkas ha sånt, men det låter ju som om det kan vara värt det.. Jag vill döda alla nässlor, maskrosor och annat skit :devil:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Granngården har bergis gödning, ev även plantskolan. Jag har sett kombigödning på Maxi annars, eller Bauhaus. Ring och kolla hos dem du har närmast, så du inte åker förgäves.

Jag ska ha dina blomlådor i åtanke när jag börjar gräva. :)
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Idag så tog jag en liten avstickare längs min ordinarie väg, och hittade en Weibulls Handelsträdgård också! Så nu måste jag ju ha chans att hitta rätt gödning i alla fall :D

Så fort som vi vet exakt hur det ska stängslas in, ska jag köpa gödning och påbörja arbetet. Eventuellt måste lite mer gräs (Läs 1 m högt ogräs) klippas ner, för att få till passningen med alla stolpar och så, så det känns onödigt att börja göda innan jag vet hur stor yta det behövs till. Jag bävar redan inför att klippa ner ytterligare, även om det bara blir en liten bit :crazy:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Har du ingen lie, eller chans att låna en? Det blir mycket lättare att klippa "gräset" ifall du slår det först (och tar bort det slagna såklart). :idea:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Nej, tyvärr ingen sådan alls i bekanskapskretsen. Men det gick ju förut också, det är bara lite mer jobb liksom. Men nu handlar det om kanske 10 m långt och 1 m brett, så det borde gå relativt fort trots allt.

Jag fotade litegrann idag, tänkte att det kunde vara kul att ha kort på hur det ser ut innan staketet kommer upp.

Ena blomlådan är fixad idag också! Jag kan inte ens stava till blommornas namn, och minns det knappt heller, men dom är rätt söta i alla fall.
Mitt lilla stenröse fick också sina blommor till slut, där blev det något som hette Silverfall och sen Pelargoner - tror jag nog.
Nu har jag en stor blomlåda, och en lite mindre, kvar att fylla. Ska bara hitta några lämpliga blommor först..

Tänkte lägga ut någon bild ikväll, på hur det ser ut, och beskriva vart alla jävla ogräs är någonstans :devil: Ska bara förminska och ladda upp bilderna först. Synd bara att det inte går att få med hela gräsmattan på ett kort.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Nu har jag planterat lite mer! Var iväg till plantskolan idag, och åkte därifrån med lite blandat utbud. Stora blomlådan ska fyllas mer, men det får bli ett senare projekt.. Snacka om att det drar iväg när man ska köpa blommor :angel:

Här är stora blomlådan:

Här är lilla blomlådan nr 1:

Lilla blomlådan nr 2:

Stenrösedekorationen:

Kruväxten på annan sten (Solanum Rantonneti står det på den):

En bild på en del av södra sidan av tomten:

På en del av bilderna ser man hur hemsk "gräsmattan" är i det området, jag hoppas verkligen att gödningsmedlet kommer att fungera bra sen. Känns motigt att göra om hela gräsmattan liksom.. Nu ska jag försöka få igång den usla trimmern också, så man kan gå längs alla kanter som finns. Nästa helg kommer stängslet också! Så då kan det förhoppningsvis påbörjas i alla fall..
Nästa delmål, efter staketet, är att hitta en fin bärbuske. Därefter ska en spaljé + slingerväxter upp. Vill även hitta något ställe där jag kan ha hängande krukor också, så man kan få fina "hängblommor".

Tror ni det blir bra till slut?
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Solanumen - potatisblomman, går att förvara över vintern mörkt o frostfritt så släng den inte.
Min har klarat många vintrar men i år så var den död, ska nog köpa en ny, dom är trevliga.

Smarta lådor du gjort, det blir säkert jättefint när växterna växt ut lite grann.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Vilka fina blomlådor du har fixat! :laugh: Jag har nog inga direkt såna där blomlådeblommor att komma med, snarare perenner. Men de kan man iofs också ha i lådor om man vill. Pallkragar kan du hitta billigt på byggfirmor och lite dyrare på tex Granngården om du får för dig att odla lite mer.

Vill du ha några jordgubbsplantor? Jag har alldeles för många... Man kan sätta dem i krukor om man vill. Jag har smultronplantor med ifall intresse finnes hehe.

Här hemma har jag blåbär i pallkragar (dubbla och fyllda med torv/rhododendronjord) och även jordgubbarna i egna pallkragar. Men svartvinbärsbusken står i jorden. Om du är rädd att hundarna ska röja för mycket, så kan du köpa en uppsättning kompostgaller (fyra delar) och sätta ihop runt bärbuskarna. Det finns speciella små stolpar som man kan förankra dem med, om det inte räcker med att ha dem stående.

Det finns mycket man kan göra! Du ska se att din trädgård blir finfin till slut. :laugh: Låt det ta lite tid bara, för man blir ändå aldrig färdig med en trädgård. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp