Brännässlor, staket och mycket annat..

Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Tack! Jag är jättenöjd med blomlådorna faktiskt. Min sambo snickrade ihop dom av överblivet material från den nybyggda sandlådan som sonen fick förra månaden :) Kul med lite matchande material, dessutom är dom stadiga så dom orkar med alla Österlenvindar, haha.

Jag tror inte att hundarna röjer vid buskar eller så, det är mest det att dom "råååååkar" springa rakt över rabatter, som är direkt i jorden så att säga. Ingen av dom tänker sig för under lek, så ser dom inga hinder finns där inga hinder ju...

Jag har 2 st perenner i ena blomlådan, som skulle fungera fint där enligt expediten. Kan säkert vara olika för alla sorter kan jag tänka mig? Jag har som sagt plats kvar i stora blomlådan, för tagetesarna blev tydligen inte så jättestora om jag fattade rätt..

Jag funderade på att bygga en till stooor blomlåda, och ha intill husväggen eller kanske stallväggen. Det är rätt kul det här har jag märkt :D Blomlådeidén fungerar bra också, varken hundar eller barn rör det som finns där i pga kanterna som jag sagt är förbjudna.
Gud, nu kommer alla pengarna att gå till trädgården under sommaren :angel: Jag försöker hejda mig själv lite bara, för jag vet om att vi "bara" kommer bo här i några år till, sen ska vi leta egen gård. Så man behöver ju inte göra några enorma förändringar liksom..
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Åh, tack för tipset! Då ska jag komma ihåg att inte slänga den. Himla fin var den faktiskt, det ska bli spännande att se när den blommar fullt ut. Den lyser upp trädgården rätt bra med dom jättelila blommorna mot allt det gröna :)
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Dom flesta perenner går att gräva upp o ta med sig om man flyttar så se det som en investering om det råkar bli dyrt.
Det mesta förökar sig flerdubbelt på några år.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Det är gräsmattegödning som dessutom tar död på div ogräs. :)

Fast brännässlor gillar mycket näring så det kan vara en jättedålig idé att ge dom det....

TS: Oftast brukar det vara utnötning som gäller. Se till att dom aldrig får gå upp i blom. Fröna kan ligga kvar jättelänge i jorden och gro. Lägg inte heller brännässlor som gått i frö i komposten, då sprider du dem överallt du lägger kompostjorden sedan. Klipp området med nässlorna ofta. Om du ids så kan det som någon sade vara en god idé att dra upp med rötterna.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Det finns ju andra ogräs än nässlor i en gräsmatta. Oftast är det väl maskrosor och kombigödningen är jättebra på att tukta maskrosorna.

Någon nämde att nässlor inte gillar att bli klippta och då borde ju problemet lösa sig själv, eftersom man helst ska klippa gräsmattan två ggr/vecka under tillväxtsäsongen. :idea:
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Men usch. Jag klipper redan 2 ggr/vecka, minst, och gjorde likadant förra sommaren.. Men dom jävlarna sitter kvar och växer som sjutton ändå :crazy: Egentligen borde man väl göra om hela gräsmattan, men det orkar jag faktiskt inte.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Hur ser man till att dom inte hinner fröa eller gå upp i blom? Jag tycker dom ser likadana ut jämt :o

Dra upp med rötterna kommer aldrig att gå.. Halva tomten är full av dom, det skulle lätt ta en veckas dygnet runt jobb. Det är mycket mer nässlor än vad det är gräs.
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Dom får liksom "klasar", gröna som hänger ner från stjälken.
urtidio3.jpg


Det är det som är fröna. Klipper du två gånger i veckan hinner dom garanterat inte fröa. Då är det bara att nöta på...
 
Sv: Brännässlor, staket och mycket annat..

Aha, tack så mycket!

Nu sitter jag här och väntar på att en bekant ska komma, och hjälpa mig att få igång gräsklipparen. Den skrothögen valde minsann att säga upp sig igår *muttrar* Jag som har nässlor att brottas med liksom! :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp