breda el smala tyglar?

Sv: breda el smala tyglar?

Jag har smala kantflätade lädertyglar från Globus!

Anledningen är att jag trivs bättre med smalare än breda. ;)

Diana

Jag kan tillägga att tyglarna är ca 1 cm breda, kanske någon mm smalare...

Perfekt enligt mig!!! :d :love:

(Plus att dom tyglarna är väldigt billiga och mjuka, kostar under 200-lappen!!)

Diana

*kl*

Smala, släta lädertyglar är skönast att rida med.
Hatar allt vad stoppar är..

Jag skulle nog säga att jag har ngt mittemellan breda och smala. Kantflätade lädertyglar :love:

smala. har både lädertyglar med stoppar, gummityglar och vanliga vävribb.

det värsta jag vet är breda släta lädertyglar, rider en häst ibland som har det... huh, säger jag bara :crazy:

Jag gillar smala flätade tyglar, de ligger bra i handen och känns smidiga. :p Det värsta jag vet är gummityglar, även om de är smala känns det fel på något sett.

Men egentligen tror jag att jag borde rida med lite bredare, har en tendens till att rida med lite för öppen hand och då blir det lite mer att ta i så att säga. ;)

Jag använder bara smala, kantflätade lädertyglar. Tycker att de ligger bäst i handen.

Antingen ska det vara smala dressyrtyglar utan stroppar (alt. "insydda" stroppar) eller mellanbreda flätade i läder. :love:
Vävribbstyglar (heter det så?) är ju ingen favorit... Eller breda lädertyglar som är helt stela för att de ej smörjts sen färgteve kom... :cool:

Jag rider med TopReiters Disco tyglar, smala släta gummi tyglar som jag ÄLSKAR:love:

Mitt emellan, de ska passa lagom från fingrets början och första knogen. Släta i läder, kantflätade eller såna med gummi på en sida.
Tjocka gummityglar eller tyglar med stoppar som får en att hålla handen där stoppen är och inte där man vill går bort.

Jag rider bara med smala lädertyglar, ju smalare desto bättre, de vanliga som är 20 mm breda är på tok för breda, tror att mina favoriter är 12 mm...
Får mkt bättre känsla med smala tyglar och då min häst trivs bäst på pelham med två tyglar så är det betydligt smidigare med smala tyglar...

20 mm? Det är ju 2 cm? Jag tror aldrig jag sett så breda tyglar. Möjligen vävribb och det är vedervärdigt oavsett. Jag tror normal bredd är 16 mm.

Definitivt smala!!! Trots att jag är 185 och har ganska stora händer så hatar jag breda/tjocka tyglar, känns ju som en stor klump man håller i.
Orsaken är så att det är en smaksak, har ingen "vetenskaplig" orsak till varför det skulle vara bättre.

Rider med smala, släta kandarstång tyglar. Men gillar allra bäst smala helflätade tyglar.

Det är klart du har. Men jag tänkte mest på att mentaliteten brukar vara "man kan bara hålla på stoppen, ingen annanstans". Vilket ju inte är fallet. Sedan kan man ju tycka illa om dem ändå.

jag ha ridit mkt med vävribb det jag tycker är bra är att jag vet att jag håller lika mkt i båda tyglarna....

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 195
Senast: Habina
·
Hemmet Jag ska köpa oss en ny diskmaskin. Mitt största dilemma är huruvida det ska vara en standardbred eller en smal. Vi är 2 vuxna i huset... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 497
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 634
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka