Breeders 2020 (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Många mer eller mindre kända dressyrnamn visade ju förr upp på Instagram 3 åringar inspända med graman som dom satt ner och flashade upp benen på. Nu vågar dom väl inte det längre med tanke på den massiva kritiken, nu gör dom bara det hemma utan någon som filmar.

Så trött på dessa idioter som bara verkar bli fler och fler...
Det är ju tyvärr inte bara dressyren som rullar i nerförsbacke. Hästkunnandet nuförtiden har ju förminskats i raketfart. Kolla bara på fälttävlan där man i min del av världen numer tävlar 12 månader om året och ungefär lika ofta som om det vore banhoppning 🥴
 
Det är ju tyvärr inte bara dressyren som rullar i nerförsbacke. Hästkunnandet nuförtiden har ju förminskats i raketfart. Kolla bara på fälttävlan där man i min del av världen numer tävlar 12 månader om året och ungefär lika ofta som om det vore banhoppning 🥴

Jo, det har jag oxå märkt!
 
Undrar hur många av de som gick breeders för 10-15 år sen som lever och funkar som ridhästar? De äldsta då borde vara 22 och de yngsta 13... Undrar om SWB kan få fram statistik på om det är vanligare eller ovanligare än snitthästen ur årskullarna.

skimmeln till vänster är mitt sto Despoina HQS, hon är född 2007. Gick Breeders som 3- till 7-åring, har startat Falsterbo som 5- och 6-åring, Unghäst VM som 6-åring, startat upp till 5-stjärnig Internationell 1.50 hoppning (startat både Falsterbo plus Göteborg Horse Show). Har tävlat från 4 års ålder till 13 års ålder utan några allvarliga skador, hon har fått ett föl via ET (2018) och nästa år kommer förhoppningsvis nästa ET-föl. Nu är dock tävlingskarriären över pga att hon blev buköppnad i våras och vi kände att nu är det dags att komma hem igen å bli min skogsmullehäst/avelssto :heart hade kunnat få igång henne igen och få upp henne i samma kondition som innan, men hon har ju redan gjort det mesta man kan göra.. Hon är fullt frisk och fräsch :-)
 
Sitter på kurs på Strömsholm och frågade vår lärare igår om hållbarhet för hästar som går klasser för unga hästar. Det visar sig att hästarna oftast förlorar ett år någonstans på vägen. Eller försvinner helt efter det året. Men att det bara gäller dem som inte är proffsen. Proffsens hästar håller bättre, även om de är med i unghästchampionaten. Min teori där är att de är bättre på att bedöma om hästarna är redo i kroppen t.ex.

Träna hästen för framgång är ett boktips, författaren är Cecilia Lönnell (har inte läst den men det var föreläsaren som tipsade om att den)
 
Sitter på kurs på Strömsholm och frågade vår lärare igår om hållbarhet för hästar som går klasser för unga hästar. Det visar sig att hästarna oftast förlorar ett år någonstans på vägen. Eller försvinner helt efter det året. Men att det bara gäller dem som inte är proffsen. Proffsens hästar håller bättre, även om de är med i unghästchampionaten. Min teori där är att de är bättre på att bedöma om hästarna är redo i kroppen t.ex.

Träna hästen för framgång är ett boktips, författaren är Cecilia Lönnell (har inte läst den men det var föreläsaren som tipsade om att den)
Hade varit intressant o veta om hur många av de som försvinner nått år är ston som får ett föl.
 
Sitter på kurs på Strömsholm och frågade vår lärare igår om hållbarhet för hästar som går klasser för unga hästar. Det visar sig att hästarna oftast förlorar ett år någonstans på vägen. Eller försvinner helt efter det året. Men att det bara gäller dem som inte är proffsen. Proffsens hästar håller bättre, även om de är med i unghästchampionaten. Min teori där är att de är bättre på att bedöma om hästarna är redo i kroppen t.ex.

Träna hästen för framgång är ett boktips, författaren är Cecilia Lönnell (har inte läst den men det var föreläsaren som tipsade om att den)
Statistiken för fälttävlanshästarna aom går UVM är ganska trist. Många försvinner spårlöst efter ett sådant evenemang.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 857
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp