Breeders 2020 (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Det var en tjej på breeders Treårsklass i lördags som var förvånad att man skulle stå i lätt sits... det hade hon aldrig gjort på den sa hon. Så sjukt i min värld...
Va? Jag blir bara mer och mer skeptisk till att sälja mina unghästar när jag läser sånt här. En bekant sålde en rå, jättefin tvååring i våras. Några veckor senare lägger nya ägaren ut bild på den där den är "insutten" och något misstänkt likt en kedja sitter fast i tränset eller grimman.... Blir bara så ledsen.
 
Va? Jag blir bara mer och mer skeptisk till att sälja mina unghästar när jag läser sånt här. En bekant sålde en rå, jättefin tvååring i våras. Några veckor senare lägger nya ägaren ut bild på den där den är "insutten" och något misstänkt likt en kedja sitter fast i tränset eller grimman.... Blir bara så ledsen.
Ja, det är nog till att skaffa referenser från gemensamma vänner. Uppfödaren till denna är rutinerad (Som jag uppfattar det, har flera uppfödningar som tävlat unghästklasser) och tjejen är ingen elitryttare men jag vet att hon är rätt duktig så jag blev förvånad.

sen tänker jag att det är ibland pengar och ibland okunskap som stökar till det. Men när folk inte är läskunniga och kollar på regler och program blir jag lite förvånad, det var ju ändå utifrån det vi bedömdes..
 
Ja, det är nog till att skaffa referenser från gemensamma vänner. Uppfödaren till denna är rutinerad (Som jag uppfattar det, har flera uppfödningar som tävlat unghästklasser) och tjejen är ingen elitryttare men jag vet att hon är rätt duktig så jag blev förvånad.

sen tänker jag att det är ibland pengar och ibland okunskap som stökar till det. Men när folk inte är läskunniga och kollar på regler och program blir jag lite förvånad, det var ju ändå utifrån det vi bedömdes..
Ja alltså de som visar intresse för mina är framför allt de som känner mig, och det är ju kul, men jag kan ju inte sälja hästar till vänner och bekanta resten av livet...
 
Många mer eller mindre kända dressyrnamn visade ju förr upp på Instagram 3 åringar inspända med graman som dom satt ner och flashade upp benen på. Nu vågar dom väl inte det längre med tanke på den massiva kritiken, nu gör dom bara det hemma utan någon som filmar.

Så trött på dessa idioter som bara verkar bli fler och fler...
 
Jag tycker man ska vara noga med vem sim köper ens häst. Jag har själv fått kritik här på buke att jag inte vill sälja till första bästa sim verkar nått sånär vettig.
Nu sållar jag hårt redan om vem som får komma och provrida och jag tycker hittills de kommit till bra hem. Dessutom har många hamnat på långvariga hem.
Jag har inga orimliga krav på mina köpare men hästarna ska ha ett bra hästliv. En häst bryr sig inte om den får tävla eller ej men alla hästar behöver få sina behov tillgodosedda.
 
@Karoliten det blir ofta kritik från någon sida, hur en än gör. Jag har ju fått kommentarer om att jag borde haft ett proffs som visat... Hur man än vänder sig har man ändan bak lixom.
 
Många mer eller mindre kända dressyrnamn visade ju förr upp på Instagram 3 åringar inspända med graman som dom satt ner och flashade upp benen på. Nu vågar dom väl inte det längre med tanke på den massiva kritiken, nu gör dom bara det hemma utan någon som filmar.

Så trött på dessa idioter som bara verkar bli fler och fler...
Förr? Senast för en månad sen lades en sån film ut. Den plockades sedermera bort offentligt från Instagram men behölls för vänner på Facebook. Där ett flertal andra mer eller mindre kända namn applåderade. Utbildaren till nämnd unghäst har filmer på sin insta där hen rider med kandar och graman🙄.
 
Jag tycker man ska vara noga med vem sim köper ens häst. Jag har själv fått kritik här på buke att jag inte vill sälja till första bästa sim verkar nått sånär vettig.
Nu sållar jag hårt redan om vem som får komma och provrida och jag tycker hittills de kommit till bra hem. Dessutom har många hamnat på långvariga hem.
Jag har inga orimliga krav på mina köpare men hästarna ska ha ett bra hästliv. En häst bryr sig inte om den får tävla eller ej men alla hästar behöver få sina behov tillgodosedda.
Jag är en av dom som har kunnat få nytta av att en uppfödare är mån om att deras häst ska få tid på sig. Min Elli fick jag orimligt billigt bara för att hon är en lite speciell dam och det hade kunnat bli väldigt tokigt i fel händer. Är otroligt tacksam gentemot uppfödaren och älskar verkligen den hästen som passar mig helt perfekt ❤.
 
Förr? Senast för en månad sen lades en sån film ut. Den plockades sedermera bort offentligt från Instagram men behölls för vänner på Facebook. Där ett flertal andra mer eller mindre kända namn applåderade. Utbildaren till nämnd unghäst har filmer på sin insta där hen rider med kandar och graman🙄.
Whut?
Jag ser aldrig sånt bland de jag följer..
 
Förr? Senast för en månad sen lades en sån film ut. Den plockades sedermera bort offentligt från Instagram men behölls för vänner på Facebook. Där ett flertal andra mer eller mindre kända namn applåderade. Utbildaren till nämnd unghäst har filmer på sin insta där hen rider med kandar och graman🙄.

Herregud... ja jag följer inte så många .. typ en handfull dressyrmänniskor 🙄
 
Senast ändrad:
Förr? Senast för en månad sen lades en sån film ut. Den plockades sedermera bort offentligt från Instagram men behölls för vänner på Facebook. Där ett flertal andra mer eller mindre kända namn applåderade. Utbildaren till nämnd unghäst har filmer på sin insta där hen rider med kandar och graman🙄.

Och så undrar folk varför hästarna inte håller... När vi nu har avlat fram hästar som är rörliga, reaktiva och har lätt för sig är det ju än viktigare att arbeta upp styrka och kondition för att kunna hantera kapaciteten.
 
Undrar hur många av de som gick breeders för 10-15 år sen som lever och funkar som ridhästar? De äldsta då borde vara 22 och de yngsta 13... Undrar om SWB kan få fram statistik på om det är vanligare eller ovanligare än snitthästen ur årskullarna.

Nu har jag hopphästar.. Men köpte en häst som gått ”massor” av unghästklasser osv med bra resultat. Tyvärr blev den inte mer än 14 år gammal och detta skulle enligt veterinären och uppfödaren beror på att han blev så hårt tagen som unghäst och därmed utsliten tidigt. Han var ganska stor med stor kropp som kanske inte fick växa färdigt.
Jag tävlade hästen väldigt sparsamt ( ca 8 gr på 5 år) och red mest ut med honom. Han var helt knäckt och avstängd när jag köpte honom. Enligt min veterinär ett typiskt exempel på ung och duktig häst som föll offer för hetsen. Han gick breeders första gången för ca 15 år sedan om jag räknat rätt.
 
Vet inte om det är rätt tråd att skriva i om min fundering men kollade i efterhand på fyraåringarna på Breeders. In kom det två st hästar varav den ena reds jättefint, mjukt, det såg samarbetsvilligt ut och den rörde sig trevligt och verkade väl förbered för sin uppgift. Såg iaf en fin avsaktning till skritt tror jag det var, tyvärr hackade sändningen mkt så fick kanske inte hela helheten. Den andra fyraåringen var mestadels väldigt spänd, ryttaren såg ut att ha en hård hand där den försökte låsa fast hästen i en viss form, hästen gapade mycket och trutade emot. Upplevde ingen harmoni alls som det andra ekipaget hade. Dessa fick ganska lika procent men den gapande och trutande hästen fick lite mer betalt till och med. Jag är verkligen ingen dressyrdomare men blev så förvånad.
Är det fler som har kollat på sändningarna och upplevt samma sak? :)
Har inte sett just det här men det är ju extremt mycket politik i hästbedömningar. Har följt ett par unghästevent på marken den här säsongen och har stått där som ett utropstecken när domarna belönat unghästar som inte ens kan galoppera ordentligt som vinnare. När blev liksom paddlande fyrsprångsgalopp något som man eftersöker inom de olympiska disciplinerna 😒
 
Har inte sett just det här men det är ju extremt mycket politik i hästbedömningar. Har följt ett par unghästevent på marken den här säsongen och har stått där som ett utropstecken när domarna belönat unghästar som inte ens kan galoppera ordentligt som vinnare. När blev liksom paddlande fyrsprångsgalopp något som man eftersöker inom de olympiska disciplinerna 😒

Ja jag förstår inte alls.
Kan tillägga att båda ryttarna rider svårklass i dressyr men den med den mer harmoniska hästen rider med mkt bättre resultat medan den andra har tränat för en av domarna. Tror tyvärr att vissa domare är långt ifrån att vara opartiska när ngn dom känner har en ”dålig dag på jobbet.”
 
Undrar hur många av de som gick breeders för 10-15 år sen som lever och funkar som ridhästar? De äldsta då borde vara 22 och de yngsta 13... Undrar om SWB kan få fram statistik på om det är vanligare eller ovanligare än snitthästen ur årskullarna.

Det vore väldigt spännande att se, även om export och resultat utomlands försvårar inhämtandet av statistiken något. Vi har ju en riksstodeltagare i stallet som det gick ganska blygsamt för i det långa loppet jämfört med ett antal syskon.
 
Ja jag förstår inte alls.
Kan tillägga att båda ryttarna rider svårklass i dressyr men den med den mer harmoniska hästen rider med mkt bättre resultat medan den andra har tränat för en av domarna. Tror tyvärr att vissa domare är långt ifrån att vara opartiska när ngn dom känner har en ”dålig dag på jobbet.”
På en av visningarna jag var på var det uppenbart pinsamt att domarna var partiska. Men jag fick en hel del kred för att jag i mitt referat om tillställningen poängterade att jag hellre sett en annan individ som vinnare. Ägaren till vinnaren var väl kanske inte lika happy som övriga deltagare 🙈
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 857
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp