Bremsning allt vanligare

Sv: Bremsning allt vanligare

produktionen av endorfiner alltså kan man enkelt utläsa att effekten kommer omgående efter att bremsen har satts på och den har alltså ingen fördröjning i sin effekt när det gäller smärtstillning.
Hästen påvisar ju just detta- omgående reaktion- inte efter 3 min.

I såna fall skulle man ju inte kunna påbörja behandlingen direkt.

Bremsningen påverkar ju hjärnan direkt, medan lugnande medel ska nå dit via blodsystemet- varav väntan.

Men om det nu är så att det missbrukas så är det väl bra om infon sänds ut av myndigheten

Senast ändrad:

Måste bara hålla med dig här att jag tycker i stort sett aldrig det används brems överhuvudtaget längre. Tycker det är vanligare och vanligare att det inte ens finns en brems i stallet överhuvutaget.

/Camilla

Håller med er här. Jag är den enda i stallet som äger en brems, ser det som en självklarhet att man har en. Sen om man har nått behov av att använda den är ju en annan femma. Min ena häst var skadad för några månader sedan och det funkade bra utan bremsen, men det är ändå skönt att den finns där ifall den behövs.

Vid klippning och manryckning vet jag ingen som har brems på sin häst, inte som jag vet om iaf. Tror inte att det är så vanligt.

Lite skrämselpropaganda från Djurens Rätt känns det som ;) Men är iofs bra att det uppmärksammans om det nu är så att människor bremsar till höger och vänster och lite hipp som happ. Jag undrar bara var alla dessa människor håller hus?

Hästen påvisar ju just detta- omgående reaktion- inte efter 3 min.

I såna fall skulle man ju inte kunna påbörja behandlingen direkt.

Bremsningen påverkar ju hjärnan direkt, medan lugnande medel ska nå dit via blodsystemet- varav väntan.

Men om det nu är så att det missbrukas så är det väl bra om infon sänds ut av myndigheten

Och forskningen säger att det dröjer 3-5 minuter innan endorfinivån har stigit ordentligt - de första minuterna blir det mao inte massvis av endorfiner.

Det kan bero på var man mäter endorfinerna som nämnts ovan. Om det som vid bremsning är att endorfinerna påverkar centrala nervsystemet är det koncentatioenen där och inten i halsen eller benet dom är intressant. Det är heller inte intressant när endorfinnivån har stigit ordentligt utan bara när den stigit nog för att påverka hästen i aktuell situation.

Och forskningen säger att det dröjer 3-5 minuter innan endorfinivån har stigit ordentligt - de första minuterna blir det mao inte massvis av endorfiner.

Du har ingen medicinsk utbildning va ? Med tanke på att du uppenbarligen inte förstår hur centralstimulerande medel (som tex morfin) fungerar. Sök på nätet så hittar du nog info läs på och kom sen tillbaka och berätta för oss vilken roll det spelar när man kan mäta endorfinnivån i halsvenen berätta också för oss vad som har skett innan dess och när centralblockeringen har skett och vad det innebär, väntar ivrigt på att du skall komma tillbaka igen med lite mer kunskap så får vi se om du fortfarande står fast vid ditt svar.

Vad betyder lekmän i detta sammanhang?

Jag kan börja med att tala om att vi bremsar inte i onödan i vårt stall, det sker tilll 99% vid veterinärvård och vi har ingen häst som har problem att använda brems på eller som protesterar mot brems.

Men jag vill bemöta ditt följande påstående:

Där min första fråga är, varför tycker vi "lekmän" att ni är dåligt pålästa idioter?
Beror det på att vi inte alls håller med om det ni skriver? Och vår kunskap är då inte väldokumenterad, utan enbart er?

Ni skrev för ett par år sen en artikel om travsport, som var så full av fakta fel att den var rent löjlig.
Och då menar jag inte att det är ett problem att ni är emot travtävling och träning, utan just raka motsatsen till det du skriver, den var inte vetenskaplig någonstans.
Ni tog upp utrustning och skrev helt fel användningsområden, regler som misstolkats etc.
Hur kan du då komma och påstå att det ni är petnoga?
Och vad innebär petnoga? Att hitta någon som kan tala ofördelaktigt i en fråga och sen använda den som källa?
Varför granskade ni inte travsporten och tog upp de riktiga problemen, istället för massa svammel och läskiga ögonblicksbilder?

Jag stödjer gärna djurens rätt och arbetet för djurens skull, men jag skulle ju då önska att det var mer förankrat i verkligheten och inte bara massa hitte på i värsta "sätta rubrik på aftonbladet" stilen.
För mig är ni just ni lika trovärdig källa som aftonbladet och det är inte positiv kritik från någon som verkligen tycker om hästar och djur.

Efter det gick jag ur djurens rätt, tycker dom borde fokusera på dom djur som verkligen plågas och behöver hjälp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Idag har det gått 29 år sedan denna sida först blev tillgänglig på internet. Först, lite om vad som hänt det senaste året: Jag har som...
Svar
4
· Visningar
1 626
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Buke är som livet självt, det går vidare och åsikter ventileras, sorg och glädje delas :love: För mig har Buke varit en stor tröst de...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kartläggning har Djurens Rätt tagit reda på hur Sveriges kommuner ställer sig till användandet av fyrverkerier - både att anordna i...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 863
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka