Konsekvenserna vet man inget om, då ingen har gjort något liknande så det mesta är rena spekulationer.

Att svenska näringslivsgubbar sitter och gnäller över hur dåligt det är för England ger jag inte mkt för, de skiter högaktningsfullt i engelsmän mer än att de är fina konsumenter av alla produkter Sverige exporterar till UK. Potentiella tullar gör att svenska varor blir mindre konkurrenskraftiga i kombination med en svagare GBP gör att man får helt enkelt mindre betalat.
Svensk media har likställt brexit-anhängare med rasister och främlingsfientliga i stort sett, åter igen kommer man göra långtgående analyser om varför folk har röstat för brexit och vad det är för fel på dem, för det måste ju vara fel på folk som har fel åsikt enligt svensk media.

Det som defacto verkar ha ställt till det hela är att Cameron trots att han lovade att påbörja "Article 50" ( dvs en förhandling om utträde) om folket skulle rösta för brexit, helt enkelt istället valde att lämna allt till de som efterträder alt vinner.
Det verkar som detta är en het potatis som ingen vill ta i just nu , bl.a. anledningen till att "vinnaren" Boris kröp och gömde sig under flera dagar efter valet.

En stor del av Brexitkampanjen har handlat om främlingsfientlighet, rasism och nationalism, så det är inte en särdeles konstig koppling.

Varför har Frankrike inga skyldigheter gentemot UK längre? De är fortfarande med i EU och kommer att vara det ett bra tag till och vad som händer sedan är en förhandlingsfråga.
Jag vet inte. Det var dock en av frågeställningarna som kom upp under de diskussioner hos BBC som jag lyssnat till på radion de senaste dagarna. Vad som kommer att hända sedan man lämnat EU alltså, inte idag och imorgon.

"Hej, Juncker. Det är Boris här.

Jag har tänkt ut den fiffiga planen att vi här i UK ska välja ut alla fördelar och sedan får ni andra dela på alla kostnader och nackdelar. Vi stiftar våra egna lagar oavsett hur de påverkar er fast ni får inte påverka oss. "

:banghead:

"Hej, Juncker. Det är Boris här.

Jag har tänkt ut den fiffiga planen att vi här i UK ska välja ut alla fördelar och sedan får ni andra dela på alla kostnader och nackdelar. Vi stiftar våra egna lagar oavsett hur de påverkar er fast ni får inte påverka oss. "

:banghead:

Tjena, Junker här, det är precis vad jag gjorde för mitt eget lilla skatteparadis...

Nej-sidan anklagas för att inte har något tydligt alternativ. Det har inte ja-sidan heller. Vid ett ja hade inte heller morgondagen sett ut som gårdagen.

Det är rätt rimligt att både GB och EU får tillgång till frihandel. Helt enkelt för att det är bäst för båda parter och väldigt smidigt att lösa eftersom det funkar nu. Generellt verkar EU för frihandel.

Du menar att ett nej inte innebär större förändringar än ett ja? Verkligen? Varför då ens ha en omröstning, om det inte blir någon skillnad? Varför avgår Cameron, Skottland hotar lämna UK, pundet sjunker som en sten, om det är sak samma?

Eu är väl inte alls för frihandel med alla överallt? Frihandeln är ju inom EU, inte med vem som har lust. Och det är väl inte alls smidigt med frihandel med någon som inte följer några regler eller rättar sig efter några beslut?

Nu får dom i bryssel sig en tankeställare att man inte ska lägga näsan för mycket i blöt och bestämma över regeringarna i andra eu länder som med hur gurkor ska se ut och att snus får endast finnas i sverigen och hur många rovdjur vi ska ha och massor av andra saker !

Eller så upptäcker man att det kostar mer än det smakar att gå ur. Ingen vet ännu, eftersom det är första gången ett land går ur.

Nu får dom i bryssel sig en tankeställare att man inte ska lägga näsan för mycket i blöt och bestämma över regeringarna i andra eu länder som med hur gurkor ska se ut och att snus får endast finnas i sverigen och hur många rovdjur vi ska ha och massor av andra saker !

Regler om gurkor och annat är till för att underlätta handel, för att man ska kunna veta vad det är för kvalitet på gurkor som man köper när man handlar med varandra. Och "dom i Bryssel" har vi ju själva röstat fram, rösta på nån annan om du vill ha det på ett annat sätt.

Du menar att ett nej inte innebär större förändringar än ett ja? Verkligen? Varför då ens ha en omröstning, om det inte blir någon skillnad? Varför avgår Cameron, Skottland hotar lämna UK, pundet sjunker som en sten, om det är sak samma?

Eu är väl inte alls för frihandel med alla överallt? Frihandeln är ju inom EU, inte med vem som har lust. Och det är väl inte alls smidigt med frihandel med någon som inte följer några regler eller rättar sig efter några beslut?

Och så ska UK förhandla frihandel med resten av världen på egen hand. Var finns förhandlingsstyrkan då?

Tja Skottland har väl hotat att lämna GB sen Elisabeth den första... Så det är inte nytt och nyss var det folkomröstning om saken.

Varför man ska ha en omröstning om inte ett nej betyder större förändringar än ett ja? Ja det beror ju på de förändringar som ett ja betyder. Och på samma sätt som ett nej, finns det flera ja. Ett ja är ett överstatligt federalt EU. Ett annat ja är att EU backar ifrån att fundera över föräldraledigheter eller att agera storpolitk i Ukraina.

Regler om gurkor och annat är till för att underlätta handel, för att man ska kunna veta vad det är för kvalitet på gurkor som man köper när man handlar med varandra. Och "dom i Bryssel" har vi ju själva röstat fram, rösta på nån annan om du vill ha det på ett annat sätt.

Nej de i Bryssel har vi inte röstat fram. Vi har röstat fram en och annan EU-parlamentariker och men en generös tolkning en EU-kommissonär.

Vi har däremot röstat nej till EMU. Likväl är vi med och har inget undantag från att införa Euron.

Och så ska UK förhandla frihandel med resten av världen på egen hand. Var finns förhandlingsstyrkan då?

EU och GB ska förhandla med varandra. Hur starkt EU är kan diskuteras. Normalt sett brukar man anse att den som håller sina regler är en trovärdig partner. Det är inget EU är noga med att göra, se hur man fuskade in Grekland i Euron. Hur ingen håller stabiltetspakten... osv..

Det kan finnas stora fördelar med att stå utanför fördraget men USA.

Nej de i Bryssel har vi inte röstat fram. Vi har röstat fram en och annan EU-parlamentariker och men en generös tolkning en EU-kommissonär.

Vi har däremot röstat nej till EMU. Likväl är vi med och har inget undantag från att införa Euron.

Vi röstar ju inte fram myndighetspersonal i Sverige heller, men poängen med myndigheter är ju att de är politiskt styrda. Av folk vi har röstat fram.

Vi har väl haft en rådgivande folkomröstning om att införa Euro som valuta, inte ett beslutande val? Och hur det nu är så har vi ju de facto inte euron, så där följer ju de politiska besluten folkomröstningens resultat.

Att EU är ekonomiskt starkare än England ensamt är ju inte mycket att orda om, det kan man enkelt konstatera. När det gäller handelsavtal har marknadens och de ekonomiska musklerna rätt stor betydelse.

. Och "dom i Bryssel" har vi ju själva röstat fram,.

Och "dom i Bryssel" har ju dessutom den goda smaken att få för sig att flytta till Strassburg si så där nån gång i månaden. Tänk dig att riksdagen skulle flytta till Kungälv bara för att då och då, med alla sina papper och medarbetare, på långtradare genom Sverige. År efter år.

Tja Skottland har väl hotat att lämna GB sen Elisabeth den första... Så det är inte nytt och nyss var det folkomröstning om saken.

Varför man ska ha en omröstning om inte ett nej betyder större förändringar än ett ja? Ja det beror ju på de förändringar som ett ja betyder. Och på samma sätt som ett nej, finns det flera ja. Ett ja är ett överstatligt federalt EU. Ett annat ja är att EU backar ifrån att fundera över föräldraledigheter eller att agera storpolitk i Ukraina.

Menar du att omröstningen saknar betydelse? Att medlemskap i EU saknar betydelse?

Vad är det som tyder på att ett ja skulle innebära förändringar på samma nivå som ett nej?

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar, det framstår som att du tycker ja eller nej, medlemskap eller inte, inget spelar någon roll och inget har någon betydelse, inget kommer påverkas av vare sig det ena eller andra, Cameron bara låtsades avgå, krisen i Labour är rena slumpen, Skottarna bara skojar, Irländarna bryr sig inte om det blir EU-gräns mellan Nordirland och Irland utan är lika glada oavsett för en EU-gräns eller inte spelar ingen roll. Fri rörlighet och frihandel ger EU till alla som vill, inget spelar någon roll och fördrag och avtal är bara på lek.

• Gilla
Reactions: fem
Och "dom i Bryssel" har ju dessutom den goda smaken att få för sig att flytta till Strassburg si så där nån gång i månaden. Tänk dig att riksdagen skulle flytta till Kungälv bara för att då och då, med alla sina papper och medarbetare, på långtradare genom Sverige. År efter år.

"Får för sig"? Det låter som att du tänker dig att de drabbas av någon sorts masspsykos när det är typ fullmåne och drar iväg?

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 403
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Det finns flera anatomiskt utbildade här, så jag hoppas på svar... Frågan är: Sitter det något ligament/-fäste på båtbenet (i handen)...
Svar
3
· Visningar
306
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka