Bringan....??

S

Sissan

Hur vill ni att bringan ska se ut på era hästar??
Jag har alltid velat ha ganska breda bringor på mina hästar men så fick jag av nån erfaren hästkarl veta att travare ska ha smala bringor för det underlättar travet...??:confused: Fast jag föredrar ändå de lite bredare för jag tycker att det ser ut att vara mer häst då..:D
 
Sv: Bringan....??

Sissan skrev:
Hur vill ni att bringan ska se ut på era hästar??
Jag har alltid velat ha ganska breda bringor på mina hästar men så fick jag av nån erfaren hästkarl veta att travare ska ha smala bringor för det underlättar travet...??:confused: Fast jag föredrar ändå de lite bredare för jag tycker att det ser ut att vara mer häst då..:D


Bred bringa betyder stora lungor enl vissa... Men ger oxå problem med aktionen... Lagom är bäst ;)
 
Sv: Bringan....??

Smal bringa och smalt mellan frambenen betyder häst med balansproblem och därmed spänningar och nervösare och oroligare häst. Mkt problem.
Brett mellan frambenen och smal bringa är felaktig benställning och alla problem ovan.
Därför vill jag har bred bringa och brett mellan frambenen. Det ger kloka, stabila och välkoordinaerade hästar som man kan få till vad som helst.
 
Sv: Bringan....??

av väligt erfarna travkarlar som e experter på exteriör (tex tarzan) har jag lärt mig att en travhäst skall ha så smal bringa som möjligt. men det förutsätter att den är korrekt i sin benstälning fram. om en häst har en bred bringa måste dem bredda så mycket bak för att inte slå sig och det är energikrävande och kan blir ett stort problem i kurvorna.
om en häst med felaktig benställning är smal i bringan så slår den gärna på sig. så det bästa är med felfri benställning och så smal bringa som möjligt. man skall få plats med en handsbredd i bringan. och gårna bara ett fåtal cm mellan framknäna.
j-o persson hade en gång ett kallblod som var så bred i sin binga och kunde inte/orkade inte bredda bak för att gå fri - så då började hon linjetrava och stoppade bakbenen mellan frambenen. :D haha en klok häst löser sin uppgift!! han fick sätta gamarscherna på utsidan av bakbenen istället :)
 
Sv: Bringan....??

Djurjouren skrev:
Därför vill jag har bred bringa och brett mellan frambenen. Det ger kloka, stabila och välkoordinaerade hästar som man kan få till vad som helst.
Precis min åsikt!!:bow:
 
Sv: Bringan....??

Bägge mina har bred bringa!!
Enorm lungkapacitet och blir aldrig trötta... Kallblodet kan ha rent av för stort hjärta:( (23-25 i vilopuls)

Kallblodet är linjegångare.

Varmblodet har vissa problem i kurvorna, tål inte att växla tempo men går det redan i ett visst tempo då går det bra. Men visst slits skydden:smirk:

Anekdot: Hade nyss köpt Varmblodet och fick hjälp av ett Proffs med snabbjobb /Provlopp, efter en runda kom han in och skrattade och sa att : Det här var det värsta i andning jag sett, vi får flytta fram sulkyn o vrida på fästena till sidostängerna för dom trycker på honom som sporrar när han andas...
 
Sv: Bringan....??

Ja det var väl ganska så exakt detta som jag fått höra med men likafullt så är jag skeptisk till den smala bringan då det ger(mig)ett ostabilt intryck på hästen och då speciellt om det är en kallblodstravare....:crazy: Nu talar jag ju inte om extremt bred bringa utan en en till hästen välproportionelig...;)
 
Sv: Bringan....??

jari skrev:
Bägge mina har bred bringa!!
Enorm lungkapacitet och blir aldrig trötta...
Såna har mina med varit men jag har däremot haft problem med speedet på dem.... :crazy: Kändes som motigt efter en träningsrunda på banan när hästen kom in utan att knappt flåsa eller svettas men ändå inte kunnat öka tillräckligt på upploppet...:cool:
Men det var väl till stor del en träningsmiss med...Vi hade tränat för en mil istället för en mile....:D
 
Sv: Bringan....??

Min spurtar som en raket... tränar korta intervaller.
 
Sv: Bringan....??

Jo det var ju just det, du tränar korta intervaller...:D
Jag skrev ju att vi hade gjort en liten träningsmiss...:angel:
 
Sv: Bringan....??

Har en häst hemma som är pensionerad nu, hon är enormt bred mellan frambenen och har enorma lungor, andas endast genom näsan när hon springer. MEN hon var entaktare och gjorde inte speciellt stora prestationer medan hennes syster som var smal mellan frambenen och väldigt tät sprang 16 tider som två o halvt åring. Så jag tror att bred är en fördel för lungor men jag vill hellre ha en smal om man tänker på fart o kapacitet. MEN JAG ÄR ITGET proffs ;)
 
Sv: Bringan....??

*Gotlandsrusset* skrev:
du har aldrig hört talas om att hästen andas genom munnen när den springer??

Det är väl då det är läge att sätta på spärrgrimma så den inte kan gapa och börjar andas genom rätt väg... näsborrarna
 
Sv: Bringan....??

ja, de kanske man borde göra på människor oxå då?
så att man andas genom rätt väg. Vem bestämmer vilken väg som är rätt och fel? du? Skulle aldrig sätta på en spärrgrimma på någon av mina hästar. Är inte för sånt. och absolut inte för att tvinga dem att andas genom näsborrarna :crazy: . Kanske borde tänka på de när du springer oxå att du inte får andas genom munnen, så får vi se hur långt du kommer ;)
 
Sv: Bringan....??

Nej tyvärr var det inte jag som "konstruerade" Hästen...

Men "den" som gjorde det fixade till så att passagen genom "näsan" är mycket mycket större än den genom munnen. Därför är det rätt väg! Tror även att för mkt andning genom munnen har samband med olika fel i strupen som senare ger Hjärtmuskelinflamation. pga för lite syre

Kolla på travlopp ngn gång så ser du att dom som orkar hela vägen springer med stängd mun, och dom som gapar stannar på bortre långsidan... eller före om dom får motvind.

Och dom få gånger jag springer (till vinnarcirkeln:p ) då andas jag genom munnen för jag är människa och "konstruerad lite annorlunda än hästen:smirk:
 
Sv: Bringan....??

Min är bredare än de flesta kallblod o har lungor som en jag vet inte vad, o travet funkar bar så jag vill ha lite bredare bringor
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp