Brodd - eller fläkskador?

Vad är du mest orolig för?

  • Broddskada

    Röster: 3 2,3%
  • Fläk- eller halkskada

    Röster: 112 86,2%
  • Lika orolig

    Röster: 10 7,7%
  • Ingetdera

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Jag vill ha brodd i hagen vid is och då har jag ändå fått en broddspark med en fraktur som följd.
Jag har dock helst inte 4-brodd fram, gillar inte när det tar stopp och det sliter men har oftast 4-brodd bak. Vi har däremot inte tåbrodd i hagen utan endast blindbrodd i tån men det räcker hos oss.
 
Med två brodd blir det ju ändring. Och fyra brodd kan jag inte ha, det väl lite tryck från de fram?
Nu hänger jag inte med? Vart blir det tryck från dem menar du? Man skruvar ju i dem i järnskorna, trycker fördelas över hela skon. Så 4 brodd bör väl fungera ypperligt? Eller 6 om man hellre vill ha det, jag föredrar det. Vanliga sulor till det så minskar risken för snöstyltor.
 
Det enda man inte ska göra med brodd är att hoppa på fibersand.

Enda nackdelen med brodd är att glidmomentet försämras. Så länge det är snö och is är det inga problem. Barmarken är värre. Just detta kan vara ett problem i Skåne då det växlar mycket, från barmark till blankis.

Det finns några få hästar som pga skador eller överkänslighet reagerar på brodd. Vanligtvis är problemet att glidmomentet försämras. En lösning kan då vara att skruva i lägre brodd.

Snösulor är inga problem så länge det är snö. Problemet är (igen) barmark. Har man en känslig häst kan det vara bättre att sätta en hel sula. Det brukar fungera även mot snöstyltor.

Har hästen riktigt dåliga hovar kan ibland limskor eller gips vara enda vägen att gå. Det är dyrt, varje skoning med gips fram kostade 3000 kr för mig. Att sko på klinik är också dyrt, men ibland nödvändigt.
 
Det enda man inte ska göra med brodd är att hoppa på fibersand.

Enda nackdelen med brodd är att glidmomentet försämras. Så länge det är snö och is är det inga problem. Barmarken är värre. Just detta kan vara ett problem i Skåne då det växlar mycket, från barmark till blankis.

Det finns några få hästar som pga skador eller överkänslighet reagerar på brodd. Vanligtvis är problemet att glidmomentet försämras. En lösning kan då vara att skruva i lägre brodd.

Snösulor är inga problem så länge det är snö. Problemet är (igen) barmark. Har man en känslig häst kan det vara bättre att sätta en hel sula. Det brukar fungera även mot snöstyltor.

Har hästen riktigt dåliga hovar kan ibland limskor eller gips vara enda vägen att gå. Det är dyrt, varje skoning med gips fram kostade 3000 kr för mig. Att sko på klinik är också dyrt, men ibland nödvändigt.

Det är ju dock superenkelt att skruva ur brodden när det blir barmark 😄
 
Mina är barfota. Halkbekämpning sker om det behövs men det är väldigt sällan då de går i en skogshage som är helt suverän.
 
Alltid 4st brodd på skodda hästar, när jag flyttade till gbg var jag jätte förvånad när nästan inga ställen tillät brodd i hagen. Jätte kul att hitta stallplats till en häst som hatar att halka och som var tvungen att ha elitbrodd 24/7.
Där jag kommer i från var alla hästar skodda med brodd i hagen eller skodda med guldskor(mest elitbrodd så inga blindbrodd) byttes bara när de blivit slitna.
Jag har sett fläkskada och det var inget roligt alls, hellre en brodd skada!
 
Vi har ett tjockt lager pansaris över allt i dag. Detta innebar ju att hästarna skulle släppas ut, och behövde då gå över något som liknade en ishockeyrink, förutom i att den sluttade.

Vi har vissa hästägare som vägrar brodda sina hästar, pga oro för broddskador. Själv är jag mycket mer orolig för för skador på hästen orsakde av att den halkar (då antingen att den fläker sig eller går omkull), eller ännu värre - att hästen halkar och gör illa den som leder hästen in/ut.

Men hur är det med dig? Vilket oroar dig mest? Har du råkat ut för någotdera?
Jag har inte råkat ut för fläkskada pga snö/is. Jag har alltid brodd för att undvika.
Men första gången hästen skoddes som unghäst var det regnhalt i hagen och man gjorde ihopsläpp(gick ca 40 hästar i hagen och alla ballade ur) utan att informera mig. Då fläkte han sig hyfsat moderat, som tur var.
Nu skedde liknande i höstas ca 13 år senare med blött gräs, nytt boende, ny hage och ny polare. Min häst hade rusat lite. Det var större symptom nu med häst som släpade ena fram. Men han blev rätt fort bra med medicinering, tillskott, kiro och rehabjobb.

Jag tycker att även om hästarna inte skadar sig a la fläkning så är det inte så kul att de ska halka runt och spänna sig. Det är ju inte heller någon höjdare.

Har nog varit med om betydligt färre broddskador än fläkningar både privat och i jobbet med rehabhästar etc.
 
Alltid fyra broddar runt om och snösulor på vintern (oktober till april/maj). Aldrig haft någon allvarlig skada pga brodd, bara något litet skrapsår någon gång per säsong.
Vår fångponny har framskorna bak och fram och då hamnar tåbrodden lite mer på sidan i stället för framme i tån. Funkar toppen.
 
Det är ju dock superenkelt att skruva ur brodden när det blir barmark 😄
Men inte lika superenkelt att skruva i dem igen när det blir halt.. 😔.
Min går med överrullningsskor , dvs de är rundade och tunna i tåen och broddhålen slits ner direkt. Hvis säger också att de är hopplösa att göra (de är INTE vana vid 4 brodd per sko i DK)
Brukar altid få i broddar i dragten men tåhålen fungerar typ bara första veckan efter skoning.. Svårt när man bor i Dk och det typ är is/snö ett par veckor av året max, gärna mitt I skoperioden. Skrattar på asfalt för att komma til skogen och det känns inte så kul med broddar men om jag inte broddar tåen så slits hålen ner och kan inte användas när det väl blir halt.
 
Men inte lika superenkelt att skruva i dem igen när det blir halt.. 😔.
Min går med överrullningsskor , dvs de är rundade och tunna i tåen och broddhålen slits ner direkt. Hvis säger också att de är hopplösa att göra (de är INTE vana vid 4 brodd per sko i DK)
Brukar altid få i broddar i dragten men tåhålen fungerar typ bara första veckan efter skoning.. Svårt när man bor i Dk och det typ är is/snö ett par veckor av året max, gärna mitt I skoperioden. Skrattar på asfalt för att komma til skogen och det känns inte så kul med broddar men om jag inte broddar tåen så slits hålen ner och kan inte användas när det väl blir halt.

Jag har haft traktbrodd på de flesta hästar och de har klarat sig väldigt bra.
Annars går det att sätta broddhål på sidan, vanligt i fälttävlan.
 
Men inte lika superenkelt att skruva i dem igen när det blir halt.. 😔.
Min går med överrullningsskor , dvs de är rundade och tunna i tåen och broddhålen slits ner direkt. Hvis säger också att de är hopplösa att göra (de är INTE vana vid 4 brodd per sko i DK)
Brukar altid få i broddar i dragten men tåhålen fungerar typ bara första veckan efter skoning.. Svårt när man bor i Dk och det typ är is/snö ett par veckor av året max, gärna mitt I skoperioden. Skrattar på asfalt för att komma til skogen och det känns inte så kul med broddar men om jag inte broddar tåen så slits hålen ner och kan inte användas när det väl blir halt.
Då byter man till blindbrodd de gånger man skruvar ut brodden men viktigt att hålla koll så den inte nöts ner så den inte går att skruva ur. En hovis jag hade la en svetssträng i tån då pållan nötte ner skorna på sex veckor.
 
Men inte lika superenkelt att skruva i dem igen när det blir halt.. 😔.
Min går med överrullningsskor , dvs de är rundade och tunna i tåen och broddhålen slits ner direkt. Hvis säger också att de är hopplösa att göra (de är INTE vana vid 4 brodd per sko i DK)
Brukar altid få i broddar i dragten men tåhålen fungerar typ bara första veckan efter skoning.. Svårt när man bor i Dk och det typ är is/snö ett par veckor av året max, gärna mitt I skoperioden. Skrattar på asfalt för att komma til skogen och det känns inte så kul med broddar men om jag inte broddar tåen så slits hålen ner och kan inte användas när det väl blir halt.
Måste du ha tåbrodd då?
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 780
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp