Brodd - eller fläkskador?

Vad är du mest orolig för?

  • Broddskada

    Röster: 3 2,3%
  • Fläk- eller halkskada

    Röster: 112 86,2%
  • Lika orolig

    Röster: 10 7,7%
  • Ingetdera

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Efter min flytt ner till Skåne uppenbarades en åsikt jag aldrig tidigare hört uppe i de Norrländska skogarna.

Brodd är livsfarligt, hästar ”dör” av brodd. Livsfarligt med brodd i hagen, livsfarligt med brodd vid hantering. Broddar du din häst åker du ut! Det är djurplågeri.

Jag skämtar inte, jag har hört så mycket negativt om påstådda broddskador att jag har mycket svårt att tro på hälften som sagts.

Själv vägrar jag ha hästen utan brodd. Har sagt nej till annars bra stallplatser pga att man inte fick ha brodd i hagen. Jag har sett otäcka fläkskador, men inga allvarliga broddskador.

I ett stall jag stod i vägrade en hästägare brodda sin häst. Det blev is som höll i sig i flera veckor till och från (ovanligt för Skåne). Jag såg hennes stackars häst halka sig till och från hage och ridhus. Halka sig runt i hagen osv. Min häst hade brodd, vilket ifrågasattes.

Resultat? Den andres häst blev halt, spänd i ryggen och behandlas av veterinär. Min häst ”klarade” vintern utan skador. De ”livsfarliga” brodden visade sig inte vara så farliga…

Det intressanta var att jag lyckades ”omvända” en annan av hästägarna som efter denna vinter började brodda sin häst. Inte en endaste skada hittills,
 
Skodd häst broddas självklart, 4 brodd minst för balansens skull.

Nu är det dock längesen jag hade skodd häst. Mina barfotadjur klarar en hel del halka med god balans, men jag halkbekämpar hage och vägen till stallet vid behov. Skulle det bli kaoshalt eller om det är halt på byavägen så har jag boots med brodd/dubb.
 
men vad gör ni med fånghästar då? där vinkeländringen ger smärta? vill gärna veta för jag är en av dessa idioter.

4 brodd minst, eller barfota + boots med dubb eller brodd.

Men är hästen i aktivt anfall/under rehab eller? Sulan ska inte ömma på en häst där anfallet är över och färdigrehabbat. Och att sko en häst under rehabben kräver rätt mycket skicklighet för att det faktiskt ska lyckas läka ut... Barfota + wraps (och dom kan dubbas) är lättare.
 
Vinkeländring? Inte blir det vinkeländring bara för att man har skor med brodd?
Men en sådan häst antar jag att man får ha barfota istället då. Och går inte det så hade jag inte släppt hästen i en hage med blankis.
Med två brodd blir det ju ändring. Och fyra brodd kan jag inte ha, det väl lite tryck från de fram?
 
Sällan. Men hade det en kväll nu i veckan vid insläpp.
Enstaka sämre dagar tänker jag att man får gå försiktigt helt enkelt.
Normala år skor vi min stora utan snösulor, det är väl inte optimalt när det kommer massa snö men han blir lätt sulöm annars så ändå det bästa av två dåliga alternativ 🤷🏻‍♀️
 
4 brodd minst, eller barfota + boots med dubb eller brodd.

Men är hästen i aktivt anfall/under rehab eller? Sulan ska inte ömma på en häst där anfallet är över och färdigrehabbat. Och att sko en häst under rehabben kräver rätt mycket skicklighet för att det faktiskt ska lyckas läka ut... Barfota + wraps (och dom kan dubbas) är lättare.
Hennes sula är så tunn, ibland 0.8 mm. Vi har hållt på med detta sen 2018. Många veterinärer och många hovslagare. Nu verkar jag hittat en hovslagare som funkar bra på hennes hovar.
 
Enstaka sämre dagar tänker jag att man får gå försiktigt helt enkelt.
Normala år skor vi min stora utan snösulor, det är väl inte optimalt när det kommer massa snö men han blir lätt sulöm annars så ändå det bästa av två dåliga alternativ 🤷🏻‍♀️
Ja det är svårt. Hon kan inte ha snösulor då det trycker tydligen på henne. Däremot kan hon ha vanliga stråltryckar-sulor.
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 874
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp