Brodd - eller fläkskador?

Vad är du mest orolig för?

  • Broddskada

    Röster: 3 2,3%
  • Fläk- eller halkskada

    Röster: 112 86,2%
  • Lika orolig

    Röster: 10 7,7%
  • Ingetdera

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Och jag känner till en häst som bröt benet pga för bra grepp med fyrbrodd 🤷🏻‍♀️
(Hästen gjorde utfall, benet satt kvar i isen)
Olyckor händer lätt.
Självklart kan både brodd och fläkning leda till allvarliga skador.
Men, vad är allternativet? Linda in hästen i bomull och låta den stå inne när det är halt ute?
Sanda och halkbekämpa överallt (oftast omöjligt att göra då det skulle kosta multum).
Hästen kan lika gärna få benet avsparkad på sommarbetet (min sista häst fick gaffelbenet avsparkat. Ingen brodd på den hästen som sparkade).
Allt kan hända.
 
Är nog inte utan orsak att de stora transportbolagen kräver traktbrodd på hästarna vintertid + helst utan transportskydd.

Jag har alltid transporterat hästarna utan skydd. Använt boots vid brodd, men inget annat.
 
Jag körde 4 brodd, kunde ha 6 brodd med pga travskor, men hade då i fem brodd och ingen på insidan.
Hade en som fläkte sig trots brodd och hon blev aldrig hundraprocentig efter det. Bakbenet då.
Jag skulle aldrig ha höst utan brodd på is.
Jobbade på flera stall och det var livsfarligt att ta sig fram med häst på glansis.
 
Och jag känner till en häst som bröt benet pga för bra grepp med fyrbrodd 🤷🏻‍♀️
(Hästen gjorde utfall, benet satt kvar i isen)
Jag tänker någon typ av spiralfraktur? Det är ju något jag "vuxit upp" med inom fälttävlan, att greppet tåbrodd ger i kombination med hög fart och snabb ändring av rörelseriktning kan ge (spiral)fraktur. Dvs i ett läge där hoven hade (borde) glidit/vridits mot underlaget kan brodd greppa sig fast. Maximal otur oavsett, tänker jag.
 
Jag tänker någon typ av spiralfraktur? Det är ju något jag "vuxit upp" med inom fälttävlan, att greppet tåbrodd ger i kombination med hög fart och snabb ändring av rörelseriktning kan ge (spiral)fraktur. Dvs i ett läge där hoven hade (borde) glidit/vridits mot underlaget kan brodd greppa sig fast. Maximal otur oavsett, tänker jag.
Ja så heter det nog!
 
Det enda man inte ska göra med brodd är att hoppa på fibersand.

Enda nackdelen med brodd är att glidmomentet försämras. Så länge det är snö och is är det inga problem. Barmarken är värre. Just detta kan vara ett problem i Skåne då det växlar mycket, från barmark till blankis.

Det finns några få hästar som pga skador eller överkänslighet reagerar på brodd. Vanligtvis är problemet att glidmomentet försämras. En lösning kan då vara att skruva i lägre brodd.

Snösulor är inga problem så länge det är snö. Problemet är (igen) barmark. Har man en känslig häst kan det vara bättre att sätta en hel sula. Det brukar fungera även mot snöstyltor.

Har hästen riktigt dåliga hovar kan ibland limskor eller gips vara enda vägen att gå. Det är dyrt, varje skoning med gips fram kostade 3000 kr för mig. Att sko på klinik är också dyrt, men ibland nödvändigt.
ja, min reagerade inte innan fången. Men det hände något där generellt med hästen och man lär sig nya saker varje dag. Limskor funkade inte på min, de flög av. När det var riktig kris skoddes hon med hoofcast två perioder, riktigt bra material!
 
Jag har haft traktbrodd på de flesta hästar och de har klarat sig väldigt bra.
Annars går det att sätta broddhål på sidan, vanligt i fälttävlan.

Då byter man till blindbrodd de gånger man skruvar ut brodden men viktigt att hålla koll så den inte nöts ner så den inte går att skruva ur. En hovis jag hade la en svetssträng i tån då pållan nötte ner skorna på sex veckor.

Måste du ha tåbrodd då?

Vi klarar oss bra med bara traktbrodd och det är typ blindbrodd vi använder eftersom det sällan ren is här nere. Jag tycker blindbrodd också är höga när man inte är van vid broddar (uppväxt i Skåne) :angel1:🤪. Men det kanske är ok att gå med en hel skoperiod även om det bara är lera?
Dock så typ alltid tösnö om det väl kommer så vill egentligen gärna ha tåbrodden för polarpads eftersom det alltid klampar när det väl kommer snö. Men alltså, hagarna är sällan riktigt isiga så det är mest styltor som är problem och att man inte kan rida ut när det är snö.
Så egentligen sällan något riktigt problem, men bara en kommentar hur problemen kan se ut söderut när kylan väl slår till.
 
Vi klarar oss bra med bara traktbrodd och det är typ blindbrodd vi använder eftersom det sällan ren is här nere. Jag tycker blindbrodd också är höga när man inte är van vid broddar (uppväxt i Skåne) :angel1:🤪. Men det kanske är ok att gå med en hel skoperiod även om det bara är lera?
Dock så typ alltid tösnö om det väl kommer så vill egentligen gärna ha tåbrodden för polarpads eftersom det alltid klampar när det väl kommer snö. Men alltså, hagarna är sällan riktigt isiga så det är mest styltor som är problem och att man inte kan rida ut när det är snö.
Så egentligen sällan något riktigt problem, men bara en kommentar hur problemen kan se ut söderut när kylan väl slår till.

Finns ju öven snow feathers och de där andra gripgrejerna som funkar med bara traktbrodd 😄
 
Min fd fånghäst gick med traktbrodd enbart i två månader och nu med fyrbrodd. Aldrig några bekymmer. Hon blir däremot väldigt spänd när hon inte har fäste, så jag brukar lägga på brodd när det blir lerigt redan.
 
Jag håller alltid på att skruva i och ur brodd om och om igen hela vintern. Bor i östergötland så de flesta vintrar är väldigt omväxlande. Man får snabbt in vanan. Jag har dock bara traktbrodd.
 
Eftersom vi då (mitten på 90 talet) stod i olika stall där det var brodd"förbud" så åkte pappa helt sonika till Solvalla och köpte skor med "brodd i" dvs såna med antingen broddsöm eller som vi kallade dem "guldskor" med metall runt om som funkade som grepp... Med guldskorna så halkade vi inte alls och kunde "flänga runt" som vanligt ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 780
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp