Brodd- och belastningsfråga..

Tigertofflan

Trådstartare
Nu är det snart dags för broddar, men jag har ett problem..

Har läst lite här på buke att det är väldigt illa att bara brodda trakterna på en häst, eftersom allting belastas helt fel när man rider på hårdare underlag. Jag har en skrittväg på ett par hundra meter som jag MÅSTE skritta på asfalt varje gång jag ska rida nånstans, och det skapar då lite problem.

Hästen har flappskor på framhovarna, och visst - det går ju att sko med skor som har broddhål i tån, och brodda bara där, men det borde väl vara ännu värre än att bara brodda i trakterna? Jag vet om att det finns flappskor med broddar, men de verkar tämligen svåra att få tag på här nere..
Hur ska jag göra? Ska jag strunta i att brodda fram, och bara brodda bak, eller ska jag brodda fram med bara tåbroddar ( :crazy: )? Eller ska jag strunta i att brodda helt, och leka Bambi hela vintern?

Eller ska jag rent av byta bort flappskorna mot vanliga skor med fyra broddhål, och räkna med femton tappskor varje månad?

Hjälp!

Senast ändrad:
Sv: Brodd- och belastningsfråga..

Min häst går just nu med 4 brodd i fram och 2 i trakterna bak. Vi var inte beredda på att snön skulle komma så fort här uppe :angel: (bor i Mora för tillfället) så det var enda alternativet.
Några hundra meter på asfalt tror jag inte spelar så stor roll. Då är det värre med dessa livsfarliga :eek: styltor som blir av snön. I skogen, rdhus, boxen, hagen är det ju oftast mjukare så att broddarna sjunker ned. Men däremot kan det vara väldigt halt i hagen på morgonen när det fryst på och jag tycker inte att det känns schysst att ställa ut min häst där obroddad. Provade först med brodd bara i fram men dt funkade inte så nu går hon som sagt med 2 i vardera bak. Vad svamligt det blev... :crazy: Men jag tror du förstår min poäng. :D

Jag skulle skaffa de lägsta isbrodden jag kunde hitta och sätta dem i framskorna, 2 är iaf bättre än inga, och när det blir snö så blir det ju inte lika hårt, för då kan man ju rida på snön. Kanske inte ligger så mycket på asfaltsvägen dock, men ja..

svårt....

du kan ju helt klart inte vara obroddad på fram under vintern.

men det är inte bra att bara ha tåbrodd, tycker det är värre än bara trakt brodd - du belastar ju kotan genom att tån höjs och blir högre än trakten på det sättet.

måste du ha flappskor över vintern...?

Jag kör alltid med 4 broddar i varje hov. Men det verkar jag vara ganska ensam om häromkring. Dom flesta verkar bara ha två broddar i varje hov (trakten).
Med tanke på hur lite du rider på asfalt hade jag inte oroat mej så mycke utan skruvat i broddar där det går bara......
Bambi på isen är ju inte så kul :smirk:

Hm en lite tanke ide bara, lite beroende på vad din hovlsagare har för grejer. Förra året när jag skodde min inför vintern (det var juförsig redan vinter harkel) så hade hovslagaren bara skor med broddhål bak, då hade han någon maskin som drevs med el som han gjorde brodhål på framdelen utav skorna. Din hovslagare har möjligtvis inte någonting liknande elelr kan få med dig nya skor till ett ställe som har sådan maskin som kan göra broddhål åt dig så att du får broddar runt om?

mackan skrev:
måste du ha flappskor över vintern...?

Jag måste inte. Han har flapparna för att han annars trampar av sig skorna (vilket resulterar i många tappskor varje skoperiod). Vi skulle kunna sko honom med vanlga skor.. men.. ja.. Det är varken bra för hans hovar eller för plånboken...

moonlightgarden: Vadå? Ska jag be honom borra hål i flapparna? :P

Inser just att jag missat en bit i min hästkunskap: Vad är flappsko????

Nej inte borra, gänga dom. Det gjorde min förra hovslagare. Finns en maskin för att gänga skorna. Sådant gjorde vi på tekninken i nian, fast mindre gängor när vi gjorde våra vindsnuror.

Och var ska jag gänga skorna nånstans? Jag har ju broddhål där jag vill ha dom, förutom på flapparna.

Toriryttaren: Hm... Det är som sulor, som sitter fast med en halv sko. De ligger altså "lösa" i trakterna, så att säga. Trampar hästen så "lyfts" sulan från foten och glider undan. Jag kan ta ett foto sen i stallet om du vill. Förklaringar är inte min starka sida :D

Ja du, som sagt var min hovslagare hade maskinen, men annars någon större verkstad eller liknande.

Vart har du broddhålen nu då? som vanliga skor framme i tårna? I så fall så långt bak som möjligt utan att skon går sönder. vilket den inte bör göra om man lämnar ett par millimeter.

Annars varför inte lägga heltäckande sulor under flappskorna som har små brodar längst bak eftersom att du nu verkar vara något envis och helst vil ha lösningen i handen.

getImg.asp

Dessa är det bara att limma på på hoven med hovlim så kan du ha flappsko ovanpå med låga brodar.

Men jag förstår inte vart du vill komma? Jag har fyra brodd i bak, jag har två broddd i fram, eftersom hanhar flappskorna där. Jag kan ju inte göra hål i flappskorna och brodda där :crazy:

Sulor under är helt uteslutet

Längst bak kanske det går att göra broddhål så att trucket ändå blir jämt, vet nämligen inte exakt hur långt bak dom går men ovanför ligger ju en annan lösning på problemet så det är fixat.

En tredje lösning, ta vanliga skor utan brodhål kappa av en liten bit å gänga dom i fram som vanligt å bak som "vanligt" fast gängorna hamnar lite längre fram.

Men det GÅR ju inte! :crazy: Flappskorna går inte att brodda! Ska jag brodda bara i skon så har vi ingenstans att slå i sömmarna!

Det finns två lösningar om vi ska ha kvar flappskorna: Antingen letar vi land o rike runt efter ett par flappskor med broddar (vilket vi inte har hittat här nere - hovis säger att de mest används uppåt landet), eller så får han gå med bara tåbrodd.

Men har ni ingen hästsportfirma där nere som kan skicka efter flappskor med brodd? Typ nåt ställe där travfolket handlar? Jag har haft flappskor med brodd när jag bodde i Östergötland, och de köpte vi på Travshopen på Mantorpstravet. Har ni någon slags travshop i närheten så kan de säkert ta hem det du vill ha?

Den tankenhar slagit mig med...men inom travsporten finns ju en hel uppsjö med skor av alla dess slag.
Så min tanke är att man kanske skulle välja en modell typ denna
broddskor_15x6l.jpg

Kolla inne på http://www.mantorpstravshop.se/ ..där finns många olika varrianter av skor.

Jo, det är faktiskt sant! Vi handlar skorna på Jägersro travbanas hästbutik. Kanske kan de ta in broddade flappskor! :idea:

Rebecka: Jo, guldskor har jag funderat på, men problemet är att han inte kan gå med vanliga skor - de ryker direkt :crazy:

Mantorps travshop har ju fler än guldskor...där finns alla möjliga skor både med och utan brodd, flappskor, aluminium..Cawe osv.

varför inte tredje lösningen? broddhålen sitter en bit upp på vanliga skor på bakdelen av skon, kappa av en bit utav den delen så har du ju broddar även bak å han kan inte trampa av sig skorna heller för han får inte tag på skornas kant.

AlumBroddsko%20hög.jpg

Kolla på denna bild, man ser direkt att man kan kappa av efter broddhålet å gänga nya broddhål utan att det kommer ivägen för sömmarna.

rest my case

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: Shixle
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 436
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 429
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka