Brodd till hovboots

gylle

Trådstartare
Köpte ett par cavallo simple boots till en unghäst som gjort slut på fötterna på den stenhårda frusna marken, tog ett paket broddar på Hööks på samma gång men är mkt betänksam om de verkligen är tillräckliga för att ge grepp på packad snö/is ser väldigt pluttiga ut och känslan är ju att minsta lilla snö som fastar i räfflorna under bootsen så borde de ju lämna marknivån eller ?
Någon med erfarenhet ? Funkar det verkligen med dessa små broddar ?
 
Sv: Brodd till hovboots

Ja de fungerar bra! :)

Min ponny har såna och han har inte halkat en enda gång förutom när det varit lös snö ovanpå isen. Men då halkar de med vanliga skor/brodd också.

Packad snö är inga som helst problem.
 
Sv: Brodd till hovboots

De funkar fint tycker jag med. Sex stycken brodd i varje sko så :) Enkla att sätta i också, bara man har en borrmaskin/skruvdragare. Fastnar ingen snö i räfflorna på mina boots iaf och gör det så lossnar den fort.
 
Sv: Brodd till hovboots

Nu har inte jag köpt mina på hööks men jag har minsta broddstorleken på mina boots och det fungerar i alla gångarter i alla underlag hittills (det här är andra säsongen jag använder bootsen)
 
Sv: Brodd till hovboots

Jag har sådana broddar på mina boots, 8 st i varje boot. Funkar kalasbra, de biter fast i isen riktigt bra. Har inte haft problem med att snö packar sig under bootsen. Skulle det fastna nån snö under så är det ju bara i räfflorna, dvs det byggs aldrig snöstyltor så att skorna lämnar marken som det gör med vanliga järnskor. Jämför med dina egna vinterkängor, inte blir det snöstyltor under dem.
 
Sv: Brodd till hovboots

Fungerar alldeles utmärkt., var ut idag o galoppera på en upplogad bana på sjöisen......pålle tyckte de var skitkul o tog i för kung o fosterland o höll sig galant på alla fyra....*S*
 

Liknande trådar

Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 606
Senast: mizzmaria
·
Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Ajabaja
·
J
Utrustning Jag skulle behöva lite råd i "barfotabootsdjunglen". Jag är ute efter boots att ha vintertid, alltså boots som går att brodda. Min häst...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: Elina8
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 823
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp