Broddar i hagen vintertid??

Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Mina hästar är broddade med 4 brodd i varje sko. Bättre grepp för hästarna och dem slipper felaktig vinkel om de går på hårt underlag, om de skulle bara ha brodd i trakterna. Mina hästar och några andra går 9 st i en hage och 5 i en annan. Egentligen tycker jag inte det spelar någon roll om det är vinter eller sommar. Hästarna ska inte sparka varandra, då passar dem inte att ha ihop i en hage tillsammans. Lite småtjafs får man dock räkna med.
Jag har inte haft några skador efter broddsparkar, däremot efter att dem har trampat på sig själva eller varandra. Revor efter broddar som börjar strax ovanför karleden. Det man kan trösta sig med är att den tiden man använder broddar är det ofta kallt och marken är hård. Risken att få smuts i såret är inte så stor då.
Men det finns ett tredje alternativ, och det är att ta av skorna och låta dem gå barfota. Det är ju ett mellanting mellan en obroddad sko och en broddad.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Aldrig haft problem med några av mina hästar med det dessutom var A undersökt var och varannan vecka hela förra vintern av vet. och han nämde aldrig att senor skulle vara ömma, utan snarare probsade på att A efter sin skada skulle vara broddad för att den inte skulle komma tillbaka, för att han gick och spände sig i musklerna när det var halt, jag undrar i stället hur en häst känner sig som hela dagen gått och spänt sig för att inte halka.
Överallt i stall där jag stått och det är många och många hästar har passerat, både egna och andras, i mitt hästliv.
Aldrig har några hästar haft problem med senor efter en vinters broddande.

Har faktiskt diskuterat detta med min hovslagar och det är ju bara när de står på hårt underlag, ex gången, som det "känns" att stå på broddarna i boxen så "sjunker" ju hoven ner i , i mitt fall i torvbädden, och då står inte hästen på broddarna, likadant gäller ute.
En häst står ju inte 24 timmar på gången.

Jämför med mig själv när jag är "broddad" jätteobehagligt att gå på gången men ute och i boxen så märks det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Hejsan!

Under vinter-tiden lägger jag på sådana broddskor på hästen runt om, där det är 6 broddar på varje sko.
Hästen slipper ju då att stå på tå på hårda ytor (på skor där det bara går i 2 broddar), men här står hästen istället upphöjd på alla benen en liiiten bit.
Problemet är bara att hovis hatar lägga på desa skorna för han anser att de förstör verktygen, men han är snäll och gör det ändå (kunden har alltid rätt, muhaha.......!)

Sen är min häst ingen "sparkhäst" så den enda han i så fall skadar är sig själv. Jag har dock inte skydd på i hagen, men alltid när jag rider och även boots då också.

Någon mer som testat dessa skorna förresten?

/Fanny.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

ALLA verkar brodda...??

Varför är det inte enklare att hålla någorlunda halkfritt mellan hage o stall??
minimerar ju skaderisken...

Men hur lätt är det i detta land där det ena dagen är snö o andra skask o för att tredje dagen vara isgata, man kan ju inte stå o salta varje morgon o vänta på att det ska smälta.

Sen kan man ju inte hålla på o salta i hagarna som oxå blir hala, och salt är desutom inte bra för hästarna o gå på(tänker på hagen)
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Utveckling av "problematiken". 4 eller 2 broddar per sko?? Har själv aldrig haft mer än 2 broddhål, men om man nu ska låta hästen gå med broddar i hagen kan den ju lika gärna vara helbroddad... 4 måste ju vara bättre då...???

Jag kan inte förstå grejjen med att ha två broddar i endast trakterna, hästen greppar ju med tån.

Det frös på här för några dagar sen och jag broddade innan Fabbe fick gå ut, dock fick jag inte ur skiten ur hålen i tårna så jag kunde bara ha brodd o trakterna och han halkade ju hela tiden, iofs så körs ju han o måste ta i mer med tårna men, nej, brodd i alla fyra har jag.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Broddad. 4 fram. Bak skruvar jag ur tåbrodden i hagen. Har henne hellre ensam än obroddad. Lyckligtvis funkar hon bra med sin hagpolare så det behövs inte i år.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

för mej är det en självklarhet att ha broddat dygnet runt på vintern brukar alltid vintersko mina hästar i slutet av september början av oktober.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

räfflad låter som guldskor du pratar om och det är sommar modellen. vinter gulskorna har 6 fasta broddar.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:


Ehm. Jag har aldrig hört talas om detta... Men jag blir nyfiken på om det är fler som vet något om broddens förhållande till avlivning?! Eller om det finns något skrivet runt det hela?

Jag kan tänka mig att en häst som endast är broddad i tå eller trakt blir stel och att det på sikt kan leda till viss förslitning men inte av vanligt sunt användande av fyra broddar på vintern.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:

det där var blamd det konstigaste jag hört, du får gärna utveckla det där lite mer.

Jag har självklart min häst broddad runt om hela tiden. Har fått avliva en häst som halkade i hagen o krossade hasen, fick ej ha brodd bak för stallägaren :(
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag tycker synd om era hästar men ni gör som ni vill och jag gör som jag vill . jag svarar bara på min erfarenhet.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

min häsat går ensam nu hela vintern... annars går han me 4 kompisar men ja e så brodd spark rädd. Och min bebis tror att alla andra vill leka me honom ALLTID så han ahr kommit in me lite sparksår, när dom tröttnat på hans följa john....visst är de synd had evart bra me kompisar i hagen men de går juh inte så han får vara utan... .men vintern kanskle blir kort :idea:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Men kan du inte förklara lite mer HUR och varför de blir ömma i senorna, så vi förstår? Jag kan fatta om det gäller de som broddar trakterna, eller bara tårna, för då kan säkert ömhet uppstå efter lång tids användning, om hästen dessutom gått på hårt underlag. Men om man har fyra brodd per hov, det blir ju ingen snedbelastning, var kommer ömheten från?

Jag har alltid fyra Elitbrodd per sko, hela vintern. Tar inte ut vid transportering heller, det brukar sällan vara halkfritt vid ridhus och liknande. Istället blir det extramatta i transporten samt transportskydd som skyddar bra, alt. lindor ner över karlederna samt boots.
I hagen är det också brodd på, vi ser alltid till att hästarna som går tillsammans trivs ihop och det har aldrig uppkommit en sparkskada här än så länge. Jag tar hellre ett fult sår som behöver sys etc. än en fläkskada. hade en ponny som fläkt sig för några år sen och det slutade efter en tid med avlivning pga det.

Och visst kan man ha halkfritt från hage till stall, men hagen då? Det skulle gå åt ofantliga mängder salt/saltad sand för att hålla det fritt, och det innebär mycket pengar och mycket inflammationer på hästarnas ben. Jg förstår inte varför så många är negativa till broddanvändning, och at vissa låter sina hästar gå utan :confused: Jag rider på precis som vanligt på vintern om underlaget tillåter (vilket är ofta) tack vare brodden :bow:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Mina är broddade.
Dom är så snälla mot varann och bråkar aldrig.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Hästarna har broddar på från slutet från när vintern börjar tills sista isfläcken försvinner.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Skulle aldrig släppa ihop mina med nya hästar med brodd.
Om man nu inte får välja sällskap så-broddar fram vid halka o ev en eller 2 bak, inte 4.

Den "räfflade" travskon är nog den med hårdmetallbitar runt hela skon. När skon är ganska nött sticker de upp ganska bra o hästen kan göra illa sig själv ganska ordentligt om den trampar på sig.
Tror att de kan fnka som en kniv.
Nä, hellre ett par hål änn uppfläkt.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:

Kan säga att här uppe i norr är i princip samtliga (utom barfotahästar också förståss) hästar broddade 24h om dygnet under vintern. Jag har inte sett någon som har fått avliva sin häst pga för mkt broddanvändande (öhh) så du får gärna vidareutveckla vad du menar, för jag förstår inte varför de måste slaktas. (Jag har umgåtts med hästar som varit broddade under hela vintern sedan jag var 7 år, är nu 35 och har inte stött på det du beskriver)

Däremot skulle jag aldrig släppa ihop nya hästar på vintern, i så fall fick de nog gå i separata hagar tills de kan gå utan brodd)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 100
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 691
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp