Broddar i hagen vintertid??

Sv: Broddar i hagen vintertid??

Vilken bra tråd!

:bow: :bow: :bow:

Jätteskönt att läsa att många diskuterar som mig, hellre en broddspark än en fläk/senskada, och en spänd häst.

Trodde jag var helt ensam om att tycka såhär!

Jag har verkligen fått strida för att få brodda hästen på vintern sedan jag flyttade söderut.

Och precis som någon annan sa; hästar som sparkar på varandra ska inte gå ihop överhuvudtaget, med eller utan brodd.

Nä du är inte ensam!! Var tveksam till att släppa ut hästarna nu när vi fick lite "minivinter" och jag inte hunnit få på guldskorna.

Jag ser hur mina hästar är i hagen, sprätter iväg, busar, visar upp sig osv. jag vill inte riskera något. Visst händer det att dom har små trampsår ibland men det tar jag gärna.
Jag har aldrig sett några "broddskador" värt att ta upp överhuvudtaget. Däremot har jag sett betydligt värre bitskador, kanske bara träffat "oralfixerade" hästar;)

(Väntar med spänning på förklaringen vad ömmhet i senorna o slakt :eek: har med brodd o göra)
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Min häst är broddad dygnet runt med fyra brodd/sko. Dock bara fram då hon är
en sån liten jäkel som gärna kickar när de andra hästarna kommer för nära.
Har blindbroddar med kärna i bak och inbillar mig att det ger iaf lite grepp på isen.
Inga skydd ute.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

I vårat stall kör vi med ett par blindbroddar

hoppas att det går bra till slut :bump: :D
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag har broddar därfram i hagen, då det ibland förekommer lite spark mot varandra.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Har bara på broddar fram då?:)
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Våra är broddade runtom dygnet runt när det är vinterväglag. Risken för fläkskador är väldigt stor när de går obroddade. Mina egna har fyra brodd i varje sko. Ja, förutom Peia då som är barfotabarn ;)
Är det någon häst som vi vet är väldigt sparkig så får den isf gå själv.
På alla år har vi aldrig haft en sparkskada med broddar inblandade...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 104
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 691
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp