Broddar i hagen vintertid??

Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag har mina hästar i samma hage och alltid 4 brodd i varje sko hela vintern
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Broddar runt om på alla, "hellre" sparkskada än halkskada, och jag upplever risken för sparkskada minimal eftersom våra hästar känner varandra så väl och inte sparkar runt sig annars, sen kan det givetvis hända ändå både med eller utan brodd, men som sagt jag upplever att i våra hagar är risken för halkskada större än sparkskada och förebygger därefter...
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

kämpig fråga. min häst hade broddar ute. men det var i det gamla stallet. numera använder jag broddar endast när jag ska rida.

kan boots vara ngt. iallafall för att minska risken för balltramp. mot sparkar från andra hästar vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Är det bara en häst som har råkat ut för detta så kan det ju ha andra orsaker än att den just var broddad.

Skulle vilja att du utvecklade detta mer än bara säga att du tycker synd om våra hästar.
Vad sa veterinären tex, kunde han direkt se en koppling mellan brodd och senskada.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:

Vilket festligt litet inlägg. :p

Tja.. jag har aldrig haft en häst som har haft ömma senor.

Kan du förklara vad som gör att hästar skulle kunna antas ha ömma senor efter en vinters broddning??
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:

Fattar inte riktigt... :confused:
Har aldrig varit med om att hästen varit öm i senorna efter en hel vinters broddning... VARFÖR skulle det vara skadligt????
OKEJ om man bara har traktbrodd och hästen står på HÅRT underlag mycket, typ inne och med lite strö, men broddar man runt om så blir inte hovvinkeln ändrad och hur ska det då slita på senorna? Sen om hästen står ute mycket och har tillräckligt med strö i boxen "sjuker" brodden ner i underlaget, vilket e meningen med broddar visst eller?
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Att släppa ut en skodd häst på halt underlag utan broddar är att tigga om trubbel, enklare och smärtfriare att avliva dem direkt istället för att vänta på brutna ben pga fläkskador mm. Jag får se hur lösdriften funkar i vinter om jag kommer att kunna ha unghästen oskodd även fortsättningsvis eller om det tyvärr blir brodd i vinter. Guldskorna låter som ett bra alternativ, får höra vad min hovis tycker om saken, om han accepterar eller klagar som ngn annan har gjort. ;)
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Mina hästar går alltid barfota vintertid då jag varken är för broddar eller skor på vinter, har bara dåliga erfarenheter av detta.
Jag skulle heller aldrig tillåta mina gå med broddad häst, oavsett hur länge de gått ihop kan det alltid bli bråk.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jo dom har haft brodd dagligen blivit halta arbetat på detta länge ryttaren har ej märkt heltan och så var det försent :confused: jag har bara varit med om mina erfarenheterr och ni era ni blir så veldigt sura när man svarar äter ni tagtråd eller :confused:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

min medryttarhäst har brodd i hela tiden när de frusit på, 4 stycken i varje sko, ( Runt om).. hon har aldrig haft en skada av de när jag hafft hand om henne. så ja de får vara broddar på hela tiden, blir lätt jobbigt att ta ur sätta i hea tiden
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Vi har haft broddar på våra (5 valackar i samma hage) men dock bara två brodd bak, och då gärna ett par som inte är nya. Om jag måste välja så tar jag hellre en broddskada än att hästen fläker upp sig pga att det är isigt. Har inte haft några problem senaste åren och håller tummarna för att det fortsätter så…..
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Ja, det här med brodd går ju att diskutera hur mycket som helst. Hur man än vrider opch vänder på det, så utsätts hästen för en ökad risk för att skada sig om den om så bara ska umgås med sig själv..... Det tror jag vi alla har sett. Dom kan trampa sig själva och kan få riktigt svåra skador. Att sedan ha hästar som har brodd gå i samma hage gör ju helt klart att risken för skador ökar. Det måste man räkna med. Men det är ju så klart upp till hästägarna att ta beslut om man vill utsätta hästarna för det. Jag har valt att inte släppa ihop hästar med brodd. För jag har sett för mycket. Även bland hästar som "aldrig sparkas" och är så snälla mot varandra. Dom är djur! Räcker att dom leker eller blir rädda.......

Och det är väl sällan broddskador ser ut som "hål". Kommer smällen t.ex. på mjukdelarna så "fastnar" ofta brodden och "sliter" sönder. För sparkarna träffar ju ofta i en uppåt eller nedåtgående rörelse. Usch ja!

Att ha brodd på hela dygnet påverkar så klart hästarna. Mer eller mindre. Men rent praktikskt kan det ju vara svårt att brodda i och ur flera gånger om dagen när man har flera hästar. Vad man kan fundera på är hur man broddar. Hur långa och hur många. Och kanske inte alla hästar är i behov av samma broddning! Finns dom som har den uppfattningen att man inte ska brodda med 4 broddar för att då ökar risken för kotledsinlammtion p.g.a. att överrullningen försvåras. Och naturligtvis ökar risken för att hästen får ett balltramp fram om man broddar med 4 bak.

Hästar som står på gummimattor verkar ha störra benägenhet att få lösa skor. Antagligen "fastnar" broddarna lite i gummi när hästen vrider och vänder sig. Påverkar det leder och ligament? Antagligen...

Ja, elände, elände, hur man än vrider och vänder på det! Och broddar man inte en skodd häst så finns ju risken för fläkskador. Så som sagt - vi kan nog alla vara överrens om att för att vi ska kunna använda våra hästar måste dom broddas när dom är skodda. Vilka risker man sen utsätter dom för, ja, det måste vara upp till var och en. Men något man ska tänka igenom innan! Och för att det är så att man aldrig haft en häst som drabbats av något som har med broddning att göra, skador/hälta, så betyder ju inte det att inte risken finns - Eller hur?

Men visst klarar sig en del hästar oskodda på vintern - Det är något som vi glömmer bort idag - kanske något att tänka på för en del....
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Ja, det här med brodd går ju att diskutera hur mycket som helst. Hur man än vrider opch vänder på det, så utsätts hästen för en ökad risk för att skada sig om den om så bara ska umgås med sig själv..... Det tror jag vi alla har sett. Dom kan trampa sig själva och kan få riktigt svåra skador. Att sedan ha hästar som har brodd gå i samma hage gör ju helt klart att risken för skador ökar. Det måste man räkna med. Men det är ju så klart upp till hästägarna att ta beslut om man vill utsätta hästarna för det. Jag har valt att inte släppa ihop hästar med brodd. För jag har sett för mycket. Även bland hästar som "aldrig sparkas" och är så snälla mot varandra. Dom är djur! Räcker att dom leker eller blir rädda.......

Och det är väl sällan broddskador ser ut som "hål". Kommer smällen t.ex. på mjukdelarna så "fastnar" ofta brodden och "sliter" sönder. För sparkarna träffar ju ofta i en uppåt eller nedåtgående rörelse. Usch ja!

Att ha brodd på hela dygnet påverkar så klart hästarna. Mer eller mindre. Men rent praktikskt kan det ju vara svårt att brodda i och ur flera gånger om dagen när man har flera hästar. Vad man kan fundera på är hur man broddar. Hur långa och hur många. Och kanske inte alla hästar är i behov av samma broddning! Finns dom som har den uppfattningen att man inte ska brodda med 4 broddar för att då ökar risken för kotledsinlammtion p.g.a. att överrullningen försvåras. Och naturligtvis ökar risken för att hästen får ett balltramp fram om man broddar med 4 bak.

Hästar som står på gummimattor verkar ha störra benägenhet att få lösa skor. Antagligen "fastnar" broddarna lite i gummi när hästen vrider och vänder sig. Påverkar det leder och ligament? Antagligen...

Ja, elände, elände, hur man än vrider och vänder på det! Och broddar man inte en skodd häst så finns ju risken för fläkskador. Så som sagt - vi kan nog alla vara överrens om att för att vi ska kunna använda våra hästar måste dom broddas när dom är skodda. Vilka risker man sen utsätter dom för, ja, det måste vara upp till var och en. Men något man ska tänka igenom innan! Och för att det är så att man aldrig haft en häst som drabbats av något som har med broddning att göra, skador/hälta, så betyder ju inte det att inte risken finns - Eller hur?

Men visst klarar sig en del hästar oskodda på vintern - Det är något som vi glömmer bort idag - kanske något att tänka på för en del....

Hoppas att ni gör det som passar Er häst bäst! Det är lätt att man ordnar det för hästen som passar en själv bäst..... Lycka till!
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jo dom har haft brodd dagligen blivit halta arbetat på detta länge ryttaren har ej märkt heltan och så var det försent :confused: jag har bara varit med om mina erfarenheterr och ni era ni blir så veldigt sura när man svarar äter ni tagtråd eller :confused:

OK - för det första.
Använd punkt när meningen är slut.
Jag har faktiskt svårt att tyda ut vad du försöker säga här.

Men för att försöka reda ut det hela, för jag är faktiskt lite nyfiken på vad du menar.

Först säger du att:

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande

kimsan;6780667 jag tycker synd om era hästar men ni gör som ni vill och jag gör som jag vill . jag svarar bara på min erfarenhet. [/QUOTE skrev:
Först undrar du hur ömma ”våra” hästar är i senorna – med våra antar jag att du menar hästar som går med broddar?
För att försöka svara på den frågan kan jag säga att jag har haft alla mina hästar broddade (utom shettisen som går oskodd) och ingen av dom har haft ömma senor.
Jag har jobbat på ridskola där alla hästar varit broddade – och ingen av dom har haft ömma senor.

Sen påstår du att ”våra” hästar inte mår bra – vad har du för belägg för det?

Sen berättar du att du sett hästar som har behövt slaktas efter att ha använt brodd – låter synnerligen konstigt i mina öron.
Vad har hänt då? Hur många sådana hästar känner du till?

Jag och många med mig tycker att det du säger låter väldigt konstigt – antagligen därför att vår erfarenhet säger något helt anat än vad du säger.
Men – jag är inte den som inte är intresserad av att lära mig nya saker. Så snälla du – kan du inte förklara för mig VARFÖR det är skadligt att använda brodd?
Dvs – VAD är det som händer med hästen när man använder brodd som är skadligt? Vilken typ av skada riskerar hästen att få?
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Men har det verkligen med brodden att göra.
Om ägaren inte kan upptäcka en hälta så beror det ju på att man inte kan se om hästen är oren.
Det har ju inte med brodden att göra.
Min häst har hela förra vintern varit oren, inte hälta för att han haft ont i benet utan en rörelsestörning, pga av en låsning i korset.

Där var det inte snack om att ta ur broddarna för då hade vi förvärrat skadan i stället genom att han skulle gå och spänna rumpan hela vintern för att inte halka.

Nä detta tolkar jag som att man rider en halt häst, oavsett brodd eller inte, så förvärrar man ju skadan och framför allt om den då kankse har en senskada så förstår jag att den fick gå till slakt.

Det är ju inte brodden som gör att man inte upptäcker en hälta.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Går min häst med hästar som han känner och som jag vet inte bråkar eller går ensam så kan jag tänka mig att ha honom och de andra broddade runtom.

Går han med hästar han inte gillar så mycket hade jag helst haft honom broddad fram åtminstonde.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Vilken bra tråd!

:bow: :bow: :bow:

Jätteskönt att läsa att många diskuterar som mig, hellre en broddspark än en fläk/senskada, och en spänd häst.

Trodde jag var helt ensam om att tycka såhär!

Jag har verkligen fått strida för att få brodda hästen på vintern sedan jag flyttade söderut.

Och precis som någon annan sa; hästar som sparkar på varandra ska inte gå ihop överhuvudtaget, med eller utan brodd.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag undrar hur ömma era hästar är i senorna efter en hel vinters broddning:confused: dom mår nog inte bra ska ni se . nä det hade jag aldrig gjort mot min häst , jag har sätt hästar med brodd som dom fått slakta efter mycket brodd användande :devil: :confused:

Varför var hästarna tvugna att slaktas? För att hovens överrullning blev försämrad med följden att hästen blev halt?
Eller för att hovens "glidmoment" (vet inte vad det heter?) försvann med samma följd - hästen blev halt.
Vill gärna höra ett utvecklande av ditt argument... Ta den här diskussionen på rätt sätt - att utbilda oss "okunniga" broddanvändare.:idea:

/Jazza -broddar min häst
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Min häst har alltid och kommer alltid gå broddad runt om (4brodd i var sko) sen får hon ha boots på sig..
Hellre en sparkskada än en fläkskada!

i mitt förra stall tog inte stallägaren ut hästarna om dom itne hade brodd, vår grusplan och den lilla grusvägen var alltid snorhal.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 105
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 691
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp