Broddskador vs fläkskador?

Bukefalos 30 år!

Vi har bakbrodd i hagen vid behov, är det barmark eller mycket snö är det blindbrodd som gäller.
Vi har heller aldrig tåbrodd bak i hagen.

Vårt system funkar bra, det kräver ju kommunikation och engagemang men vi har inte heller haft några halkskador och endast enstaka broddrelaterade och det har varit i samband med lek.

Vi bor i Stockholm så här skiftar ju underlaget ganska frekvent under vintern.
Om en spark träffar illa så spelar det ingen roll om det är brodd eller bara en skodd hov och visst har jag varit med om att få en häst sparkad så hon blödde när hon var ny i en flock, men obroddad och halka är aldrig ett alternativ för mig. Sen som de andra säger, du är inte skyldig att ersätta någon annan hästägare om deras häst blir sparkad oavsett om de är broddade eller inte.
Det kan absolut spela roll, min nuvarande häst fick en fraktur där brodden var helt avgörande, hade den sparkande hästen varit obroddad hade det inte blivit fraktur.

Den gången hade vi varit lite slöa och inte orkat byta till blindbrodd när det var djup snö men jag klandrar ingen, jag hade också brodd i. :D

Ickefråga. Skor med 4-brodd och snösulor på alla fyra från nov-dec till mars-april här. Fått några mindre broddtramp då och då genom åren. Aldrig fläkskador, eller broddsparkar för den delen.

Hur gör folk med skodda hästar utan brodd om det är halt på morgonen? Får hästarna stå inne? Chansar man?
Vi har barfotahästar och det blir alltid en period is varje år. Gubben på gården har snö och sand jour så kör helt enkelt in med maskin i hagen och sandar där med. Ändå blir det halkigt på sandad is, precis som för oss. Brodd är det bästa.

två av mina hästar har skadats illa av broddsparkar, båda krävde klinikvård och den ena fick jag ta bort pga sårskadan. Den andra en vecka på klinik och 3 månaders konvalescens. Båda mycket dyra historier och jag har betalat försäkringens självrisk själv, jag har valt att ha min häst tillsammans med andra hästar och förstår risken. Min häst har också sparkat en annan häst så illa att den slutligen fick avlivas pga sina skador. Jag betalade inget då, och den var försäkrad.

Jag har stått och kollat när oskodd häst halkar omkull i hagen och inte tar sig upp. Vad gör man? Hur gör man? Vem ringer man? Till slut lyckas den få fäste och kan kravla sig upp. Är halt och har fått en fraktur på ett bakben, avlivas.

broddar vid halka är självklart om man inte kan sanda i hagen.

Vi har bakbrodd i hagen vid behov, är det barmark eller mycket snö är det blindbrodd som gäller.
Vi har heller aldrig tåbrodd bak i hagen.

Vårt system funkar bra, det kräver ju kommunikation och engagemang men vi har inte heller haft några halkskador och endast enstaka broddrelaterade och det har varit i samband med lek.

Vi bor i Stockholm så här skiftar ju underlaget ganska frekvent under vintern.

Det kan absolut spela roll, min nuvarande häst fick en fraktur där brodden var helt avgörande, hade den sparkande hästen varit obroddad hade det inte blivit fraktur.

Den gången hade vi varit lite slöa och inte orkat byta till blindbrodd när det var djup snö men jag klandrar ingen, jag hade också brodd i. :D
Som sagt, tar det illa så kan man behöva avliva även om inga broddar är inblandade.

Du påstår att det inte hade blivit en fraktur om hästen inte varit broddad, det kan man aldrig svära på.
Just i det fallet, jo. Det jag motsatte mig var att det inte skulle spela någon roll om det var broddat eller ej för i vissa fall gör det det.
Med det sagt så har vi ju inga motsättningar f ö, vi är ju överens om att hästar ska vara broddade om det är halt. :)

.
Att utgå ifrån det ena eller det andra är kan verka enkelspårigt.

Vi har erfarenhet av allvarliga broddskador där veterinären kunnat konstatera att det är brodden som orsakat skadan.

En häst fick spiralfraktur i ett framben. Det blev hängmatta men den hästen blev aldrig helt bra och fick slaktas efter några år.

En annan häst blev sparkad så illa att den fick en uppfläkt rivskada på bakbenet som blev infekterat och var svårbehandlat. Det tog tid att läka även om den så småningom blev bra.

Den tredje hästen har fått tre tänder utsparkade/ bortopererade då veterinären konstaterat att broddarna träffat illa på munnen vid en hästspark.

Vi har dock aldrig haft någon fläsksida i hagen på 15 år...

Det är också så att om en häst har brodd och de andra är utan samt att broddspsrk kan konstateras (dvs vilken häst som orsakat skadan med tex broddspräckt ben vid röntgen) så är den sparkande hästens ägare skyldig att stå för kostnaderna av skadan.

Ytterligare en aspekt handlar om blindbrodd vs vanlig brodd. Om du jämför dem så är de lika stora och vassa runt om. Skillnaden är den mittersta spetsen som finns på vanliga brodd men inte på blindbrodd. Båda kan således ge grepp på de flesta frysta marker även om spetsen ger bättre fäste på isgata.
Hagens beskaffenhet har betydelse.
Blindbrodd ger också tydliga revor i stallgolvet så ingen kan påstå att de inte har fäste och kan ge skador på andra hästar. (Både vanliga broddar och blindbrodd är utstickande fyrkantiga metallbitar som kan spräcka ben (och tänder) om de träffar illa och hårt. Bakut-sparkar är kraftfulla, det vet alla hästmänniskor.

Frågan handlar således om ifall man ska riskera att skada sin egen häst (fläkskada) eller någon annans häst (broddsparkar och dess följder) samt hur allvarliga skadorna kan komma att bli samt hur sannolikt det är att det kan hända.

Vi har vi olika erfarenheter.
Vad säger forskningen?
Vad säger plånboken?
Tycker och kommer alltid tycka att det är en ickefråga, självklart fyra brodd i i alla hovar. Det är ett måste tycker jag också för att ingen hästar ska behöva känna sig osäker när den går och spänna sig och vara rädd för att ramla omkull.

Ironiskt nog har jag dock bara varit med om hästar som fått fläkskador på somrarna och inte på vintern, dom fläkskadorna har hästarna aldrig återhämtat sig helt från någon av dom. Så fläkskador är inget man ska ta lätt på. Broddsår kan läka oftast iallafall.

Tycker och kommer alltid tycka att det är en ickefråga, självklart fyra brodd i i alla hovar. Det är ett måste tycker jag också för att ingen hästar ska behöva känna sig osäker när den går och spänna sig och vara rädd för att ramla omkull.

Ironiskt nog har jag dock bara varit med om hästar som fått fläkskador på somrarna och inte på vintern, dom fläkskadorna har hästarna aldrig återhämtat sig helt från någon av dom. Så fläkskador är inget man ska ta lätt på. Broddsår kan läka oftast iallafall.
Jag har endast undantagsvis tåbrodd fram, den enda jag haft det på var en häst med traktsprickor - där ville jag ha jämn belastning - annars vill jag INTE begränsa glidmomentet så mycket som tåbrodd gör.
Dessutom hoppar jag regelbundet och då är det tamigfan skitsvårt att hitta balansen mellan superslitna blindbrodd som inte stoppar upp samtidigt som de måste gå att få i och ur.
Tåbrodd bak är jag dock helt ok med om man inte har en obalanserad häst med stor gång som riskerar balltramp.

Jag är nästan mest rädd när hästen bara är skodd, inte broddad 😅
Hade mina barfota förra sommarn, och sen blev det direkt på med vinterskorna på hösten.
Lobbade ut dom i hagen efter skoningen och de for fram som muppar. Det stegrades och bockades och rusades.

Sa åt dom att "tur ni är broddade, annars hade ni ju inte stått på benen som ni far fram".. sen kom insikten att dom kände ju att dom kunda röra sig fritt nu iom grepp, dom va mer passiva barfota i gräshagarna 😅🤷‍♀️

Det här med att skruva brodden i å ur är inte en grej ute på vischan här uppe iaf. Skulle va så nervös att skon nötts ner för mycke och brodden ge tryck, lr gängorna stryka med.

Tåbrodden plockade jag lite innan bak ifjol dock. Bägge hästarna tyckte att dehär med att lyfta fötterna på blöt grusväg va överreklamerat...😬

Hade ju gärna haft en mindre brodd, typ dubb, men ska ju gå byta den oxå och man behöver ju nått å greppa med nyckeln 🙈

Jag har endast undantagsvis tåbrodd fram, den enda jag haft det på var en häst med traktsprickor - där ville jag ha jämn belastning - annars vill jag INTE begränsa glidmomentet så mycket som tåbrodd gör.
Dessutom hoppar jag regelbundet och då är det tamigfan skitsvårt att hitta balansen mellan superslitna blindbrodd som inte stoppar upp samtidigt som de måste gå att få i och ur.
Tåbrodd bak är jag dock helt ok med om man inte har en obalanserad häst med stor gång som riskerar balltramp.
Glidmomentet behövs inte om man har något annat än järnskor. En barfotahov kan expandera, och gör det istället för att glida. Det finns skor som tillåter det också om man vill ha så naturlig hovmekanism som möjligt. Då slipper man hålla på och ta i/ur broddar helatiden.

Jag är nästan mest rädd när hästen bara är skodd, inte broddad 😅
Hade mina barfota förra sommarn, och sen blev det direkt på med vinterskorna på hösten.
Lobbade ut dom i hagen efter skoningen och de for fram som muppar. Det stegrades och bockades och rusades.

Sa åt dom att "tur ni är broddade, annars hade ni ju inte stått på benen som ni far fram".. sen kom insikten att dom kände ju att dom kunda röra sig fritt nu iom grepp, dom va mer passiva barfota i gräshagarna 😅🤷‍♀️

Det här med att skruva brodden i å ur är inte en grej ute på vischan här uppe iaf. Skulle va så nervös att skon nötts ner för mycke och brodden ge tryck, lr gängorna stryka med.

Tåbrodden plockade jag lite innan bak ifjol dock. Bägge hästarna tyckte att dehär med att lyfta fötterna på blöt grusväg va överreklamerat...😬

Hade ju gärna haft en mindre brodd, typ dubb, men ska ju gå byta den oxå och man behöver ju nått å greppa med nyckeln 🙈
Vi försökte faktiskt iår iom bara en häst av 4 broddad och den bestämmer. Testade blindbrodd i tån bak men den nöttes ner på några dagar! Skruvade ur all brodd när det skulle vara barmark en längre period, snön kom inte förens efter jul här. Men det fick vara det enda och mest för att alla broddar satt löst jämt 🤣

Vi brukar annars brodda vid första halkan och sen sitter de tills våren.

Ni som bara broddar i trakten, ni upplever inte att ni får sämre fäste och att hästarna spänner sig? Jag har bara använt det på hästar i perioder där de varit mer i luften än på baken då de själva upplever att de inte får fullt fäste och kan därmed inte fara runt lika mycket.

Men det är ju lite pest eller kolera situation på vintern i ishalka. Har man en frisk häst utan problem så är det alla gånger bättre med bättre grepp för hästen så den kan röra sig ordentligt än att den ska gå försiktigt och spänna sig.

Ibland måste man välja på det som är minst dåligt helt enkelt. Min häst hade aldrig nånsin problem med att ha fyra broddar i varje hov under vintrarna. Jag såg så många andra i hans hage som stapplade lite halvdant fram i överallt medan min häst gick lugnt och avslappnat med stora steg precis som vanligt.

Ni som bara broddar i trakten, ni upplever inte att ni får sämre fäste och att hästarna spänner sig? Jag har bara använt det på hästar i perioder där de varit mer i luften än på baken då de själva upplever att de inte får fullt fäste och kan därmed inte fara runt lika mycket.
Jo de får betydligt sämre fäste, vid överrullningen och ännu värre uppförsbackar. Endel spänner sig nog.
Har bara traktbrodd nu pga konvalescent och sjukhage, det funkar och ibland väger fördelarna över.

Är uppvuxen med att ha 4 brodd i framskorna och bara traktbrodd bak för att minska skaderisken något. Har fungerat bra men vid uteritt på is, packad snö eller risk för halka vill jag ha tåbrodd.

Idag har vi alltid 4 brodd i varje sko när de går i hagen också.

Hehe, för några år sen hade jag i mitt stall en stallkompis som nyligen köpt egen häst till sig och sin dotter. De broddade i och ur till att börja med medan vi andra mest såg ut som frågetecken när de höll på och greja. De slutade med det ganska snabbt när de insåg hur otroligt onödigt det var 😛

Hehe, för några år sen hade jag i mitt stall en stallkompis som nyligen köpt egen häst till sig och sin dotter. De broddade i och ur till att börja med medan vi andra mest såg ut som frågetecken när de höll på och greja. De slutade med det ganska snabbt när de insåg hur otroligt onödigt det var 😛
Det gjorde jag också i herrans många år O_o. Att jag iddes...
Jag bor i Skåne på egen gård. Vi har lyxen med så stora hagar att det inte blir leriga eller isiga partier. Vi har bara broddhål i trakten, och broddar bara under perioder med snö. Vi kör låga isbrodd.
Våra blindbrodd skruvas helt ned i hålet med insex. Kan verkligen rekommendera dessa!

Liknande trådar

• Farlig ponny, råd och stöd!
  • Gasig häst
  • Stor mage vs överviktig
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn