LenaH
Moderator
Vi har bakbrodd i hagen vid behov, är det barmark eller mycket snö är det blindbrodd som gäller.
Vi har heller aldrig tåbrodd bak i hagen.
Vårt system funkar bra, det kräver ju kommunikation och engagemang men vi har inte heller haft några halkskador och endast enstaka broddrelaterade och det har varit i samband med lek.
Vi bor i Stockholm så här skiftar ju underlaget ganska frekvent under vintern.
Den gången hade vi varit lite slöa och inte orkat byta till blindbrodd när det var djup snö men jag klandrar ingen, jag hade också brodd i.
Vi har heller aldrig tåbrodd bak i hagen.
Vårt system funkar bra, det kräver ju kommunikation och engagemang men vi har inte heller haft några halkskador och endast enstaka broddrelaterade och det har varit i samband med lek.
Vi bor i Stockholm så här skiftar ju underlaget ganska frekvent under vintern.
Det kan absolut spela roll, min nuvarande häst fick en fraktur där brodden var helt avgörande, hade den sparkande hästen varit obroddad hade det inte blivit fraktur.Om en spark träffar illa så spelar det ingen roll om det är brodd eller bara en skodd hov och visst har jag varit med om att få en häst sparkad så hon blödde när hon var ny i en flock, men obroddad och halka är aldrig ett alternativ för mig. Sen som de andra säger, du är inte skyldig att ersätta någon annan hästägare om deras häst blir sparkad oavsett om de är broddade eller inte.
Den gången hade vi varit lite slöa och inte orkat byta till blindbrodd när det var djup snö men jag klandrar ingen, jag hade också brodd i.