Bröstryggen

Dennispennis

Trådstartare
Jag har jättestora problem med bröstryggen, får ont nästan varje dag och det känns ibland som att det blir svårt att andas. Min naprapat jobbar på den men säger att hon kommer inte åt för ”det är så mycket.” Varje gång något jobbigt händer eller om jag mår dåligt psykiskt får jag en stor fysisk smärta i bröstryggen och är det riktigt illa ”måste” jag slita av mig grejer som ligger emot huden för det gör så ont. Är det någon annan som har samma problem med bröstryggen eller har några tips för att ha mindre ont? Är desperat i princip så är öppen för att prova det mesta.
 
Jag har jättestora problem med bröstryggen, får ont nästan varje dag och det känns ibland som att det blir svårt att andas. Min naprapat jobbar på den men säger att hon kommer inte åt för ”det är så mycket.” Varje gång något jobbigt händer eller om jag mår dåligt psykiskt får jag en stor fysisk smärta i bröstryggen och är det riktigt illa ”måste” jag slita av mig grejer som ligger emot huden för det gör så ont. Är det någon annan som har samma problem med bröstryggen eller har några tips för att ha mindre ont? Är desperat i princip så är öppen för att prova det mesta.
Det är inte så att du har panikångest?
 
Vad har du fått för övningar att göra för att hålla bröstryggen etc rörlig och flexibel?

Om du inte har något sånt program så uppsök fysio på hc för undersökning och övningar.

Hudsmärta har dock inget med bröstryggen att göra, så det problemet har nog en helt annan orsak
 
Jajamän! Jag går just nu på Basal Kroppskännedom via min HC samt hos en kiro som faktiskt fått loss låsningarna. Det är en riktigt bra kombo för mig inklusive en liten hård yogaboll jag har i bilen mot ryggstödet när jag kör bil. Det börjar vända och nu sätter sig inte allt psykisk DIREKT i bröstryggen som innan. Känns så igen att ingenting kan beröra! Bara att ha min tagg i ett tunt och lätt nyckelband kan trigga dåliga dagar. Och förr var det många dåliga dagar. Vill inte veta vad jag lagt på kiro senaste 6 månaderna, det började med besök 1-2 gånger i veckan en period. Har min första med planerat 5 veckor nu och överlever ännu. Mycket jobb för att vända så starka mönster liksom men BK ger mig redskap att själv minska mycket på spänningarna. Rekommenderas verkligen, även av min kiro 😁
 
Jag har jättestora problem med bröstryggen, får ont nästan varje dag och det känns ibland som att det blir svårt att andas. Min naprapat jobbar på den men säger att hon kommer inte åt för ”det är så mycket.” Varje gång något jobbigt händer eller om jag mår dåligt psykiskt får jag en stor fysisk smärta i bröstryggen och är det riktigt illa ”måste” jag slita av mig grejer som ligger emot huden för det gör så ont. Är det någon annan som har samma problem med bröstryggen eller har några tips för att ha mindre ont? Är desperat i princip så är öppen för att prova det mesta.
Säger också en bra kiropraktor i stället för naprapat. De har längre utbildning och är bättre på manipulation(få bort låsningar).

I hop med det säger jag också någon form av kroppsmedvetenhets-träning. Jag har gått både basal kroppskännedom och Feldenkrais och tycker det hjälpt mycket.

Min sambo är kiro. De kan ju bara behandla bort låsningar och då liksom nollställa kroppen. När kroppen är utan låsningar brukar muskulaturen släppa spänningar. Sen måste man själv underhålla sin kropp. Ofta har folk rätt dålig koll på när de spänner sig, hur deras hållning är etc. Där kan sådan träning som ovan hjälpa.
Men man kan också själv försöka ha koll på sin andning. Så man andas djupt och slappnar av. Med korta och gruna andetag så får du låsningar i bröstryggen.

Kan för vissa vara gynnsamt med massage-pistol.

Och att använda en ryggrulle för att själv ev lossa låsningar.

Och så klar att träna. Både för att bli stark i rätt muskler. Men också för att få rörelse i bröstryggen, öka blodgenomströmning för att minska risk för både låsningar och muskulära problem.
 
Vad har du fått för övningar att göra för att hålla bröstryggen etc rörlig och flexibel?

Om du inte har något sånt program så uppsök fysio på hc för undersökning och övningar.

Hudsmärta har dock inget med bröstryggen att göra, så det problemet har nog en helt annan orsak
Har fått två övningar som jag inte tycker ger något. Vad är hc? Jag har haft naprapat, kiropraktor och sjukgymnast men ingen av dessa har kunnat hjälpa. Vad är skillnaden mot en fysioterapeut?
Jo det har det, det är i huden över bröstryggen. All beröring gör väldigt ont.
 
Jajamän! Jag går just nu på Basal Kroppskännedom via min HC samt hos en kiro som faktiskt fått loss låsningarna. Det är en riktigt bra kombo för mig inklusive en liten hård yogaboll jag har i bilen mot ryggstödet när jag kör bil. Det börjar vända och nu sätter sig inte allt psykisk DIREKT i bröstryggen som innan. Känns så igen att ingenting kan beröra! Bara att ha min tagg i ett tunt och lätt nyckelband kan trigga dåliga dagar. Och förr var det många dåliga dagar. Vill inte veta vad jag lagt på kiro senaste 6 månaderna, det började med besök 1-2 gånger i veckan en period. Har min första med planerat 5 veckor nu och överlever ännu. Mycket jobb för att vända så starka mönster liksom men BK ger mig redskap att själv minska mycket på spänningarna. Rekommenderas verkligen, även av min kiro 😁
Vad glad jag blir av att läsa att du också har något sånt här. Eller ja glad och glad men du kanske förstår vad jag menar 😅
Ska kolla in vad det är för något. Har du lust att pma tips på kiropraktor?
Det låter helt fantastiskt att du har hittat rätt, jag hoppas kunna hitta något liknade🙏
 
Säger också en bra kiropraktor i stället för naprapat. De har längre utbildning och är bättre på manipulation(få bort låsningar).

I hop med det säger jag också någon form av kroppsmedvetenhets-träning. Jag har gått både basal kroppskännedom och Feldenkrais och tycker det hjälpt mycket.

Min sambo är kiro. De kan ju bara behandla bort låsningar och då liksom nollställa kroppen. När kroppen är utan låsningar brukar muskulaturen släppa spänningar. Sen måste man själv underhålla sin kropp. Ofta har folk rätt dålig koll på när de spänner sig, hur deras hållning är etc. Där kan sådan träning som ovan hjälpa.
Men man kan också själv försöka ha koll på sin andning. Så man andas djupt och slappnar av. Med korta och gruna andetag så får du låsningar i bröstryggen.

Kan för vissa vara gynnsamt med massage-pistol.

Och att använda en ryggrulle för att själv ev lossa låsningar.

Och så klar att träna. Både för att bli stark i rätt muskler. Men också för att få rörelse i bröstryggen, öka blodgenomströmning för att minska risk för både låsningar och muskulära problem.
Jag har ju provat kiropraktor förut men det har inte hjälpt heller 😞
Ska läsa på om den typen av träning.
Jag är ganska dålig på att andas och har varit så långt tillbaka jag kan minnas. Aldrig riktigt kunnat ta djupa andetag ner i magen liksom.
Stark i kroppen är jag, har tränat och tävlat på elitnivå i en sport som kräver mycket träning och har sedan underhållit på en mer lagom nivå. Känns lite hopplöst när jag haft det så i så många år och inte lyckats få rätt hjälp innan men nu är det outhärdligt vissa dagar.
 
Vad glad jag blir av att läsa att du också har något sånt här. Eller ja glad och glad men du kanske förstår vad jag menar 😅
Ska kolla in vad det är för något. Har du lust att pma tips på kiropraktor?
Det låter helt fantastiskt att du har hittat rätt, jag hoppas kunna hitta något liknade🙏

Basal kroppskännedom hade jag aldrig hört om innan jag blev tipsad om denna specifika fysioterapeuten (de hette tidigare sjukgymnast och basal kroppskännedom är någon inriktning eller vidareutbildning, minns ej vad, så det är alltså fysioterapeuter i grunden). Men det känns som den grundläggande träningen jag också gör med hästen om att ta med andningen och hitta en neutral position där kroppen inte hela tiden behöver hålla i skelettet för att hålla balansen typ.

Skickar PM! Min kiro finns i Lund men en rimlig kiro med täta besök under tiden som man gör annat bra jobb med kroppen känns som ett vettigt upplägg för mig iaf.
 
Jo det har det, det är i huden över bröstryggen. All beröring gör väldigt ont.
När jag får ont i bröstryggen måste även jag dra av mig allt som sitter åt, men på mig upplever jag mer att smärtan sitter innanför huden, dvs musklerna. Men på dig är det själva huden som gör ont?

Jag har alltid tänkt på mitt som kramp. Det startar i bröstryggen och blir sedan som ett band runt bröstkorgen, och strålar upp i arm och ansikte. Jag får även kramp i benen under anfallen. Under den akuta smärtan hjälper det mig att ligga raklång på mage och fokusera på andningen, då släpper det tillslut.

För min del har jag inte upplevt någon bättring hos varken naprapat eller kiropraktor, men vissa övningar hos sjukgymnast hjälper någorlunda. Yoga tycker jag också hjälp, framförallt yinyoga som är en stillsam yoga där man sträcker ut musklerna.

Jag tar även magnesiumtillskott som jag upplever har en positivt effekt. Det tar inte bort smärtan, men förbättrar.

Har du ont någon annanstans i kroppen? Upplever du mycket stress överlag? Har du varit hos vården för smärtutredning?
 
Jag har alltid haft bekymmer i bröstryggen. För mig kommer det av mitt jobb för jag får spänningar runt bäcken och höfter.
Men det är först sedan min kraniosakralterapeut rekommenderade mig sensing yoga som jag kan hålla det i schack på egen hand! Jag gör flera av övningarna i den här videon och när man ligger på rygg får man se till att kroppen har kontakt med underlaget så man får facsian att röra på sig. Sen är det bara att pendla benen från sida till sida så man skruvar där ryggraden behöver släppa. Det knakar som f*n 😅

Jag är helt fascinerad över hur rörlig jag är sedan jag började med detta för bara ett par veckor sedan! Jag lägger mig ett par minuter åt gången och gör övningar jag känner att jag behöver just då. 😊 Ibland en gång om dagen, ibland flera.

 
Jag har ju provat kiropraktor förut men det har inte hjälpt heller 😞
Ska läsa på om den typen av träning.
Jag är ganska dålig på att andas och har varit så långt tillbaka jag kan minnas. Aldrig riktigt kunnat ta djupa andetag ner i magen liksom.
Stark i kroppen är jag, har tränat och tävlat på elitnivå i en sport som kräver mycket träning och har sedan underhållit på en mer lagom nivå. Känns lite hopplöst när jag haft det så i så många år och inte lyckats få rätt hjälp innan men nu är det outhärdligt vissa dagar.
Jag tror att för vissa patienter behöver man ta ett mer helhetstag.
Som jag skrev kan kiropraktor bara få bort låsningar och av det brukar muskulaturen bli mindre spänd direkt. Men om du inte andas ordentligt och djupt så kommer låsningarna tillbaks rätt fort.
Samtidigt som det kan vara omöjligt att ens kunna andas djupt om man har låsningar i bröstryggen.
Sen finns ju mer eller mindre skickliga kiropraktorer. Det finns kiropraktorer som gått "vanliga utbildning" som är kanonduktiga. Och de finns några som är mer mediokra och inte har den där lilla extra feelingen. För det handlar ändå en hel del om feeling också, det yrket. På patienter med mkt spänningar i muskulaturen behöver kiropraktorn vara väldigt exakt i sina rörelser och extremt snabb. Alla är inte tillräckligt snabba.
Men vill man ha lite mer garanti på ökad kunskap så kan man leta efter kiropraktor med Gonstead-utbildning. De har lite mer utbildning.
Då kan man efter att kiro behandlat få en lite mer nollställd kropp att jobba med så att säga. Och då "attackera" problemen från fler håll. Tex med träning för just dina besvär, kanske ihop med fysioterapeut. Och framför allt med någon form av kroppskännedoms-kurs, tex Basal kroppskännedom eller Feldenkrais.
Så man blir mer medveten om sin kropp. Det underlättar både i att se till att bibehålla en god hållning och i att upptäcka när man spänner sig och lära sig slappna av.
Jag gick Basal kroppskännedom i grupp och för mig var det en light-kurs så att säga. Det gav en rätt grunda kunskaper. Men är säkert mer matnyttig om man inte varit skadad ett gäng år och varit hos en massa fysioterapeuter etc.

Du har ingen whiplash?
Du har inte Fibromyalgi?
För mig var Feldenkrais något som hjälpte mer djupgående. Det gick jag både i grupp någon gång. Men mest privat. Och jag hade turen att få gå till hon som tog det till Sverige och var mkt erfaren. Men jag tror säkert det finns fler bra i dag.

Jag har en svår whiplash med mycket nervskador och ligament som är sönderslitna. Har också haft kotkompressioner i bröstryggen och även diskbråck. Jag är också väldigt överrörlig. Det gör att jag lätt får låsningar även i bröstryggen. Det är väldigt vanligt. Och av de skadorna fick jag också Fibromyalgi. Det kan ju ge sådana smärtor i huden/musklerna etc. Så jag vet hur det kan vara att känna just de sakerna du beskriver.
För mig var det ett mirakel snudd på efter alla år inom sjukvården utan hjälp när jag hittade bra kiro som gjorde mig så mkt bättre. Med Feldenkrais-känslorna i kroppen och sambons behandlingar känner jag ganska sällan av Fibromyalgin eller så jättemkt smärta i bröstryggen.
Jag känner av det när jag slarvat med rätt träning, om jag sitter i fel arbetsställning etc.
 
Du skriver att du är villig att prova det mesta, men är du villig att prova psykologisk hjälp? Jag har haft stora problem med smärta som härrörde från ångest. Det låter exakt som det. Spänningar på ett specifikt ställe som sprider sig som en inflammation ända ut i huden. Det låter som att din kropp har en dysfunktionell stressrespons att spänna sig i bröstryggen och det behöver man lära om från grunden. En utbildning i mer funktionell ångesthantering (kbt) kombinerat med sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar för att mjuka upp och stärka bröstryggen är den långsiktiga lösningen.
 
Du skriver att du är villig att prova det mesta, men är du villig att prova psykologisk hjälp? Jag har haft stora problem med smärta som härrörde från ångest. Det låter exakt som det. Spänningar på ett specifikt ställe som sprider sig som en inflammation ända ut i huden. Det låter som att din kropp har en dysfunktionell stressrespons att spänna sig i bröstryggen och det behöver man lära om från grunden. En utbildning i mer funktionell ångesthantering (kbt) kombinerat med sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar för att mjuka upp och stärka bröstryggen är den långsiktiga lösningen.

Instämmer i detta. Jag började med arbetsterapeut via habiliteringen (autism) och har nu precis börjat gå i kbt mot ångest i kombination med kiron och basal kroppskännedom. Alla tre pratar om alla delarna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
763
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 716
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp