Gå ner i tid på jobbet

Jag har inte läst tråden men känner att jag vill svara utifrån TS.
Jag har gått ner i tid på jobbet vilket är den enda orsaken till att jag orkar jobba. Det är surt ekonomiskt men alternativet är ännu sämre.
Min förhoppning är att så småningom kunna gå upp lite mer i tid men i nuläget är det helt kört då hjärnan stänger av efter 4-5,5 timmar.
 
Nä jag vet att de kanske inte godkänner varken tjänstledighet eller att ändra tjänsten 😕
Därför de är lite jobbigt att fråga 🙈
Fråga kan du alltid göra! Vad är det värsta som kan hända? Jo, att dom säger nej.
MEN då har du något att förhålla dig till. OM dom säger nej så kan du fundera i nya banor. Men att gå och grubbla tar väldigt mycket energi har jag lärt mig ;)
Se så, gå genast och fråga *pepp-pepp* :heart
 
De 25 lagstadgade semesterdagarna syftar till att man ska ha fem veckors semester. Jobbar man 5 dagar/vecka så får man det, men jobbar man färre dagar (intermittent deltid) så räcker 25 semesterdagar till fler veckors semester, och därför får man normalt färre semesterdagar/tas ut mer än en semesterdag per ledig dag om man jobbar intermittent. Det totala värdet av semestern blir detsamma oavsett, men värdet per dag blir förstås olika (ekonomiskt värde är det jag avser).

Friskvårdsbidraget måste erbjudas alla anställda på samma villkor, det är dock tillåtet att differentiera det på tex anställningsgrad (men är tveksam till det är tillåtet att göra baserat på tjänstledighet - föräldralediga har iaf rätt till samma friskvårdsbidrag som om de skulle jobbat). Min uppfattning är att det är ovanligt att differentiera det.
 
Jag jobbar 80% natt. Vi har långa pass, nästan 12 timmar så jag jobbar ju inte så många pass. 10 nätter ca i månaden. Jag får ju lika många semesterdagar men har en högre semesterkvot så det dras 2 semesterdagar för mig när jag tar semester 1 natt. Å andra sidan, tar jag semester i 3 nätter på mitt schema som jag har nu är jag ledig i 3 veckor och det kostar 6 semesterdagar.
Alltså varken dagjobb eller 100 procent är något som jag ens skulle drömma om att göra. Men jag tänker fortsätta jobba efter jag nått pensionsåldern och är helt ok med det. Jag är ledig så mkt och har varit det i snart 15 år vilket är mkt mer värt än att jobba ihjäl sig på 100% . Min lediga tid nu är värd så mkt mer än pensionspengar i slutändan.
 
Jag jobbar 79,9% sedan ca 1,5 år. Heltidstjänst med 20,1% tjänstledighet, men går jour utöver detta som vanligt.

Jobbar då heldag (07.30-16.45) mån, tis och torsdag och är ledig onsdag eftermiddag och hela fredagen. Det var min chefs förslag och det gör mitt liv så mycket bättre. Hinner med hästarna och kan sova mer.

Sen kan man ju aldrig gå hem när arbetstiden är slut på mitt jobb 🙄, men kommer ju hem tidigare en dag och en dag är jag där inte alls.

Fattar inte hur jag skulle orka med heltid igen.
 
Jag jobbar 88% natt. På 12 veckor är jag ledig 3 st hela veckor på schemat. Det är sååå skönt att vara "långledig". Och det gör att prickar jag in mina semesterdagar rätt så kan jag vara ledig rätt så länge på schemat utan att ta ut för många semesterdagar. Sommaren 2023 var jag ledig 7 veckor, fast jag bara tog ut 4 semesterveckor.

Jag håller på att bygga om mitt hus så jag hade gärna gått upp till 100% just nu en period för att få in extra deg, men jag vill inte jobba 100% resten av mitt liv. Min frihet är värd så mycket mer.
 
Jag jobbar 80% sen typ ett år tillbaka. Innan dess pendlade jag mellan 87,5% och heltid beroende på situationen på jobbet. Har alltid kortar ner mina dagar (80% = 6,4 h per dag). Då påverkas inte antalet semesterdagar, men de blir ju oxå kortare. Lönen är 80% av min heltidslön men jag lyckades förhandla mig till att pensionsavsättningarna är baserade på heltidslönen.

Jaha så då har du en dialog med din chef? "dessa månader vill jag gå ner i tid" typ?
 
Tack för alla svar!
I min familj har en uppfostrats att en ska jobba 100% och därför har de alltid varit målet. Även om jag alltid drömt om att inte jobba så mycket. Just med denna tjänst tar det SÅ mycket av min ork tyvärr att 80-75% vore perfekt.
Jag trodde att själva procenten spelade roll 🙈 på typ pension... men är det bara pengarna så spelar de ju inte så stor roll.
Jag tjänar mer än dessa familjemdelemmar någonsin gjort (de som skriker om att inte gå ner i tid) så...


Att semesterdagarna inte blir lika mycket värda gör mig inget.
 
Jag har inte läst tråden men känner att jag vill svara utifrån TS.
Jag har gått ner i tid på jobbet vilket är den enda orsaken till att jag orkar jobba. Det är surt ekonomiskt men alternativet är ännu sämre.
Min förhoppning är att så småningom kunna gå upp lite mer i tid men i nuläget är det helt kört då hjärnan stänger av efter 4-5,5 timmar.

Är det tjänstledigt du tagit då?
 
Fråga kan du alltid göra! Vad är det värsta som kan hända? Jo, att dom säger nej.
MEN då har du något att förhålla dig till. OM dom säger nej så kan du fundera i nya banor. Men att gå och grubbla tar väldigt mycket energi har jag lärt mig ;)
Se så, gå genast och fråga *pepp-pepp* :heart

Tack ♥️🤗
 
Ror den båten jag då, som varit deltidssjukskriven betydligt längre än ts.

Så jo, försäkringskassan godkänner långa deltidssjukskrivningar.
På 25%? Till mig sa läkaren att försäkringskassan inte godkänner långa sjukskrivningar på 25% och det bästa därför var att gå ned i tid på egen bekostnad.
 
På 25%? Till mig sa läkaren att försäkringskassan inte godkänner långa sjukskrivningar på 25% och det bästa därför var att gå ned i tid på egen bekostnad.
Ja på 25%, så den läkare som påstår att försäkringskassan inte godkänner långa deltidssjukskrivningar ljuger. Alternativt är kass på att skriva sjukintyg, så patienterna blir utförsäkrade pga det.
 
Senast ändrad:
En grej som jag kom att tänka på nu är ar försäkringskassan rehabiliterar till tidigare arbetsgrad. Om du blir sjukskriven 50% av din 75%-tjänstgöring så jobbar du hälften av det. När du igen klarar 75% anses du fullt rehabiliterad. Det blir egentligen kanske inte jätteproblematiskt i ditt fall men om du blir ännu mindre arbetsför igen kommer den kännas betydligt mer i plånboken än nuvarande. Jag kom på det bara för att jag när jag blev sjuk hade ett företag i uppstart som jag inte tog ut någon lön ur (men hade haft över tre år så det skyddade inte min SGI, pga intermittent utlandsvistelse) vilket gjorde att FK inledningsvis bara tänkte rehabilitera mig till 50% (min dåvarande tjänst) och alltså tyckte de i ett steg att de borde ge mig hälften så mycket sjukpenning (alltså hälften av den jag hade rätt till baserat på min 50% tjänst, vilket skulle blivit knapert). Efter flera vändor med FKs jurister så fastslog de trots allt att de rehabiliterar mig mot 100% arbetsförmåga vilket jag hade innan, bara det att hälften av den gav inkomst.

Rörigt, men det jag försöker få fram att det är viktigt att ange korrekt årsarbetstid för beräkningen av hur stor arbetsförmåga du ska rehabiliteras tillbaka till, inte bara för SGI. Och där blir det ju jättekonstigt om du jobbar 75% för att du inte har högre arbetsförmåga, men läkaren vägrar låta FK pröva saken. Läkaren ska liksom inte gå på hur FK eventuellt kan tänkas bedöma din långa deltidssjukskrivning utan på arbetsförmåga utifrån hälsostatus. Sedan är det ju FKs jobb att eventuellt avslå. Om läkarna slutar gå på hälsostatus i sina sjukskrivningar och går på förväntat utfall hos FK så blir systemet än mer dysfunktionellt. Det finns ju otaliga domar som konstaterar fall där FK inte följt sitt eget regelverk. Om läkare börjar sjukskriva bara sådant de tror går igenom i ett läge där FK till viss del undlåter korrekta bedömningar så gör det systemet väldigt rättsosäkert. Läkaren ska INTE gå på sannolikhet för godkänd sjukskrivning utan på hälsostatus. Om din läkare inte är villig att göra det skulle jag överväga läkarbyte (om ork finns). Även såklart till @monster1
 
Ja på 25%, så den läkare som påstår att försäkringskassan inte godkänner långa deltidssjukskrivningar ljuger. Alternativt är kass på att skriva sjukintyg, så patienterna blir utförsäkrade pga det.
Jaha ja det var ju synd, det här var ju 2016 och då hade jag redan varit sjukskriven på olika procent sedan 2014. Hur länge kan man vara sjukskriven överhuvudtaget nu?
 
En grej som jag kom att tänka på nu är ar försäkringskassan rehabiliterar till tidigare arbetsgrad. Om du blir sjukskriven 50% av din 75%-tjänstgöring så jobbar du hälften av det. När du igen klarar 75% anses du fullt rehabiliterad. Det blir egentligen kanske inte jätteproblematiskt i ditt fall men om du blir ännu mindre arbetsför igen kommer den kännas betydligt mer i plånboken än nuvarande. Jag kom på det bara för att jag när jag blev sjuk hade ett företag i uppstart som jag inte tog ut någon lön ur (men hade haft över tre år så det skyddade inte min SGI, pga intermittent utlandsvistelse) vilket gjorde att FK inledningsvis bara tänkte rehabilitera mig till 50% (min dåvarande tjänst) och alltså tyckte de i ett steg att de borde ge mig hälften så mycket sjukpenning (alltså hälften av den jag hade rätt till baserat på min 50% tjänst, vilket skulle blivit knapert). Efter flera vändor med FKs jurister så fastslog de trots allt att de rehabiliterar mig mot 100% arbetsförmåga vilket jag hade innan, bara det att hälften av den gav inkomst.

Rörigt, men det jag försöker få fram att det är viktigt att ange korrekt årsarbetstid för beräkningen av hur stor arbetsförmåga du ska rehabiliteras tillbaka till, inte bara för SGI. Och där blir det ju jättekonstigt om du jobbar 75% för att du inte har högre arbetsförmåga, men läkaren vägrar låta FK pröva saken. Läkaren ska liksom inte gå på hur FK eventuellt kan tänkas bedöma din långa deltidssjukskrivning utan på arbetsförmåga utifrån hälsostatus. Sedan är det ju FKs jobb att eventuellt avslå. Om läkarna slutar gå på hälsostatus i sina sjukskrivningar och går på förväntat utfall hos FK så blir systemet än mer dysfunktionellt. Det finns ju otaliga domar som konstaterar fall där FK inte följt sitt eget regelverk. Om läkare börjar sjukskriva bara sådant de tror går igenom i ett läge där FK till viss del undlåter korrekta bedömningar så gör det systemet väldigt rättsosäkert. Läkaren ska INTE gå på sannolikhet för godkänd sjukskrivning utan på hälsostatus. Om din läkare inte är villig att göra det skulle jag överväga läkarbyte (om ork finns). Även såklart till @monster1
För mig är det nog rätt kört, jag har ju jobbat så här i nästan 7 år nu. Jag är även utskriven från öppen psykiatrin sedan länge. Att ens försöka diskutera frågan med allmänsjukvården känns döfött.
 
På 25%? Till mig sa läkaren att försäkringskassan inte godkänner långa sjukskrivningar på 25% och det bästa därför var att gå ned i tid på egen bekostnad.
Samma här. Får inte va sjuk längre även om jag påvisar flera symptom (fyllde i nån blankett)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 782
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp