Bröstryggen

Lite märkligt råd kanske, men jag har haft stora problem med bröstryggen tills jag slutade försöka ha bra hållning. Nu är jag lite hukad konstant och jag har aldrig ont längre. Jag orkar inte bry mig om hur det ser ut. Jag orkar inte ha svinont helatiden.
 
Jag har ju provat kiropraktor förut men det har inte hjälpt heller 😞
Ska läsa på om den typen av träning.
Jag är ganska dålig på att andas och har varit så långt tillbaka jag kan minnas. Aldrig riktigt kunnat ta djupa andetag ner i magen liksom.
Stark i kroppen är jag, har tränat och tävlat på elitnivå i en sport som kräver mycket träning och har sedan underhållit på en mer lagom nivå. Känns lite hopplöst när jag haft det så i så många år och inte lyckats få rätt hjälp innan men nu är det outhärdligt vissa dagar.
Men var det en sport som ökade rörligheten i bröstryggen? Beroende på sporten så kan den ju tvärtom ge en stelare bröstrygg, så det beror ju helt på vad det var du gjorde. Elitcyklist eller elitgymnast t ex är ju stor skillnad.
 
Jag blir också hudöm om jag har en period med mycket smärtpåslag. För mig är det både muskler och leder som kan vara problematiska, och har jag muskelvärk kan jag reagera rätt mycket på tex vilket material jag har i kläderna.

Det är ju inte så konstigt, när hela systemet är överbelastat av värk så visar det sig ofta på andra ställen än där "problemet" sitter.
 
Även jag har dilemma med muskelspänningar. Jag försöker hålla mig lite rörlig. Står upp och skriver på datorn när det blir smärtsamt att sitta, tar pauser och rör lite på mig, kanske tar en promenad osv. Flera korta promenader hjälper mig mer än en lång. Använder mig av triggerpunkter (har en liten boll som jag lägger mig på i sängen, placerar bollen vid triggerpunkter i ryggen och stannar där tills det känns bekvämt, flyttar bollen till nästa och börjar om) vilket jag upplever hjälper bra. Ibland, om det inte lossnar använder jag videos från naprapatjonas, googla så hittar du.

Det kan vara värt att se över mängden stress i ditt liv med då stress orsakat spänningar.
 
När jag får ont i bröstryggen måste även jag dra av mig allt som sitter åt, men på mig upplever jag mer att smärtan sitter innanför huden, dvs musklerna. Men på dig är det själva huden som gör ont?

Jag har alltid tänkt på mitt som kramp. Det startar i bröstryggen och blir sedan som ett band runt bröstkorgen, och strålar upp i arm och ansikte. Jag får även kramp i benen under anfallen. Under den akuta smärtan hjälper det mig att ligga raklång på mage och fokusera på andningen, då släpper det tillslut.

För min del har jag inte upplevt någon bättring hos varken naprapat eller kiropraktor, men vissa övningar hos sjukgymnast hjälper någorlunda. Yoga tycker jag också hjälp, framförallt yinyoga som är en stillsam yoga där man sträcker ut musklerna.

Jag tar även magnesiumtillskott som jag upplever har en positivt effekt. Det tar inte bort smärtan, men förbättrar.

Har du ont någon annanstans i kroppen? Upplever du mycket stress överlag? Har du varit hos vården för smärtutredning?
Både och gör ont, det är lite olika 🙂
Det låter fruktansvärt för dig att det går upp i armar och ansiktet samt ner i benen.
Vad för typ av magnesiumtillskott tar du? Kanske värt att prova tänker jag.
Inte ont på andra ställen men haft ont sen typ 7-8 års åldern. Inte speciellt stressad heller. Är ganska stresstålig och blir inte påverkad så lätt. Har sökt hjälp för detta sedan jag var liten, därav jag provat en massa olika kiropraktors, naprapater, sjukgymnaster osv.
 
Jag har alltid haft bekymmer i bröstryggen. För mig kommer det av mitt jobb för jag får spänningar runt bäcken och höfter.
Men det är först sedan min kraniosakralterapeut rekommenderade mig sensing yoga som jag kan hålla det i schack på egen hand! Jag gör flera av övningarna i den här videon och när man ligger på rygg får man se till att kroppen har kontakt med underlaget så man får facsian att röra på sig. Sen är det bara att pendla benen från sida till sida så man skruvar där ryggraden behöver släppa. Det knakar som f*n 😅

Jag är helt fascinerad över hur rörlig jag är sedan jag började med detta för bara ett par veckor sedan! Jag lägger mig ett par minuter åt gången och gör övningar jag känner att jag behöver just då. 😊 Ibland en gång om dagen, ibland flera.

Tack för tips! Ska prova detta.
 
Jag tror att för vissa patienter behöver man ta ett mer helhetstag.
Som jag skrev kan kiropraktor bara få bort låsningar och av det brukar muskulaturen bli mindre spänd direkt. Men om du inte andas ordentligt och djupt så kommer låsningarna tillbaks rätt fort.
Samtidigt som det kan vara omöjligt att ens kunna andas djupt om man har låsningar i bröstryggen.
Sen finns ju mer eller mindre skickliga kiropraktorer. Det finns kiropraktorer som gått "vanliga utbildning" som är kanonduktiga. Och de finns några som är mer mediokra och inte har den där lilla extra feelingen. För det handlar ändå en hel del om feeling också, det yrket. På patienter med mkt spänningar i muskulaturen behöver kiropraktorn vara väldigt exakt i sina rörelser och extremt snabb. Alla är inte tillräckligt snabba.
Men vill man ha lite mer garanti på ökad kunskap så kan man leta efter kiropraktor med Gonstead-utbildning. De har lite mer utbildning.
Då kan man efter att kiro behandlat få en lite mer nollställd kropp att jobba med så att säga. Och då "attackera" problemen från fler håll. Tex med träning för just dina besvär, kanske ihop med fysioterapeut. Och framför allt med någon form av kroppskännedoms-kurs, tex Basal kroppskännedom eller Feldenkrais.
Så man blir mer medveten om sin kropp. Det underlättar både i att se till att bibehålla en god hållning och i att upptäcka när man spänner sig och lära sig slappna av.
Jag gick Basal kroppskännedom i grupp och för mig var det en light-kurs så att säga. Det gav en rätt grunda kunskaper. Men är säkert mer matnyttig om man inte varit skadad ett gäng år och varit hos en massa fysioterapeuter etc.

Du har ingen whiplash?
Du har inte Fibromyalgi?
För mig var Feldenkrais något som hjälpte mer djupgående. Det gick jag både i grupp någon gång. Men mest privat. Och jag hade turen att få gå till hon som tog det till Sverige och var mkt erfaren. Men jag tror säkert det finns fler bra i dag.

Jag har en svår whiplash med mycket nervskador och ligament som är sönderslitna. Har också haft kotkompressioner i bröstryggen och även diskbråck. Jag är också väldigt överrörlig. Det gör att jag lätt får låsningar även i bröstryggen. Det är väldigt vanligt. Och av de skadorna fick jag också Fibromyalgi. Det kan ju ge sådana smärtor i huden/musklerna etc. Så jag vet hur det kan vara att känna just de sakerna du beskriver.
För mig var det ett mirakel snudd på efter alla år inom sjukvården utan hjälp när jag hittade bra kiro som gjorde mig så mkt bättre. Med Feldenkrais-känslorna i kroppen och sambons behandlingar känner jag ganska sällan av Fibromyalgin eller så jättemkt smärta i bröstryggen.
Jag känner av det när jag slarvat med rätt träning, om jag sitter i fel arbetsställning etc.
Det blir lite av ett moment 22. Det är ingen som kunnat lösa upp mig helt hittills. Jag har haft tillgång till landslagets olika personer så visst är de kompetenta annars hade de inte haft platsen. Det har provats träning med fysioterapeut också. The connemara tipsade om samma med basal och Feldenkrais så ska kolla upp detta.
Ingen whiplash eller fibromyalgi.
Förstår du känner det var lite av ett mirakel. Jag hoppas på att hitta ngt liknande.
 
Du skriver att du är villig att prova det mesta, men är du villig att prova psykologisk hjälp? Jag har haft stora problem med smärta som härrörde från ångest. Det låter exakt som det. Spänningar på ett specifikt ställe som sprider sig som en inflammation ända ut i huden. Det låter som att din kropp har en dysfunktionell stressrespons att spänna sig i bröstryggen och det behöver man lära om från grunden. En utbildning i mer funktionell ångesthantering (kbt) kombinerat med sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar för att mjuka upp och stärka bröstryggen är den långsiktiga lösningen.
Psykologisk hjälp i detta fallet minskar inte smärtan men tack för tips.
 
Ni är flera som skriver om stress. Vill bara påtala att jag är ingen stressad person, tvärtom. Blir inte påverkad av stress speciellt mycket och detta med ryggen har jag haft sedan jag var litet barn.
 
Om problemen funnit så länge, har skador uteslutits?

För mig är enda gången jag känt mig helt lös och mjuk i bröstryggen efter en feldenkrais, eventuellt den andra en helg. Vi brukade ha ridläger så vi red fm o em och fick en behandling däremellan lördag och söndag. Det var en så skön känsla! Jag får (än iaf) inte den känslan nu men känner ändå att låsningarna kan kilon åtgärda och de värsta spänningarna är under kontroll så det känns "bara" stelt och lite knutar kvar men utan att de direkt drar ihop sig av minsta lilla. Hade jag haft obegränsat med pengar och tid hade jag kompletterat med feldenkrais.
 
Om problemen funnit så länge, har skador uteslutits?

För mig är enda gången jag känt mig helt lös och mjuk i bröstryggen efter en feldenkrais, eventuellt den andra en helg. Vi brukade ha ridläger så vi red fm o em och fick en behandling däremellan lördag och söndag. Det var en så skön känsla! Jag får (än iaf) inte den känslan nu men känner ändå att låsningarna kan kilon åtgärda och de värsta spänningarna är under kontroll så det känns "bara" stelt och lite knutar kvar men utan att de direkt drar ihop sig av minsta lilla. Hade jag haft obegränsat med pengar och tid hade jag kompletterat med feldenkrais.
Ja såklart har skador uteslutits. 🙂
 
Ni är flera som skriver om stress. Vill bara påtala att jag är ingen stressad person, tvärtom. Blir inte påverkad av stress speciellt mycket och detta med ryggen har jag haft sedan jag var litet barn.

Då låter det ju lite som att ni antigen inte hittat om det är någon faktisk skada I botten och/eller att du inte heller fått tillräcklig hjälp att hitta den där finstämda balansen så att kroppen inte hela tiden "håller i". Så länge man inte hittar ett tillräckligt balanserat rörelsemönster så kommer spänningar inte släppa. Men man behöver säkert en hel del hjälp att jobba med spänningarna under tiden man hittar och stärks i det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 715
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 355
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp