Gå ner i tid på jobbet

En grej som jag kom att tänka på nu är ar försäkringskassan rehabiliterar till tidigare arbetsgrad. Om du blir sjukskriven 50% av din 75%-tjänstgöring så jobbar du hälften av det. När du igen klarar 75% anses du fullt rehabiliterad. Det blir egentligen kanske inte jätteproblematiskt i ditt fall men om du blir ännu mindre arbetsför igen kommer den kännas betydligt mer i plånboken än nuvarande. Jag kom på det bara för att jag när jag blev sjuk hade ett företag i uppstart som jag inte tog ut någon lön ur (men hade haft över tre år så det skyddade inte min SGI, pga intermittent utlandsvistelse) vilket gjorde att FK inledningsvis bara tänkte rehabilitera mig till 50% (min dåvarande tjänst) och alltså tyckte de i ett steg att de borde ge mig hälften så mycket sjukpenning (alltså hälften av den jag hade rätt till baserat på min 50% tjänst, vilket skulle blivit knapert). Efter flera vändor med FKs jurister så fastslog de trots allt att de rehabiliterar mig mot 100% arbetsförmåga vilket jag hade innan, bara det att hälften av den gav inkomst.

Rörigt, men det jag försöker få fram att det är viktigt att ange korrekt årsarbetstid för beräkningen av hur stor arbetsförmåga du ska rehabiliteras tillbaka till, inte bara för SGI. Och där blir det ju jättekonstigt om du jobbar 75% för att du inte har högre arbetsförmåga, men läkaren vägrar låta FK pröva saken. Läkaren ska liksom inte gå på hur FK eventuellt kan tänkas bedöma din långa deltidssjukskrivning utan på arbetsförmåga utifrån hälsostatus. Sedan är det ju FKs jobb att eventuellt avslå. Om läkarna slutar gå på hälsostatus i sina sjukskrivningar och går på förväntat utfall hos FK så blir systemet än mer dysfunktionellt. Det finns ju otaliga domar som konstaterar fall där FK inte följt sitt eget regelverk. Om läkare börjar sjukskriva bara sådant de tror går igenom i ett läge där FK till viss del undlåter korrekta bedömningar så gör det systemet väldigt rättsosäkert. Läkaren ska INTE gå på sannolikhet för godkänd sjukskrivning utan på hälsostatus. Om din läkare inte är villig att göra det skulle jag överväga läkarbyte (om ork finns). Även såklart till @monster1

Det har varit jätterörigt för jag borde sjukskrivits 100% i början för jag fick aldrig släppa jobbet helt (började på sjukskrivning 75%)
Sen gick min läkare på föräldraledighet i höstas o denna nya läkare är helt annorlunda… hon har ingen plan. Frågar mig om medicineringen?
Jag skulle börjat 100% jobb nu den 18de. Min förra läkare trappade upp procenten typ onsdag/torsdag o vi hade möte en vecka innan höjjningen.
Denna hade jag möte samma dag (måndags) när jag skulle upp till 100%

Allt är rörigt o jag mår inte bra. Sover dåligt, huvudvärk, glömmer saker, ångest, koncentratinssvårigheter mm
 
. Hur länge kan man vara sjukskriven överhuvudtaget nu?
Ingen aning.
Längre än 1 år på deltid iaf beroende på hur sjukdomen påverkar arbetsförmågan i stort, men förr eller senare blir man utredd för om det ska gå över till sjukersättning isft sjukpenning. Alternativt skakar de fram något hittepåjobb och utförsäkrar i samband med att den utredningen är klar.
 
Ingen aning.
Längre än 1 år på deltid iaf beroende på hur sjukdomen påverkar arbetsförmågan i stort, men förr eller senare blir man utredd för om det ska gå över till sjukersättning isft sjukpenning. Alternativt skakar de fram något hittepåjobb och utförsäkrar i samband med att den utredningen är klar.
Jag var sjukskriven nästan två år så jag kanske nådde den där gränsen, jag vet inte. Det spelar inte så stor roll. Jag går runt på min deltid och jag slipper bråka med vården och försäkringskassan vilket är mycket värt att slippa.
 
förlåt min okunnighet, men om man klarar sig ekonomiskt och har ett läkarintyg på sjukskrivning, får man inte vara sjukskriven från sitt arbete även om man inte har rätt till ersättning från försäkringskassan?
 
Jag var sjukskriven nästan två år så jag kanske nådde den där gränsen, jag vet inte. Det spelar inte så stor roll. Jag går runt på min deltid och jag slipper bråka med vården och försäkringskassan vilket är mycket värt att slippa.
Jag har varit sjukskriven längre än så och först nyss blivit skickad till afu. Den läkaren hade inte en annan åsikt än de läkare jag träffat via hc under åren, så det blir intressant att se vad min handläggare kommer fram till nån gång nästa år.
 
Jaha ja det var ju synd, det här var ju 2016 och då hade jag redan varit sjukskriven på olika procent sedan 2014. Hur länge kan man vara sjukskriven överhuvudtaget nu?
Jag har varit sjukskriven i drygt 3,5 år nu. En period om nästan två år i mitten jobbade jag 12,5-25%. Jag tror det beror på sjukdom och vilken prognos den anses ha, samt vilka rehabiliterande insatser som pågår/anses finnas kvar att prova hur lång sjukskrivning som går igenom utan särskilda skäl, men läkaren kan alltid ange särskilda skäl, även för ett tillstånd där socialstyrelsen har en riktlinje för sjukskrivning som är kortare.
Jag har varit sjukskriven 1 år förövrigt
Det är ju heeeelt avigt om din läkare slutar sjukskriva pga någon fiktiv friskhetsgräns som FK har! Men jag förstår om det är svårt att orka rådda.
 
Jag har varit sjukskriven i drygt 3,5 år nu. En period om nästan två år i mitten jobbade jag 12,5-25%. Jag tror det beror på sjukdom och vilken prognos den anses ha, samt vilka rehabiliterande insatser som pågår/anses finnas kvar att prova hur lång sjukskrivning som går igenom utan särskilda skäl, men läkaren kan alltid ange särskilda skäl, även för ett tillstånd där socialstyrelsen har en riktlinje för sjukskrivning som är kortare.

Det är ju heeeelt avigt om din läkare slutar sjukskriva pga någon fiktiv friskhetsgräns som FK har! Men jag förstår om det är svårt att orka rådda.

Ja arbetet är ju redan anpassat massor, jag gick upp till 75% i september och då skulle jag i Oktober börja ta andra jobb. Senast förra veckan tog jag två sånna jobb (de är ändå väldigt små, snabba jobb) berättade det för läkaren och att jag fått beröm.
Att gå upp på heltid och ta alla jobb är jag inte alls i fas att göra....

Jag berättade om allt jag inte orkar, hinner, glömmer, privat men jag vet inte om läkaren ens tog in de.
 
Ja arbetet är ju redan anpassat massor, jag gick upp till 75% i september och då skulle jag i Oktober börja ta andra jobb. Senast förra veckan tog jag två sånna jobb (de är ändå väldigt små, snabba jobb) berättade det för läkaren och att jag fått beröm.
Att gå upp på heltid och ta alla jobb är jag inte alls i fas att göra....

Jag berättade om allt jag inte orkar, hinner, glömmer, privat men jag vet inte om läkaren ens tog in de.
Anpassningarna kan ju ligga kvar även om du är på jobbet 100% betyder ju inte att du klarar av att prestera 100%. Jag har massor av anpassningar även fast jag då har noll sjukskrivning utifrån mina nedsättningar i funktion.
 
Jaha så då har du en dialog med din chef? "dessa månader vill jag gå ner i tid" typ?
Typ. Jag är IT-konsult och måste framförallt ha en dialog med kunden och bestämma med dom vad som är lämpligt. Sen meddelar jag min chef. Hittills har hen inte protesterat 😬
Till saken hör att jag normalt har långa uppdrag. Då funkar det bra att ha den dialogen med kunden, när man lärt känna dem. Just nu sitter jag på bänken och väntar på nytt uppdrag. I värsta fall får jag gå upp till heltid igen 😖
Jag börjar oxå närma mig pension så lösningen med 80% jobb och 100% pension är en variant av 80-90-100-lösningen som vissa fackföreningar förhandlat fram.
 
Uppdaterar lite;

Det blir en tjänstledighet för mig en viss procent :)
Nu verkar det som en kan få nån form av bidrag från försäkringskassan för detta med (ska fråga läkare) men tänkte fråga om ni har koll?
Pga längre sjukskrivning så blir detta en form av arbetsplatsanpassning?
En ersättning för de procenten jag är tjänstledig med andra ord.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 782
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp