Brorsans sambo har börjat spåra ur.

Tvivlar på att djuren vet om vem som sköter ekonomin. Men är man sambo så ska man väl dela upp kostnaderna? Hon lever ju upp hans pengar genom att skaffa en massa djur. Det hade inte jag accepterat iaf. Hon måste ju fixa nån ersättning på nåt vis.
Men vad rör det dig? Deras liv, deras ekonomi och deras problem. Du har ingenting alls med det att göra! Du har gjort det du ska, anmält missförhållandet gällande djuren, deras liv i övrigt angår dig inte öht.
 
Att djuren far illa ska du bry dig om. Att rida en halt häst och avbryta medicinering är inte okej. Likaså att ha sto med föl på stall dygnet runt.

Däremot måste du acceptera vilken relation bror och hans sambo har så länge ingen annan kommer i kläm. Även om du tycker att det är fel att han betalar allt åt henne och att relationen är osund har de valt att leva så. Det tillhör sådant man måste lära sig att stå ut med.
 
Kan det vara en av anledningarna att du och din bror inte har kontakt och du upplever att han ändå inte lyssnar? Att du säger vad du tycker på ett sätt som din bror och sambo uppfattar som dömande och inte hjälpande?

Han sa upp kontakten med familjen efter ett bråk med mamma för 4 månader sedan. Jag o bror har inte pratat på över ett år.
 
Ja, och skulle det vara så att han inte är det behövs det i så fall ett beslut från tingsrätten om en god man för honom (att bli satt under förmyndarskap är ju extremt ovanligt idag om det ens går).

Det skulle ju fortfarande inte påverka vem han väljer att leva med.

Inte extremt ovanligt och går utmärkt få förvaltare. Men man blir inte omyndigförklarad av det - vilket jag tror du tänker på med förmyndare? det görs knappt längre och är extremt ovanligt. Förvaltare däremot är inte så ovanligt, men häller då utvalda delar, tex ekonomi, inte generellt hela tillvaron.

Edit: Dumtelefonen skriver Vad den tycker med autocorrect. Korrigerat.
 
Inte extremt ovanligt och går utmärkt få förmyndare. Men man blir inte omyndigförklarad av det - vilket jag tror du tänker på? det görs knappt längre och är extremt ovanligt. Förmyndare däremot är inte så ovanligt, men häller då utvalda delar, tex ekonomi, inte generellt hela tillvaron.

Aha, jag har aldrig varit i kontakt med det, bara god man.

Går det ens att få ett förmyndarskap som gör sådana omfattande ingrepp i ens liv som ens val av partner?
 
Att djuren far illa ska du bry dig om. Att rida en halt häst och avbryta medicinering är inte okej. Likaså att ha sto med föl på stall dygnet runt.

Däremot måste du acceptera vilken relation bror och hans sambo har så länge ingen annan kommer i kläm. Även om du tycker att det är fel att han betalar allt åt henne och att relationen är osund har de valt att leva så. Det tillhör sådant man måste lära sig att stå ut med.

Ja och anmält har jag redan gjort.
 
Aha, jag har aldrig varit i kontakt med det, bara god man.

Går det ens att få ett förmyndarskap som gör sådana omfattande ingrepp i ens liv som ens val av partner?

Dumtelefonen ändrade förvaltare till förmyndare, korrigerat.
Nej, det händer inte om personen är myndig. Jag jobbar med folk som har god man och förvaltare. Som har ett konsekvenstänk som ett barn. Som glatt gör sig på smällen med vemhelst som ställer upp. Som är helt oförmögna ta hand om ens en kattunge, än mindre ett barn. Som har psykiska diagnoser som förklarat beteendet. Men som är myndiga - och som därför träffar vem de vill hur de vill och inget kan nån göra åt varken det eller graviditeterna. Kan inte ens "tvinga" personen sätta in en spiral eller äta P-piller om hon inte vill.

Så nej ingen förvaltare i världen lägger sig i val av partner. På sin höjd ekonomin men då krävs personen inte alls klarar att ta hand om den. Inte att man försöker nån...
 
Tvivlar på att djuren vet om vem som sköter ekonomin. Men är man sambo så ska man väl dela upp kostnaderna? Hon lever ju upp hans pengar genom att skaffa en massa djur. Det hade inte jag accepterat iaf. Hon måste ju fixa nån ersättning på nåt vis.

Ska och måste. I en relation gör man som man vill. Det finns ingen regelbok att följa.
Att du tycker det fel är inte samma sak som att det är fel för dem.
 
Om någon säger till mig vad jag ska göra - utan att jag bett om dennes goda råd eller är en person jag har en stark relation med och ser upp till - så blir jag än mer driven i att inte göra som personen säger och jävligt förbannad.

Vem är du att tala om för honom hur han ska leva sitt liv?
 
Han sa upp kontakten med familjen efter ett bråk med mamma för 4 månader sedan. Jag o bror har inte pratat på över ett år.
Släpp och gå vidare, du kan iallafall inte göra nåt åt det hela.
Jag hade en väldigt god vän som i smyg spelade bort all skog på stället och satte sig i skuld hos folk och fick in "fint" folk som hjälpte honom att helt dränera stället och vi har inte haft någon som helst kontakt på många år pga. att han är en idiot av värsta sort samt mytoman. Jag har iallafall inte några planer på en ev. kontakt och jag tycker du ska fråga dig detsamma som jag frågade mig, vad ger det mig (dig) i slutänden av att ha kontakt med honom?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 012
Senast: Extrakonto
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 111
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 291
Senast: NotlikeI
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp