Brorsans sambo har börjat spåra ur.

Jag har inte talat om för någon om hur han eller hon ska leva. Upp till var och en. Jag har skrivit om hur jag upplever situationen. Skrev innan att jag skiter fullständigt i deras relation. Det enda jag bryr mig om i detta fallet är att djuren ska ha det bra. Och därför har jag anmält till LS.
 
Släpp och gå vidare, du kan iallafall inte göra nåt åt det hela.
Jag hade en väldigt god vän som i smyg spelade bort all skog på stället och satte sig i skuld hos folk och fick in "fint" folk som hjälpte honom att helt dränera stället (zigenare av värsta sorten med hästar, mera trav mm.) och vi har inte haft någon som helst kontakt på många år pga. att han är en idiot av värsta sort samt mytoman. Jag har iallafall inte några planer på en ev. kontakt och jag tycker du ska fråga dig detsamma som jag frågade mig, vad ger det mig (dig) i slutänden av att ha kontakt med honom?

Att ha kontakt med dessa två ger mig inte ett skit. Jag tänker på djuren.
 
Ja, det kan man ju tycka. Men det är ju hans val. Du skrev tidigare att du har rätt att säga vad du tycker - varför det? Jag skulle säga att det finns massor av tillfällen där det socialt lämpliga är att hålla klaffen om vad man tycker.

Jag har rätt att tycka vad jag vill eftersom det finns något som heter yttrandefrihet. Jag tycker att man inte ska hålla käften i det här fallet iaf när jag vet att djuren far illa.
 
Jag har rätt att tycka vad jag vill eftersom det finns något som heter yttrandefrihet. Jag tycker att man inte ska hålla käften i det här fallet iaf när jag vet att djuren far illa.
På ett diskussionsforum diskuterar man. Att börja hävda sin yttrandefrihet känns märkligt. Du har ju engagerat dig i betydligt mycket mer än djurens välfärd i dina inlägg.

Råden du fått är att avstå från att lägga dig i deras privatliv och att anmäla ny vanvård till länsstyrelsen.
 
Jag har rätt att tycka vad jag vill eftersom det finns något som heter yttrandefrihet. Jag tycker att man inte ska hålla käften i det här fallet iaf när jag vet att djuren far illa.
även om du får tycka vad som helst innebär inte per automatik att det är rätt att säga vad som helst.

Du har oroat dig för djuren, du har anmält det. Vad mer vill du göra? Vad vill du att ska hända?
 
Om någon säger till mig vad jag ska göra - utan att jag bett om dennes goda råd eller är en person jag har en stark relation med och ser upp till - så blir jag än mer driven i att inte göra som personen säger och jävligt förbannad.

Vem är du att tala om för honom hur han ska leva sitt liv?

Ja sådär resonerade jag också när jag var typ sex år.

@pellemojj
Tycker inte heller att relationen låter sund men det är ju inte så mkt du kan göra. Annat än prata med din bror och går inte det så är det väl kört. Tycker det är underligt resonerat av övriga här att du absolut ska släppa det. Hade ni tänkt likadant om brodern var en syster? Brodern kanske blir misshandlad/mår skitdåligt men får ingen hjälp utifrån. Inte direkt så att de i dåliga relationer ber om hjälp i första taget eller hur?
 
Jag har rätt att tycka vad jag vill eftersom det finns något som heter yttrandefrihet. Jag tycker att man inte ska hålla käften i det här fallet iaf när jag vet att djuren far illa.

Yttrandefriheten innebär att du kan säga vad du vill (nästan - hot, hets mot folkgrupp och förtal är t ex straffbart) utan att staten ingriper mot dig. Inte att man har någon allmän rättighet att alltid komma till tals eller framföra sin åsikt. Så det är visserligen sant att du har rätt att säga vad du vill, men andra människor har samma rätt att säga emot, säga åt dig att vara tyst, eller gå därifrån och vägra lyssna, om de känner för det.

När det gäller vad som anses socialt trevligt och acceptabelt, så skulle jag tvärtom säga att det finns väldigt mycket man inte bör säga, oavsett vad man tycker. Inte för att det är olagligt, utan för att det blir sociala sanktioner i form av att folk tycker man t ex lägger näsan i blöt, är klumpig eller burdus, eller i värsta fall säger upp kontakten med en.

Med tanke på att varken du eller din familj har någon som helst kontakt med bror eller partner så verkar du ju synnerligen välunderrättad om vilka djur de har, vilka de avser att skaffa, hur de sköter djuren och hur de planerar att sköta djuren. Här drar man ju lätt slutsatsen att det rör sig om andrahandsuppgifter eller hörsägen, och då skulle jag i vilket fall också fundera på om saker och ting månne förvanskats lite (behöver ju inte vara avsiktligt) på vägen?
 
Ja sådär resonerade jag också när jag var typ sex år.

@pellemojj
Tycker inte heller att relationen låter sund men det är ju inte så mkt du kan göra. Annat än prata med din bror och går inte det så är det väl kört. Tycker det är underligt resonerat av övriga här att du absolut ska släppa det. Hade ni tänkt likadant om brodern var en syster? Brodern kanske blir misshandlad/mår skitdåligt men får ingen hjälp utifrån. Inte direkt så att de i dåliga relationer ber om hjälp i första taget eller hur?
Jag håller med där. Man kanske inte skall släppa det helt. Om man misstänker att relationen är osund på så sätt att brodern far illa/mår dåligt så tycker jag att man skall försöka hålla kontakt med brodern. Dock så gäller det att ha mycket fingertoppskänsla. Och tålamod.
 
Jag håller med där. Man kanske inte skall släppa det helt. Om man misstänker att relationen är osund på så sätt att brodern far illa/mår dåligt så tycker jag att man skall försöka hålla kontakt med brodern. Dock så gäller det att ha mycket fingertoppskänsla. Och tålamod.

Ja jag fattar inte. Hade det varit en kvinna som sagt upp kontakten med sin familj pga att de inte kommer överens med hennes man/sambo/pojkvän/ni fattar så hade väl ingen tyckt att "nä men det är heeeelt normalt" utan snarare sett det som ett varningstecken?
 
Ja jag fattar inte. Hade det varit en kvinna som sagt upp kontakten med sin familj pga att de inte kommer överens med hennes man/sambo/pojkvän/ni fattar så hade väl ingen tyckt att "nä men det är heeeelt normalt" utan snarare sett det som ett varningstecken?
Ja att bryta med familj och vänner är ju en vanlig varningssignal. Isoleringen kan ju vara påtvingad.

Men det kräver som sagt stor försiktighet.
 
Ja jag fattar inte. Hade det varit en kvinna som sagt upp kontakten med sin familj pga att de inte kommer överens med hennes man/sambo/pojkvän/ni fattar så hade väl ingen tyckt att "nä men det är heeeelt normalt" utan snarare sett det som ett varningstecken?

Menar du (och @Tora ) att @pellemojj ska fungera som ett stöd för sin bror!? O_o
Hur fan då, ärligt talat? Det går nog att vara ännu mer dömande - om man verkligen tar i och har tränat en del innan - men nivån uppnådd i tråden är fullt tillräckligt.

Jag ser ingen som skrivit att det är heeeeelt normalt. Däremot att TS inte har något med deras relation att göra. Skilda saker. Vilken hjälp och stöd skulle hen vara, menar ni? (Annat än för djuren, och den anmälan är redan gjord.)
 
För det är ingen sund relation han lever i.

Om folk hade reagerat på osunda relationer oftare hade många mått bättre.
@pellemojj
Tycker inte heller att relationen låter sund men det är ju inte så mkt du kan göra. Annat än prata med din bror och går inte det så är det väl kört. Tycker det är underligt resonerat av övriga här att du absolut ska släppa det. Hade ni tänkt likadant om brodern var en syster? Brodern kanske blir misshandlad/mår skitdåligt men får ingen hjälp utifrån. Inte direkt så att de i dåliga relationer ber om hjälp i första taget eller hur?

Tack. Har funderat på ett passande svar angående relationen länge nu!
 
Menar du (och @Tora ) att @pellemojj ska fungera som ett stöd för sin bror!? O_o
Hur fan då, ärligt talat? Det går nog att vara ännu mer dömande - om man verkligen tar i och har tränat en del innan - men nivån uppnådd i tråden är fullt tillräckligt.

Jag ser ingen som skrivit att det är heeeeelt normalt. Däremot att TS inte har något med deras relation att göra. Skilda saker. Vilken hjälp och stöd skulle hen vara, menar ni? (Annat än för djuren, och den anmälan är redan gjord.)
Så om han har hamnat i en dålig relation så skall hans syster bara strunta i honom? Är det samma råd du skulle gett till någon vars syster var i en relation där det förekom misshandel?

Jag hade då aldrig gett upp min bror om jag misstänkte att allt inte stod rätt till.

Att försöka hålla en diskret kontakt med brodern för att kolla av att han verkar okej är inget fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 011
Senast: Extrakonto
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 110
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 288
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp