Brorsans sambo har börjat spåra ur.

TS börjar med att meddela att hon inte har någon kontakt med sin bror, inte delar hans åsikter om hans livsval men vill ändå under förespegling om att bry sig om hans ekonomi lägga sig i hans liv? Och som extra bonus bara bryr sig om djuren?

Nja, lite väl tunt för min del. Självklart ska anmälan om djurens förhållanden lämnas in. Men resten? Nej, känns mer som "syrran vet bäst".
 
Jag o bror har inte pratat på över ett år.
Och ändå vet du in i detalj hur deras privatekonomi ser ut O_o

Låt du dem leva sitt liv sinsemellan som de vill och helt ärligt om det vi ser i tråden är en försmak om hur du är/har varit mot din bror så förstår jag att han inte vill ha någon kontakt. Jag hade blivit helt rabiat skogstokig om mina syskon lagt sig i mitt förhållande, framfört dylika åsikter om vår ekonomi, min partners hälsa osv på det vis som du verkar göra :meh:
 
@pellemojj Du har ingen kontakt med din bror men ändå vet du exakt hur de sköter/inte sköter sina djur, du vet hur deras ekonomi ser ut, vilka inkomster de har och inte har och du vet att din brors relation är osund. Hur kan du veta det när ni inte har någon kontakt? Sådant vet man vanligtvis inte när man inte har någon kontakt.

Visst får du tycka precis vad du vill och självklart ska du anmäla om djuren missköts men i övrigt tycker jag att du ska hålla dina åsikter för dig själv.
 
Har tänkt lite vidare. Givetvis ska man anmäla om djur och/eller barn inte mår bra samt misshandel man sett, det är självklart.

Men om man i scenariot TS målat upp försöker se det från broderns sida? Han jobbar och sliter för att sätta mat på bordet, har säkert kämpat oerhört med sin partners mående och kanske inte lyckats med att få henne att ta hjälp. Sedan kommer hans släkt inklampandes och har åsikter om deras förhållande?! Vi snackar fortfarande inte om djuren. Skulle det vara så hade jag också bett min släkt dra åt pipsvängen.
 
Jag har rätt att tycka vad jag vill eftersom det finns något som heter yttrandefrihet. Jag tycker att man inte ska hålla käften i det här fallet iaf när jag vet att djuren far illa.

... och det gäller inte bara dig.
Du får tycka vad du tycker.
Du får uttrycka ditt ogillande över din brors förhållande.
Och andra skribenter har lika stor rätt att i text ifrågasätta dig.

Det är ingen som ifrågasätter ditt agerande när det gäller djuren och oro för att de far illa.
Det som ifrågasätts är ditt sätt att lägga värderingar och synpunkter på parets privatliv med ekonomin, och hennes psykiska mående.
 
Så om han har hamnat i en dålig relation så skall hans syster bara strunta i honom? Är det samma råd du skulle gett till någon vars syster var i en relation där det förekom misshandel?

Jag hade då aldrig gett upp min bror om jag misstänkte att allt inte stod rätt till.

Att försöka hålla en diskret kontakt med brodern för att kolla av att han verkar okej är inget fel.

Nej men i det här fallet har TS skrivit att hon inte pratat med sin bror på mer än ett år, samt att brodern brutit kontakten med föräldrarna för några månader sedan.
 
Om din syster pga partnerns sjukdom står för relationens fulla inkomst så ser jag inget konstigt i det.
Men jag har ju redan svarat att jag inte trodde det handlade om det specifika fallet. Hur många gånger ska jag säga det?
 
Att leva tillsammans med en psykiskt sjuk människa kan vara både svårt, utmattande och destruktivt. Att bli blind och dras med i en negativ spiral är det som brukar hända de flesta som befinner sig i ett sånt förhållande.

Det är inte det minsta konstigt att ts är orolig för sin bror, hans ekonomi och även för djuren.
Att stå bredvid och vilja hjälpa men inte nå fram är starkt frustrerande för anhöriga. Ts och hennes familj är knappast unika i att reagera och tycka som de gör om brodern/sonen och hans förhållande.
 
Att leva tillsammans med en psykiskt sjuk människa kan vara både svårt, utmattande och destruktivt. Att bli blind och dras med i en negativ spiral är det som brukar hända de flesta som befinner sig i ett sånt förhållande.

Det är inte det minsta konstigt att ts är orolig för sin bror, hans ekonomi och även för djuren.
Att stå bredvid och vilja hjälpa men inte nå fram är starkt frustrerande för anhöriga. Ts och hennes familj är knappast unika i att reagera och tycka som de gör om brodern/sonen och hans förhållande.

TS har enligt sig själv inte haft kontakt med sin bror på ett år.
Hade de varit tajta så hade jag försått all oro över både det ena och det anrda, men om man inte haft kontakt på ett år så känns det mer som ett fördömande än som något annat
 
Är inte det ett sätt att vara orolig för sin bror?

Jovisst. Men om det är ens egna värderingar vad var och en ska göra med sina pengar som är det enda som ligger bakom en oro bör man enligt mig hålla tand för tunga.

Du förstod utmärkt väl vad jag menade, och att jämföra oro över pengar för oro över att en person blir psykiskt eller fysiskt misshandlad gör mig mest illamående. Och irriterad.
 
Jovisst. Men om det är ens egna värderingar vad var och en ska göra med sina pengar som är det enda som ligger bakom en oro bör man enligt mig hålla tand för tunga.

Du förstod utmärkt väl vad jag menade, och att jämföra oro över pengar för oro över att en person blir psykiskt eller fysiskt misshandlad gör mig mest illamående. Och irriterad.
Nej jag läste att man bara får oroa sig över rätt orsaker. Om jag tror att någon blir pengamässigt utnyttjad så är det en lika stor anledning att oroa sig också.

All utnyttjande är för mig en anledning att oroa sig om jag befarar att personen i fråga far illa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 012
Senast: Extrakonto
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 111
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 291
Senast: NotlikeI
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp