Bröstcancer

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare VLMF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 155

Bukefalos 30 år!

Jag har nästan 1 år av behandlingar framför mig. Jag vet inte hur mycket jag kommer vilja skriva i den här dagbokstråden men just nu vill jag skriva lite i alla fall, sedan får jag ta det vartefter.

På måndag startar jag med cellgifter. Det har gått oerhört fort. Från att jag hittade en knöl i bröstet, ringde VC nästa morgon. Remiss till mammografi och biopsi samma vecka. Jag trodde inte det skulle vara något. Det har aldrig varit något när mina vänner varit på sådana. Ändå fanns såklart en tanke längst bak i huvudet, "tänk om..".

Och det var det. Trippelnegativ bröstcancer, inget förstadium utan en riktig tumör. Och en vidrig väntan i över en vecka på mer information. Det enda jag visste var att VC-läkaren mätt den till ca 3 cm vilket är stort och inte bra. Tankar på att mitt minsta barn inte ens kommer minnas mig. Att jag inte får se dem växa upp. Att cancern är spridd i lungorna, skelettet, blodet och jag kommer vara död om några månader. Det var ju inte såhär det skulle bli. Det här är ingen resa jag vill vara med på. Det enda jag vill är att överleva detta och att vi långt i framtiden kommer sitta på en familjemiddag och nämna "kommer ni ihåg det där året när mamma hade cancer". Och att det är länge sedan och allt blev bra och alla mår bra.

Och så fick jag äntligen träffa min onkolog och behandlingsteam i förrgår. Det är stadium 1, den är 18 mm och minimal risk för spridning i detta läge. Inga tecken på påverkan i armhålans lymfkörtel. De har en plan och ingav så mycket trygghet. Nu kör vi. Cellgifter i 5 månader om jag fattat det rätt, följt av operation och strålning och kanske mer cellgifter. Ett steg i taget. Det finns inga garantier men det känns positivt. Det var inte såhär vår sommar eller vårt år skulle bli, men det gör absolut inget i sammanhanget.

Hejja!
Skönt att tumören krympte snabbt. Cellgifter verkar vidrigt, men hjälper det så är det ju lätt värt det!

Stor kram och kämpa på!
Tack!

Ja det är vidrigt, så mycket olika biverkningar att jag har nog bara nämnt en tredjedel här. Det känns lite tungt också att jag får så många doser och så tätt, har inte hört/läst om någon annan som fått så många. Men mammografi och ultraljud igen nästa vecka, hoppas tumören är i stort sett borta då💪

Tack!

Ja det är vidrigt, så mycket olika biverkningar att jag har nog bara nämnt en tredjedel här. Det känns lite tungt också att jag får så många doser och så tätt, har inte hört/läst om någon annan som fått så många. Men mammografi och ultraljud igen nästa vecka, hoppas tumören är i stort sett borta då💪
Jag tänker att du får så mycket för att du beräknas vara ung och ha en god grundfysik. Det är väldigt positivt!

Jag tänker att du får så mycket för att du beräknas vara ung och ha en god grundfysik. Det är väldigt positivt!
Så kan det vara :)
Dock har jag svårt att hålla igång träningen när jag är så förkyld som nu. Försöker gå promenad varje dag och håller ju igång med barn och trädgård en del, men känner mig långt från de rekommenderade 30 min träning/dag (styrka eller pulshöjande) + en promenad/dag.

Fick jättebra besked efter mammografin, tumören är helt borta! Och då har jag bara gjort 56,25% av alla cellgiftsdoser (men vem räknar..). Känns som ett så jäkla bra kvitto och bra prognos inför operation och framtiden därefter.

Har en hel del nervpåverkan som biverkning från en av cellgifterna, i mina fötter. Läkaren minskade dosen i måndags och tyckte dessutom att vi kan minska dosen ytterligare och överväga att avsluta just den sorten eftersom jag haft så himla bra respons på cellgifterna hittills, de vill inte riskera att jag får bestående nervskador eftersom jag ”ska leva många många år till” 😭🥳

Kommer dessutom slippa strålning eftersom en masektomi innebär att all bröstvävnad tas bort och då finns det inget att bestråla. Med brasklappen att min körtel i armhålan kan friskförklaras under operationen, annars kan det bli strålning av armhålan. Men sannolikheten att det finns några levande cancerceller där lär vara väldigt liten eftersom tumören redan försvunnit.

Det känns verkligen som att jag kan andas ut lite. I den mån man vågar. Allt har gått minst som förväntat, kanske ännu bättre. Såklart är det lång väg kvar ändå, men nu har jag fått uppdaterad tidsplan med nästa mammografi, konsultation med tumörkirurg och plastikkirurg, vecka för operation osv. Sedan lång rehab/läkning och oro för återfall i några år framöver men det kan jag ta!

Fick jättebra besked efter mammografin, tumören är helt borta! Och då har jag bara gjort 56,25% av alla cellgiftsdoser (men vem räknar..). Känns som ett så jäkla bra kvitto och bra prognos inför operation och framtiden därefter.

Har en hel del nervpåverkan som biverkning från en av cellgifterna, i mina fötter. Läkaren minskade dosen i måndags och tyckte dessutom att vi kan minska dosen ytterligare och överväga att avsluta just den sorten eftersom jag haft så himla bra respons på cellgifterna hittills, de vill inte riskera att jag får bestående nervskador eftersom jag ”ska leva många många år till” 😭🥳

Kommer dessutom slippa strålning eftersom en masektomi innebär att all bröstvävnad tas bort och då finns det inget att bestråla. Med brasklappen att min körtel i armhålan kan friskförklaras under operationen, annars kan det bli strålning av armhålan. Men sannolikheten att det finns några levande cancerceller där lär vara väldigt liten eftersom tumören redan försvunnit.

Det känns verkligen som att jag kan andas ut lite. I den mån man vågar. Allt har gått minst som förväntat, kanske ännu bättre. Såklart är det lång väg kvar ändå, men nu har jag fått uppdaterad tidsplan med nästa mammografi, konsultation med tumörkirurg och plastikkirurg, vecka för operation osv. Sedan lång rehab/läkning och oro för återfall i några år framöver men det kan jag ta!
Åh, heja din kropp! :heart Vilka bra nyheter. Önskar dig mycket mer av den varan och att planen att du kan slippa den behandling som ställer till det i fötterna går att genomföra tryggt.

Så bra nyheter! Heja dig! ❤️❤️❤️

Fick sista dubbedosen i måndags, nu är det två enkeldoser kvar bara innan jag är i mål med all cytostatika. En kur blev struken så den slapp jag, hade för mycket nervskador i fötterna trots sänkta koncentrationer. Sista doserna nu går på 70% av ordinarie styrka. 2,5 veckor kvar.

Åh vad jag längtar nu. Till ork, energi och vila. Fattar att jag inte kommer studsa tillbaka efter fem månader på cytostatika men ändå.
Längtar tills Picc-linen dras, så fort såret läkt ska jag ta med mina barn till badhuset. Och bada järnet med dem😄 En i taget, kanske, tror inte jag orkar båda så snart..

Längtar till dimman i hjärnan lättnar. Hoppas på att börja jobba deltid i början på december. Kuratorn rekommenderar 25% till att börja med. Jag kan omöjligt veta nu hur jag kommer må då, det är så okänt och abstrakt men jag hoppas på snabb återhämtning av hjärnan och kroppen fysiskt efter operationen också. Och att mina äggstockar hämtar sig lite innan de opereras bort nästa år, klimakteriet vid 39 hade jag inte räknat med och det är värre än väntat.

Nu har jag börjat sortera bort mediciner jag inte behöver ta mer, öser ner i apotekets påse och längtar efter att lämna tillbaka skiten. Kortisonet allra mest, hejdå hoppas vi aldrig ses igen!🥳

Min kurator på cancerrehab är sådär, men hon fixar bra grejer. Har ett första möte inbokat med deras fysio snart som ska hjälpa mig gå igenom kroppen och ta fram träningsprogram. Och ett första möte med sexolog, inför bröstoperationerna och tankar kring det.

Jag fick så lite information om just min cancer på mitt första besök där jag fick beskedet. Det framgick inte alls att det var en god prognos eller i ett tidigt stadium eller att min armhåla var u.a. Pratade med min behandlings-ssk om det i måndags och han sa att de har kommit överens om att onkologen ska ge alla diagnostiska detaljer, inte kirurgen. Men det gjorde ju min vecka mellan de två besöken hemsk. De kunde ju klämt ur sig lite mer lugnande besked. Min onkolog och behandlings-ssk gillar jag verkligen!

Är glad att det gått så bra för dig! 6 år, fantastiskt ❤️
Jag opererade bort vänstra bröstet 2008. Små riskorn till tumörer men många, och av synnerligen elak sort. Hittades vid mammografi.

Efter operationen fick jag prata med min väldigt trygga och pedagogiska kirurg.
Han sa - nu är du frisk. Vi har tagit bort allt. Nu ska vi bara se till att det inte återkommer

Så jag gick igenom cellgifter strålning och hormonbehandling med vetskapen att jag var helt frisk!
Lever än. Inte helt omärkt av behandlingarna men jag lever och mår som jag förtjänar. :D

Liknande trådar

• Det här med biodling.
  • Jobb
  • Ensam och ledsen
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat