Brukshund i pocketformat

Sv: Brukshund i pocketformat

Tvärtom har vi ju sett fina exempel på hur allt kan ursäktas. Helst vill man avla på meriterade hundar som har gått MH, men finns inte det hos hundarna kan man tänka sig att ursäkta lite vad som helst, tom rapporteringskod A.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag vet utav erfarenhet att det inte alltid som MH- och korningsprotokollen stämmer överens med hur hunden verkligen är. Det kan vara många faktorer som spelar in. Man måste ha varit med, för att kunna göra en 100%. bedömning. Eller att det är någon annan som varit med och sett det hela, som ev. kan ge en (om det finns någon) förklaring till om man är frågande till en bedömning till något moment. Många gånger är det självklart så, att hunden helt enkelt inte höll. Men det är inte alltid så.

Coldwind's kennel har en egenuppfödd hane, som de har sparat själva. Han har en 3.a på skott, och 5:a på rädslor på spöken. Där har vi ett exempel på en hund med utmärkt mentalitet, fastän att det kanske inte ser ut så i protokollet. Han går i avel, vilket jag tycker är ett helt rätt beslut. De är en mycket seriös kennel, och jag tvivlar inte ett dugg på deras förmåga att bedöma hundars mentala status.

Jag ser på MH-resultat olika beoende på ras. Jakt och kamplust i en dp, tycker jag är en jätterolig bonus. Medan jag inte ser det på samma sätt hos t ex en rottis. Fortfarande är det inte många dp som överhuvudtaget gör MH.
Oftast så är de rena sällskaps- eller utställningshundar.

Jag är jättenöjd med mina hundar. Har fått en helt annan uppfattning om rasen, sedan jag skaffade den själv. Och det är som tidigare sagt rasen, som jag ville försvara. Tycker att det är tråkigt att det inte är fler, som vill ha en mångsidig och aktiv ras, som upptäckt den. Utan att det mest är vänstervarvare som har den. Jag ville ge focus på rasen, och att det finns många bra dp, som funkar alldes utmärkt att jobba med. Att jag tycker att de är jämförbar med en brukshund, men i mycket mindre format. Sedan kommer de ju självklart aldrig att kunna jämföras med en brukshund på alla boliner. De går ju t ex aldrig att få en dp till brukschampion.

Jag ville ge min syn på rasen, och hoppades att fler skulle kunna ändra uppfattning om den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brukshund i pocketformat

KL.

Jag har varit på utställning i dag (SSPK). Och jag tänkte på denna tråden då.
Och nu är jag säkert elak, för finns kanske bra exemplar.
Men just nu känner jag bara att fy sjutton hur dessa DP är. Det har varit gap, utfall, slagsmål ja gud vet allt. När jag skulle åt det hållet där dessa tält med DP fanns i, så gick jag bakom tälten.
Flera sa att vilka jäkla hundar, rent ut sagt.
En person tog en av mina hundar och tänkte gå förbi dessa DP. Aldrig i livet sa jag, du får gå runt...

Allvarligt, är det så här folk avlar. Det var gap och skall hela tiden från dessa tält.
Kanske därför alla går och bär på sina DP när de ska går förbi andra tält/hundar.. :confused:

Jag håller fullständigt med dig. Det finns många sådana exempel på utställning. Det sticker jag inte under stol med. Det är det jag tycker är så tråkigt, att det är den synen folk får på rasen.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

jag tvivlar inte ett dugg på deras förmåga att bedöma hundars mentala status.

Jag ser på MH-resultat olika beoende på ras.

1) Om de är så duktiga på att bedöma hundarnas mentala status själva, varför då ens göra mh? Vad är syftet?

2) Varför då ens påstå att dina dp's resultat är bättre än många brukshundars?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Det blir ju väldigt provocerande om du i ett första andetag hävdar att dina hundars MH-resultat är bättre än många brukshundar, för att in nästa andetag skriva att man inte kan jämföra en brukshunds reaktionsmall med dina eftersom det är så olika hundar.

Jag håller med dig, man kan inte applicera hur man vill att en Rottweiler ska reagera på ett MH med hur en DP ska reagera ( inte på allt iaf ), men då blir det ju löjligt att påstå det du påstått :)
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Det blir ju väldigt provocerande om du i ett första andetag hävdar att dina hundars MH-resultat är bättre än många brukshundar, för att in nästa andetag skriva att man inte kan jämföra en brukshunds reaktionsmall med dina eftersom det är så olika hundar.

Jag håller med dig, man kan inte applicera hur man vill att en Rottweiler ska reagera på ett MH med hur en DP ska reagera ( inte på allt iaf ), men då blir det ju löjligt att påstå det du påstått :)

HM... Ja, tolkningen ifrån vissa håll, var att jag påstod att de hade ett bättre resultat än de flesta brukshundar. Jag menade inte så, och jag menar inte att de har ett bättre resultat, än vad en riktigt bra brukshund har heller. Jag kanske har formulerat mig tokigt. Jag är nöjd med deras resultat. Tycker att de har bra resultat. Och jag tycker att de funkar alldeles ypperligt att jobba med. Är jätteledsen att min nackskada satte käppar i hjulet för mig att utbilda Ariel till räddningshund. Det hade varit jättekul att ha haft en dp som räddningshund.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Men om alla uppfödare skulle resonera så, varför då genomföra ett MH? "Hunden är inte si eller så i verkligheten, det var missvisande" osv. Då känns det väldigt onödigt att ens genomföra testerna. Och att säga att en hund som har 3or på skott, och 5or rädslor, har en jättebra mentalitet och förtjänar att gå i avel. Är det att ha en ypperlig mentalitet?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Men då faller hela ditt resonomang!

Jag har en tibbe och en rottis, Rottisen är korad och tibben ska MHas i höst. Tibben kommer göra ett helt annat resultat än rottisen. Det är möjligt att han gör ett bra resultat för att vara en tibbe eftersom de SKA ha en så totalt annan annan mentalitet än en rottis.

Men det innebär inte att jag kan påstå att han är en brukshund i miniformat - eftersom han saknar egenskaper en bra brukshund ska ha!

En "brukshund" minoformat är rimligtvis en ras som har samma/liknande egenskaper som är önskvärda hos en brukshund tex mkt kamp.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

*KL*

Återigen vill jag betona att ett MH är en beskrivning av vad hunden gör just där, just den dagen. Det låter i mina öron konstigt att börja fundera på hur hunden normalt reagerar. Att en testledare ger rådet att avbryta för att hunden inte visar vad den kanske skulle kunna, känns fel.

Att en hund låser sig så på kissfläckar från en ickelöpande tik, skulle mycket väl kunna vara en form av omriktat beteende, för att den inte av olika orsaker orkar ta itu med det den ska. Det behöver inte vara av rädsla, men det kan vara en orsak. Speciellt eftersom hunden tydligen tom fungerar med löptikar normalt. Om den inte alls hade problem med att avreagera och inga kvarstående rädslor, förstår jag faktiskt inte att man går in o bryter. Det är inte alltid en hund reagerar på en testbana som om den var hemma i trädgården....

Tycker att hela idéen med Mh försvinner om alla resonerar på detta sätt.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Men då faller hela ditt resonomang!

Jag har en tibbe och en rottis, Rottisen är korad och tibben ska MHas i höst. Tibben kommer göra ett helt annat resultat än rottisen. Det är möjligt att han gör ett bra resultat för att vara en tibbe eftersom de SKA ha en så totalt annan annan mentalitet än en rottis.

Men det innebär inte att jag kan påstå att han är en brukshund i miniformat - eftersom han saknar egenskaper en bra brukshund ska ha!

En "brukshund" minoformat är rimligtvis en ras som har samma/liknande egenskaper som är önskvärda hos en brukshund tex mkt kamp.

En del dvärgpinschrar har kamplust. Vad jag hoppas på är att det kommer att avlas fram fler eftersom, så fler kommer att ha även den biten. Det lutar också åt det hållet. För jo, det är dåligt med kamplust överlag i rasen i dagens läge.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

*KL*

Spinner vidare lite på det där med MH... Många gånger har jag hört folk som sagt att det är så kul/intressant/whatever med MH, just för att det är så många hundar som reagerar på helt annat sätt än vad ägaren trott att den skulle göra. Tex så kanske man i en situation med "spöken" i vardagen mer eller mindre utan att tänka på det säger åt hunden att uppföra sig fint, men på ett MH, när ägaren "bara är" utan att direkt påverka hunden, kanske man får helt andra reaktioner.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

HM... Ja, tolkningen ifrån vissa håll, var att jag påstod att de hade ett bättre resultat än de flesta brukshundar. Jag menade inte så, och jag menar inte att de har ett bättre resultat, än vad en riktigt bra brukshund har heller. Jag kanske har formulerat mig tokigt.

Såhär skrev du i ditt första inlägg :)

Appolonia skrev:
Och jag kan då säga att mina dvärgpinschrar är som små brukshundar

Du skriver att dina hundar är små brukshundar, men senare att man inte kan applicera en brukshunds reaktion på en DP eftersom dom inte har samma förutsättning.

Jag tror det blev fel redan från början i ditt inlägg, som du själv skriver: jag formulerade mig tokigt.

:)
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Såhär skrev du i ditt första inlägg :)



Du skriver att dina hundar är små brukshundar, men senare att man inte kan applicera en brukshunds reaktion på en DP eftersom dom inte har samma förutsättning.

Jag tror det blev fel redan från början i ditt inlägg, som du själv skriver: jag formulerade mig tokigt.

:)

Ja, det kan bli lite tokigt ibland.:) Andemeningen var att jag tycker att det är en fin liten ras, som funkar ypperligt att jobba med.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag håller fullständigt med dig. Det finns många sådana exempel på utställning. Det sticker jag inte under stol med. Det är det jag tycker är så tråkigt, att det är den synen folk får på rasen.


Jag tycker också det är tråkigt att det ser ut sådär på utställningar.
Men jag tycker inte att det ger folk en missvisande syn på rasen, för det är faktiskt sådär många dp:s beter sig.

Jag har ju själv dp och tävlar som sagt lite lydnad, och det finns ingenting som gör mig gladare än när någon "bruksmänniska" med en schäfer/rottis/malle el liknande, kommer fram och bara konstaterar ;

"Din hund är ju inte alls galen, fast det är en dvärgpinscher".

Haha, även om det kanske låter som en förolämpning så tar jag det som en komplimang, för att det är så roligt när någon som har så förutfattade meningar kan ge lite cred.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

*KL*

Återigen vill jag betona att ett MH är en beskrivning av vad hunden gör just där, just den dagen. Det låter i mina öron konstigt att börja fundera på hur hunden normalt reagerar. Att en testledare ger rådet att avbryta för att hunden inte visar vad den kanske skulle kunna, känns fel.

.

Här slår du huvudet på spiken. Givetvis tror ägare att hunden ska göra på ett visst sätt, utifrån vad man är van att se, tex med ägarens förmaningar (tyst, sitt, lugn). MH:t är annorlunda då en del situationer är unika, och eftersom ägaren är så passiv. Att hunden inte reagerar som man trott eller önskar bör inte vara en anledning att bryta i sig.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag tycker också det är tråkigt att det ser ut sådär på utställningar.
Men jag tycker inte att det ger folk en missvisande syn på rasen, för det är faktiskt sådär många dp:s beter sig.

Jag har ju själv dp och tävlar som sagt lite lydnad, och det finns ingenting som gör mig gladare än när någon "bruksmänniska" med en schäfer/rottis/malle el liknande, kommer fram och bara konstaterar ;

"Din hund är ju inte alls galen, fast det är en dvärgpinscher".

Haha, även om det kanske låter som en förolämpning så tar jag det som en komplimang, för att det är så roligt när någon som har så förutfattade meningar kan ge lite cred.

Ja, visst blir man glad när sånt händer!:)
Känner du till Elmer? Jag har tidigare nämnt honom här, för jag tycker att han är en mkt bra representant för rasen? En dp med mkt bra mentalitet. Boende på en kennel som jag tycker är jätteseriös, och som bra hundar.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag håller fullständigt med dig. Det finns många sådana exempel på utställning. Det sticker jag inte under stol med. Det är det jag tycker är så tråkigt, att det är den synen folk får på rasen.


Vadå på utställning? Är det bara där de är så som de var i går?
Jag tror inte de ändrar sig för de råkar befinna sig på ett utställningsområde.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 905
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp