Brukshund i pocketformat

Sv: Brukshund i pocketformat

Det är väl inga spekulationer? Du har själv berättat att man valt att avbruta MH:t för att hunden påverkades av doften från tik. Oavsett vilka ursäkter man kan komma på är det ett ganska kasst resultat.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Det är väl inga spekulationer? Du har själv berättat att man valt att avbruta MH:t för att hunden påverkades av doften från tik. Oavsett vilka ursäkter man kan komma på är det ett ganska kasst resultat.

Ja, hon ifrågasatte inte mentalbeskrivarens kompetens att bedöma hundars mentala status, utan hon följde det råd hon fick. Det är inga ursäkter, utan fakta.

Jag håller fullständigt med om att det kasst. Men det är inte så hunden är i verkligheten, vilket mentalbeskrivaren också såg, och ville ge honom en rättvis chans. Han byggde inte på sig några som helst rädslor. Hade han gjort det, hade jag inte tagit honom i försvar.

På plats fanns även flertalet mkt duktiga bruksmänniskor, som också delade mentalbeskrivarens åsikt.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Hur visste mentalbeskrivaren att hunden "inte i verkligheten" blir blockerad vid doft från tikar...?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Är alltså bara på mh-området som andra hundars kiss blockerar hunden från normal funktion.

Ställer mig dock frågande till hur den som "ansvarade" för brytningen visste att andra hundars kiss inte blockerar hunden annat än på mh-området.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

KL

Det är alltså jag som är ägaren till hanen som avbröt sitt MH. (Eller nåväl, han såldes i förra veckan..)

Det finns massor utav anledningar till att han ännu inte har gjort om sitt MH, ingen utav dom handlar dock om hunden. Han är en otroligt social, stabil och arbetsvillig hund.

Anledningen till att vi avbröt var, precis som ts har skrivit, att mentalbeskrivaren gav mig det rådet. Helt enkelt, som hon själv uttryckte det, för att han var en riktigt bra hund.

Ja, han blev ofokuserad pga tidigare nämnda tik, men han gjorde fortfarande vad som förväntades utav honom. Om än inte lika bra.

"I verkligheten" fungerar han utmärkt, även kring löptikar.

Såklart man kan tycka både bu och bä gällande att han fick avbryta, och att han sedan användes i avel. Men personligen tvekade jag inte en sekund över att göra det, helt enkelt för att jag anser honom vara riktigt, riktigt bra.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Men det ingår väl också i ett Mh, hur hunden kan fokusera på det som faktiskt händer, och inte allt ovidkommande? Om han tom fungerar utmärkt kring tikar som faktiskt löper, "i verkligheten", låter det onekligen mysko att han inte ens klarar att fokusera på uppgifterna, bara för att en icke löpande tik kissat...

Skulle alla resonera så här, blev det inte mycket värt med våra "tester"....

Och hur kan man konstatera att "han gjorde vad som förväntades av honom. Om än inte lika bra"??? Ett Mh är ju en beskrivning vad man för dagen ser och upplever! Inte vad man ev tror att hunden kanske kan göra en annan dag med annat väder, utan hund före, med andra figgar, etc.
kanske var det tom så att han faktiskt låste sig på dessa kissfläckar för att han inte tordes ta itu riktigt med de egentliga uppgifterna?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Tycker också btw att det var ett helt mysko råd av en testledare!
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Du skrev i första inlägget att dina hundar (DP förmodar jag) gör ett MH men det har i tråden koncentrerats på en DP-hane som har koncentrationssvårigheter då en tik har kissat. Men de andra du har då? Kan man få ta del av deras resultat?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

De är ju inte i klass med brukshundar, men kanske helt normala för dp för allt vad jag vet.

Kruxet i denna tråd är att ts gick ut med att hennes var gjorda mh med och de var så bra mentalitet på och vissa tom bättre än brukshundar och absolut bättre än de som enbart avlar på utställningsmeriter.

Snabbkoll på hunddata ger fakta att så inte är fallet med dessa mh'n och att ts dessutom avlat på en hund vars enda merit är mentalnolla på utställning = klart att det blir reaktioner då.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Det handlade dock inte om att han tappade precis all fokus, utan viss del utav den.

Ja, han gjorde vad jag förväntade mig utav honom, även om han inte gjorde det lika bra. Han hade inga bestående rädslor och hanterade kontakten, hanteringen och kampen väldigt bra för att sedan tappa viss fokus.

Att han stundvis fastnade i den här tikens kissfläckar har ingenting att göra med att han skulle vara rädd och inte våga hantera dom olika situationerna.

Summa summarum: Han är, enligt mig och alla som har träffat honom, en väldigt bra hund och jag tror inte att någon utav dom ifrågasätter att han är använd i avel.

Därmed inte sagt att jag inte förstår dom som blir skeptiska efter att ha tittat i den här tråden/kollat MH:t. För visst har jag förståelse för det.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Att han stundvis fastnade i den här tikens kissfläckar har ingenting att göra med att han skulle vara rädd och inte våga hantera dom olika situationerna.

Fast det är väl heller ingen som påstått att han skulle ha någon rädsla och därför inte kunde fullfölja sitt mh? Inte vad jag har kunnat se i alla fall.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

"kanske var det tom så att han faktiskt låste sig på dessa kissfläckar för att han inte tordes ta itu riktigt med de egentliga uppgifterna?"

Tolkar åtminstone jag som något åt det hållet.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Fast det kan ju faktiskt vara rädsla som gör att hunden "fastnar" i något tryggt/ofarligt som kissfläckar och på så sätt blockerar/slipper ta itu med obehagliga dumpar etc. Det behöver såklart inte vara så i det här fallet.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag personligen tycker man kan se sådant beteende när hunden känner av viss press, som den inte orkar med, men det bottnar inte alltid i rädsla, snarare väldigt sällan det gör det enligt min erfarenhet faktiskt.

Därmed inte sagt att pressen blev för mkt för just denna hund, bara att ovanligt intresse för kiss etc. knappat innebär att hunden är rädd.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Vad jag förstår av ditt första inlägg är att du vill att folk ska se på dina DP som små brukshundar och vill då att de ska göra ett MH. Skulle du kunna tänka dig att ha använt en schäfer eller rottweiler med samma resultat som den DP som bröt sitt MH? Om inte, förstår jag inte varför du använder en DP i aveln som inte klarade av tikkiss i spåret. När du nu vill framstå som en seriös uppfödare som jämför dina DP'ar med bruksraser så borde du vara seriös nog att selektera bort en hund med ett misslyckat MH tills den visat att den klarar av en så enkel sak som tikkiss. Hur gör du på utställningar där det finns tikar som löper? Skyller du ett dåligt resultat på dem då också?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

KL.

Jag har varit på utställning i dag (SSPK). Och jag tänkte på denna tråden då.
Och nu är jag säkert elak, för finns kanske bra exemplar.
Men just nu känner jag bara att fy sjutton hur dessa DP är. Det har varit gap, utfall, slagsmål ja gud vet allt. När jag skulle åt det hållet där dessa tält med DP fanns i, så gick jag bakom tälten.
Flera sa att vilka jäkla hundar, rent ut sagt.
En person tog en av mina hundar och tänkte gå förbi dessa DP. Aldrig i livet sa jag, du får gå runt...

Allvarligt, är det så här folk avlar. Det var gap och skall hela tiden från dessa tält.
Kanske därför alla går och bär på sina DP när de ska går förbi andra tält/hundar.. :confused:
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag har varit på utställning i dag (SSPK). Och jag tänkte på denna tråden då.
Och nu är jag säkert elak, för finns kanske bra exemplar.
Men just nu känner jag bara att fy sjutton hur dessa DP är. Det har varit gap, utfall, slagsmål ja gud vet allt.

Har också upplevt det där. Verkar faktiskt som att det är mer "fritt fram" att ställa obstinata hundar på en rasspecial, som om ingen skulle våga kritisera sin egen ras ungefär.

Det är just på rasspecialer som jag har upplevt det som värst. Galna hundar, som jag skrev, som inte ens kan stå brevid varandra i konkurrensen. Helt sjukt!

Hoppas att domarna, uppfödarna och ägarna kommer att bli hårdare på mentaliteten snart, annars vet jag inte riktigt vad som kommer att ske härnäst...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 905
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp