Bruksprov 2024

Jag har kollat igenom de 4-åriga dressyrhingstarna nu, tyckte det var genomgående fin kvalitet! Men finast och mest komplett är nog ändå Devin Franco även om jag är något partisk där 😅 (kan intyga att han även är väldigt fin att rida ut i skogen och hoppa små cavaletti uppsuttet på). Gillar även Date Night lite extra.
Upplevde Date Night låst i överlinjen och i två delar. Kanske något bättre efter en stund. 🤔

Devin såg fin ut men lite stum i kontakt stundvis.
 
vad menar du? Han var jättefin på bruksprovet förra året tyckte jag.
Ja, men om den blir spänd som förra året och som i år är det kanske inte att sätta i avel då ändå majoriteten av avkommorna ska ridas av glada amatörer. Kapacitet eller ej men kan ingen manövrera fordonet så blir det ju inte mycket kört. Vi har väl tillräckligt med nervösa känsliga individer som går att rida när månen står rätt. 🤦
 
Ja, men om den blir spänd som förra året och som i år är det kanske inte att sätta i avel då ändå majoriteten av avkommorna ska ridas av glada amatörer. Kapacitet eller ej men kan ingen manövrera fordonet så blir det ju inte mycket kört. Vi har väl tillräckligt med nervösa känsliga individer som går att rida när månen står rätt. 🤦

Det är två olika grå Million Dollar-avkommor. Millions Grey blev Premierad förra året och vann Stallion Trophy men var ej i avel. Millions of East är den som fått avbryta två testridningar.
 
Ja, men om den blir spänd som förra året och som i år är det kanske inte att sätta i avel då ändå majoriteten av avkommorna ska ridas av glada amatörer. Kapacitet eller ej men kan ingen manövrera fordonet så blir det ju inte mycket kört. Vi har väl tillräckligt med nervösa känsliga individer som går att rida när månen står rätt. 🤦
Jag tycker det är konstigt att en treåring som inte vill gå fram vid ett pass får avsluta testet direkt eftersom AVN inte anser att den är redo för uppgiften men att en femåring som måste avbryta testridningen för att den är för spänd (för andra året i rad) där ska AVN diskutera hur dem ska gå vidare……
 
Jag tycker det är konstigt att en treåring som inte vill gå fram vid ett pass får avsluta testet direkt eftersom AVN inte anser att den är redo för uppgiften men att en femåring som måste avbryta testridningen för att den är för spänd (för andra året i rad) där ska AVN diskutera hur dem ska gå vidare……
Och så undrar folk varför det är svårt att hitta hästar till amatörer 😂
 
Jag tycker det är konstigt att en treåring som inte vill gå fram vid ett pass får avsluta testet direkt eftersom AVN inte anser att den är redo för uppgiften men att en femåring som måste avbryta testridningen för att den är för spänd (för andra året i rad) där ska AVN diskutera hur dem ska gå vidare……
Millions of East ägs av SWB:s ordförande. Vet inte om det påverkar.
 
Jag tycker det är konstigt att en treåring som inte vill gå fram vid ett pass får avsluta testet direkt eftersom AVN inte anser att den är redo för uppgiften men att en femåring som måste avbryta testridningen för att den är för spänd (för andra året i rad) där ska AVN diskutera hur dem ska gå vidare……
Och så undrar folk varför det är svårt att hitta hästar till amatörer
Fast jag tyckte den såg väldigt trevlig ut med egen ryttare och med Emma. Gav ett enklare intryck än ex. Uniqe Ice T

Ja, men nu testar man ju förmågan att byta ryttare och hur inverkan fungerar. Uppenbarligen dåligt med tanke på att den fick panik två år i rad och som avelshingst är det ju orimligt att bli godkänd om den inte klarar den utmaningen. Säkert superfin valack och tävlingshäst för rätt ryttare men kanske inte gener vi vill föra vidare.

Uniqe Ice T klarade ju uppgiften om än svårare att hålla ihop kropp - men det ser mer ut som en styrkefråga än dålig ridbarhet.
 
Fast jag tyckte den såg väldigt trevlig ut med egen ryttare och med Emma. Gav ett enklare intryck än ex. Uniqe Ice T
Ja, och kommenterade inte Emma också att den var enkel och lättsam att rida?

Men i princip kan jag hålla med om att det kanske vore bättre att välja en annan Million Dollar-son till avel.
 
Och så undrar folk varför det är svårt att hitta hästar till amatörer


Ja, men nu testar man ju förmågan att byta ryttare och hur inverkan fungerar. Uppenbarligen dåligt med tanke på att den fick panik två år i rad och som avelshingst är det ju orimligt att bli godkänd om den inte klarar den utmaningen. Säkert superfin valack och tävlingshäst för rätt ryttare men kanske inte gener vi vill föra vidare.

Uniqe Ice T klarade ju uppgiften om än svårare att hålla ihop kropp - men det ser mer ut som en styrkefråga än dålig ridbarhet.
Den står inte med i startlistorna över lördagens hoppning så AVN har nog diskuterat färdigt. Vore konstigt om den hade fått fortsätta provet då den inte klarade av testridningen, det är ju ett delmoment och om den hade fått fortsätta så hade det varit orättvist mot de andra hingstarna som blev ridna av båda testryttarna.
 
Pink Floyd känns som en hingst som kommer få genomgående fina omdömen, även så Gudmundssons uppfödning . Sen gillade jag Olympus starkt👌Både som individ och blodsmässigt😊
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 735
Senast: Jeps
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 151
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 648
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp