Bruksprovet 2021

Jag tyckte mig kanske ana en inkorrekt inskening i alla fall vänster fram via tv-rutan, men ja det är lurigt att se.
I min tv ser det ut som att han hela tiden sätter ner vänster framben framför höger framben. När de gör så är de oftast intryckta i knät, men här går det ju inte att se om han verkligen rör sig så och hur benställningen ser ut rakt framifrån.
 
Jag lyssnar och det är onekligen intressant hur bedömningen på ben kan förändras på vuxna hästar. Kommenterade ju själv om Janeiro ovan just att han fått helt olika kommentarer om sin benställning (förvisso i olika förbund, men ändå). Man kunde ju tro att just bedömningen av benen skulle vara mer objektiv eftersom tydliga riktlinjer för normalt och avvikande finns. I detta fall, om det är som jag uppfattat det, är det ju inte heller en avvikelse som är lätt att missa utan treårsdomaren (som är mycket erfaren) måste ha värderat avvikelserna annorlunda än AVN.
Fler förbund är Dansk Varmblod? Jag har abonnemang på hestedata och kan se vad det står där och blir nyfiken på om det finns ytterligare omdömen?
 
Angående Glasgow så tycker jag det är något som känns skumt med haserna eller vinklarna i bakbenen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad, men nämnden verkar ju gilla honom...
Jag gillar honom också väldigt mycket, han är min favorit hittills.
 
För den som kan danska, Janeiro Platinum DVH 1309

Beskrivelse:
Storrammet, højtstillet, passende ædel og harmonisk hingst. Udtryksfuldt hoved. Passende lang, lidt kraftig, velformet hals. Lang manke. Lang, skrå skulder. God overlinje. Langt, velformet kryds. God lårmuskulatur. Lemmerne passende føre, lidt indfodet venstre for, lidt smalle haser. Bevægelsen god i skridt. Særdeles god, rummelig og smidig trav med god aktion. Særdeles god, velbalanceret galop med god aktion.
Krop:
Lemmer:
Bevægelse:
Helhed:
9-8.5-9-8.5
7-7.5
7.5-9-9
9
 
Fast fransysk och uttåad/tåvid är väl snarlika bedömningar? Eller? Uttåad är väl när övre delen av benet är rak och sedan är vinkeln bruten utåt från kotan och ner, medan fransysk är att hela benet är något vridet utåt ända från armbågen?

När jag visade min ponny på utställningar vet jag i alla fall att han fick vid olika tillfällen både fransysk och tät och tåvid som bedömning.

Sedan tänker jag att just kotor är väl sådnat som skulle kunna ändra sig något mellan 3 och 4-års ålder? Hör man inte att unghästar kan bli lite "uppdrivna" i kotorna under växtperioder t.ex?
Snalika men med väsentliga skillnader tycker jag, plus att just denna hingsten har ju varit tåtrång utomlands vilket definitivt bör kunnas ses skillnad på av utbildade domare tycker i alla fall jag.
Kan inte säga på kotorna då jag inte känner mig kvalificerad, men det är ju förhållandevis lite aktivitet i benen efter 3 års ålder. Den största tillväxten sker i kroppen vid det laget. Sen finns det ju sjukdomar som gör att till exempel ligament förlorar sin elasticitet och såklart även skador som kan påverka. Ren spekulation här, men det känns som att chansen att bedömningen varierat är större än att benens avvikelser skulle förvärrats på 8 månader. 🤷‍♀️ Domare är ju bara människor de med, men man kan ju fundera över värdet i en sjua på benen, som de flesta ändå får.
 
I min tv ser det ut som att han hela tiden sätter ner vänster framben framför höger framben. När de gör så är de oftast intryckta i knät, men här går det ju inte att se om han verkligen rör sig så och hur benställningen ser ut rakt framifrån.

Är inte bekant med uttrycket, är det detsamma som parallellförskjutning? Det skulle ju inte vara helt otänkbart med tanke på blodet bakåt. Och nej vi får längta till bättre tider och förlita oss på AVNs kritik. Hoppas det inte är något stort för den skulle jag lunna tänka mig att använda om ridbarheten är som den bör.
 
Det är ju inte ovanligt med olika betyg på bland annat extremiteter mellan 3-årstest och kvalitetsbedömning (om man kollar runt lite på blup). I bedömningen ingår ju även hovarna vars skick kan ändras hela hästens liv.
 
Jag tycker ganska många från det mödernet som man sett både på bruksprov och breeders har en tendens att ha bakbenen aningens bakom sig istället för under sig. Men de verkar ju ha rörlighet, aktivitet och ridbarhet som väger upp.
Ja det kanske är det, att han sätter benen aningens bakom sig som jag reagerar på.
 
Trötta hopphingstar idag. Mina personliga favoriter är Diavant Blue och Rimano van..... Zeze hästar och Tinder fina de också men inte allra högst på min egen lista 😊
 
Den som utmärkte sig i mitt tycke idag var Chacootino PS. Fin modell, fin hoppning, lite tittig i början men slappnade av efterhand. Gjorde sig fint med båda testryttarna.
De andra var lite bleka i jämförelse (enligt mig då 😁)
 
Men är inte rörelsernas korrekthet med i tredje bedömningspunkten? Eller gäller det bara vissa raser? Jag har aldrig visat varmblod...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
892
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: Askur2017
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 071
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp