Bruksprovet 2021

Såg detsamma, och mormor fick 6. När jag har varit domarsekreterare och en häst har fått så låga betyg hade det vara allvarliga felställningar som påverkat hästens hållbarhet.
Låter inte så bra, känns som om risken finns att det kan nedärvas om även mormor fick så lågt och även om hingsten i sig kanske blir bedömd med bra betyget och inte har några felställningar. 🤔
Mamman hoppade dock 9-9 så därav är jag lite extra nyfiken på vad som gjort det till det låga betyget 😇
 
Låter inte så bra, känns som om risken finns att det kan nedärvas om även mormor fick så lågt och även om hingsten i sig kanske blir bedömd med bra betyget och inte har några felställningar. 🤔
Mamman hoppade dock 9-9 så därav är jag lite extra nyfiken på vad som gjort det till det låga betyget 😇
Han kommer ju från en fin gammal hoppstam som gett upp till OS-deltagare i hoppning så jag tycker att han är intressant utifrån det.
 
Verons mormor var duktigt parallellförskjuten (sånt här borde man eg inte skriva för då är det en sanning att även mamman och säkert han själv också är det). Men jag har ju träffat henne ;). Antagligen ngt mer också. Betyg på ben varierar ganska mycket mellan domare dock. Jag har visat en treåring med 5 på benen och den hade garanterat fått 6 el 6,5 med en annan domare (spelar ingen roll egentligen, men så är det).

Och ja, mödernet är fantastiskt. Jag har samma stostam (hans momorsmors i grunden och en syster till mormor i avel, som också hade 6 på ben vill jag minnas, hon är inåttåad fram och vek bak). Mamman var korrekt, minns inte betyget nu men har det ngnstans.
 
Undrar lite över vilka som kommer anmälas i stället för stoet Hannah Ek Z och Cardiac Arrest (SWB f.-18 Heartbeat - Cardento) - Cardiac Arrest är exporterad till Finland samt kastrerad :)

Cortez godkändes ju till slut trots 6 på benen och 5 på skritten och han var ju ett synnerligen lyckat tillskott till aveln.
 
Undrar lite över vilka som kommer anmälas i stället för stoet Hannah Ek Z och Cardiac Arrest (SWB f.-18 Heartbeat - Cardento) - Cardiac Arrest är exporterad till Finland samt kastrerad :)

Cortez godkändes ju till slut trots 6 på benen och 5 på skritten och han var ju ett synnerligen lyckat tillskott till aveln.
Cortez hade tuppspatt och utvärderades noga mer än en gång om jag inte minns fel. Det finns alltid undantag men för att avla friska och hållbara hästar bör inte hästar med avvikande fel användas i aveln anser jag.
 
Cortez hade tuppspatt och utvärderades noga mer än en gång om jag inte minns fel. Det finns alltid undantag men för att avla friska och hållbara hästar bör inte hästar med avvikande fel användas i aveln anser jag.
Håller med. Gällande Cortez så var ju aveln på den tiden beroende av att fysiskt importera hingstar med eftersträvansvärda blodslinjer (i Cortez fall hans pappa Cor de la Bryere). Nu när semin kan skickas över hela världen finns ju inte det behovet längre.
 
Taktil (Totilas-Tailormade Temptation ) som fick så fina poäng på unghästtestet och rekommenderades till att visas kommer inte till bruksprovet.
 
Cortez hade tuppspatt och utvärderades noga mer än en gång om jag inte minns fel. Det finns alltid undantag men för att avla friska och hållbara hästar bör inte hästar med avvikande fel användas i aveln anser jag.
Cortez hade inte tuppspatt men han hade instabilt hasarbete vilket man trodde var tuppspatt. Han undersöktes ordentligt, det var ett stort reportage om det i Ridsport.

Jag var själv på bruksprovet mars-85 då han inte godkändes och jag minns fortfarande hur han rörde sig, och jag såg det gå igen i en del avkommor.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
18 749
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp