Bruksprovet 2021

Värdig bruksprovsvinnare!
Det blir väldigt intressant att se vad det blir av de accepterade hingstarna, om de kommer erbjudas till priser efter kvalitet eller om de passerar in i obskyriteten då det är för dyrt att erbjuda dem. Intressant utveckling blir det hur som helst och flera visade prov på en mentalitet som kan vara mer passande för den genomsnittliga svenska ryttaren än många av topphingstarna, utan att tumma på ben och exteriör som definitivt är viktigt på en bra hobbyhäst.
 
Var det? Jag fick ju skit för det i andra forum när jag skrev att nu blir ju allt godkänt med benbetyget och SWB verkade skylla på stoägarna, att stoägarna använde sig att ett-sto-licenser och att det var dålig kvalité på de hingstarna (min tolkning). Därför gjorde man såhär.

Ja alltså, grejen har ju varit att det är bättre att få in dem i det svenska bruksprovet så att de får poäng och omdömen som kan jämföras med övriga hingstars, än att de visas för något förbund som inte publicerar några poäng och sedan ändå går in med ettstolicens, men utan att stoägarna kan få något objektivt att basera sitt val på utan endast har att gå på vad hingstägaren själv säger.

Man tänker att de flesta stoägare om de får den informationen ändå hellre väljer att använda hingstar med övervägande 8or än 6or.
 
Men vilka tror vi kommer användas mest nu då? Bruksprovsvinnarna?
Tycker det är ganska sällan jag hör eller ser folk som använder bruksprovsvinnarna. Tror inte dom kommer att användas mest men Glasgow får nog mer ston än hopphingsten skulle jag gissa.
Hade varit intressant att se en sammanställning på tex de senaste 5 åren om hur mkt använda vinnarna faktiskt har varit.
 
Tycker det är ganska sällan jag hör eller ser folk som använder bruksprovsvinnarna. Tror inte dom kommer att användas mest men Glasgow får nog mer ston än hopphingsten skulle jag gissa.
Hade varit intressant att se en sammanställning på tex de senaste 5 åren om hur mkt använda vinnarna faktiskt har varit.
Kan tänka mig Iallafall Corlensky H måste vara i topp av antal ston efter sitt första bruksprov!
 
Nu finns resultaten ute på Equipe.

Stamboksnummer nygodkända hingstar 2021
Premierade hingstar Stb nr. Gdk t.o.m Kommentar
Caribbean Blue 1427 2023
Lloyd (SWB) 1428 2023
Oneofakind OM (SWB) 1430 2023
S.J Royal Chacoon 1429 2023
Valley 1431 2023
Benchmark 1437 Tills vidare
Diavant Blue 1432 Tills vidare
Glasgow (SWB) 1438 Tills vidare
Montevideo VDL 1433 Tills vidare
Rimaro van de Looise Heide 1434 Tills vidare
Tinder 1435 Tills vidare
Zezar Hästak (SWB) 1436 Tills vidare
Chacootino PS 1439 Tills vidare
York Hästak (SWB) 1440 Tills vidare
Cannobio 1441 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper
Chacoolou PS 1442 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper
Cristallo II 1366 Tills vidare
Hometown 1421 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper
Janeiro Platinum 1444 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper Warrant 1443 Tills vidare

Accepterade hingstar
Cardiac Arrest (SWB) 9510 2023
Diamant d'Arlequin (SWB) 9511 2023
Diamond Spring 9512 2023
Drävles Dynamit (SWB) 9518 2023
Equistella Defiance 9519 2023
Gameboy (SWB) 9513 2023
Hector Q (SWB) 9514 2023
Kannclear (SWB) 9515 2023
Naestro SC (SWB) 9516 2023
Zino 9517 2023
Candide (SWB) 9520 Tills vidare
Conqueror Charlie (SWB) 9521 Tills vidare
Epiphany EMS (SWB) 9525 Tills vidare
Faithful 9526 Tills vidare
Hotlix (SWB) 9522 Tills vidare
Maderik EMS (SWB) 9527 Tills vidare
Mafioso BD 9528 Tills vidare
Moonlight 9529 Tills vidare
Rihanna's Diamod K (SWB) 9523 Tills vidare
Rollcat (SWB) 9524 Tills vidare
Coventry Moon (SWB) 9530 Tills vidare
Filkes Red Fury (SWB) 9531 Tills vidare
Highteq (SWB) 9532 Tills vidare
Q:s A Kind of Magic (SWB) 9533 Tills vidare
Benefit 9534 Tills vidare
Carolus (SWB) 9557 Tills vidare
El Barone 111 Z 9412 Tills vidare
Hemerald 9473 Tills vidare
Tenor du Gue 9558 Tills vidare
Kommer att bli besvärligt att lära sig alla nya nummer i huvudet.
Jag får nog avstå, känns övermäktigt.
 
Tror att Oneofakind kommer få flest ston I år. Janeiro Platinum borde kunna få många han med beroende på hur de prissätter honom.
 
Har jag missuppfattat det hela eller blir alla hingstar numera godkända bara dom klarar att genomföra testet? :crazy:
För mig verkar det så men är inte 100% säker.

Men eftersom jag bor i AES-land där man godkänner precis vad som helst med fyra ben å testiklar finner jag det extremt bekymmersamt att man lättat på kraven. Det här är INGEN bra utveckling gällande exteriör och hållbarhet.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
845
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
18 739
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp