Bruksprovet 2021

Har jag missuppfattat det hela eller blir alla hingstar numera godkända bara dom klarar att genomföra testet? :crazy:
Nä , gå gärna in på SWB så står där vad som krävs för Accepterad och Premierad.
Om jag förstår det rätt har swb gjort så här för att det ska blir rättvis konkurrens inom EU. Andra avelsföbund släpper också ingenom hingstar på en acceptansnivå. Det ska också vara för ett upplysningskrav. Läser man på om reglerna förstår man att många hingstar från utlandet används i svensk avel som inte ens kommer upp till Premierad här. Detta gäller tex zangerheide hingstarna som vägrar delge röntgenplåtar till något annat förbund och därmed ”tvingar” stoäg att regga i Z för att få gröna papper på fölen.
 
Nä , gå gärna in på SWB så står där vad som krävs för Accepterad och Premierad.
Om jag förstår det rätt har swb gjort så här för att det ska blir rättvis konkurrens inom EU. Andra avelsföbund släpper också ingenom hingstar på en acceptansnivå. Det ska också vara för ett upplysningskrav. Läser man på om reglerna förstår man att många hingstar från utlandet används i svensk avel som inte ens kommer upp till Premierad här. Detta gäller tex zangerheide hingstarna som vägrar delge röntgenplåtar till något annat förbund och därmed ”tvingar” stoäg att regga i Z för att få gröna papper på fölen.
Känns som en tråkig utveckling det här. AES t.ex testar ju inte för WFFS per automatik och kan knappast ha några exteriöra krav what so ever med tanke på vad de godkänner.

För att komma till hingstprov hos Zangersheide måste man först leva upp till röntgenstandarden. Varför de sedan inte delger plåtar vet jag ingenting om men om det är så ser jag faktiskt inget konstigt i det. Alla stamböcker vill väl växa och ha mer business och på det här sättet växer ju deras stambok.
 

Bifogade filer

  • enzmagazinedecember2016p3035.pdf
    407,5 KB · Visningar: 9
Nä , gå gärna in på SWB så står där vad som krävs för Accepterad och Premierad.
Om jag förstår det rätt har swb gjort så här för att det ska blir rättvis konkurrens inom EU. Andra avelsföbund släpper också ingenom hingstar på en acceptansnivå. Det ska också vara för ett upplysningskrav. Läser man på om reglerna förstår man att många hingstar från utlandet används i svensk avel som inte ens kommer upp till Premierad här. Detta gäller tex zangerheide hingstarna som vägrar delge röntgenplåtar till något annat förbund och därmed ”tvingar” stoäg att regga i Z för att få gröna papper på fölen.
Intressant.
 
Känns som en tråkig utveckling det här. AES t.ex testar ju inte för WFFS per automatik och kan knappast ha några exteriöra krav what so ever med tanke på vad de godkänner.

För att komma till hingstprov hos Zangersheide måste man först leva upp till röntgenstandarden. Varför de sedan inte delger plåtar vet jag ingenting om men om det är så ser jag faktiskt inget konstigt i det. Alla stamböcker vill väl växa och ha mer business och på det här sättet växer ju deras stambok.
Visst är det tråkigt och det ställer större krav på storägaren att kolla upp hingstarna åh andra sidan finns det mer info om alla hingstar. Hörde en förläsning av Emma Thorén och man får nu mer koll på ett sto licens hingstarna tex om jag minns rätt.
Klart Z vill ha ston och att de har egna plåtar på hingstarna precis som hos swb.
 
Tycker det är ganska sällan jag hör eller ser folk som använder bruksprovsvinnarna. Tror inte dom kommer att användas mest men Glasgow får nog mer ston än hopphingsten skulle jag gissa.
Hade varit intressant att se en sammanställning på tex de senaste 5 åren om hur mkt använda vinnarna faktiskt har varit.
Mitt intryck, kan vara fel, är att bruksprovsvinnaren brukar vara en komplett hingst. Medan den som får mest ston är en som har flashig stam och blänkte mest i sin specialgren.
 
Visst är det tråkigt och det ställer större krav på storägaren att kolla upp hingstarna åh andra sidan finns det mer info om alla hingstar. Hörde en förläsning av Emma Thorén och man får nu mer koll på ett sto licens hingstarna tex om jag minns rätt.
Klart Z vill ha ston och att de har egna plåtar på hingstarna precis som hos swb.
Usch, jag känner verkligen att det är helt fel spår att lätta upp för hingstar att bli godkända.
 
Mitt intryck, kan vara fel, är att bruksprovsvinnaren brukar vara en komplett hingst. Medan den som får mest ston är en som har flashig stam och blänkte mest i sin specialgren.
Så kan det kanske vara. Kan knappt minnas ngn bruksprovsvinnare som jag tycker har utmärkt sig spec mkt i mina ögon. Ngn som vet om det finns en lista ngnstans på vinnare genom tiderna?
 
Jovisst men jag får känslan att det kommit till det pga hur det är i resten av europa tyvärr
Precis och jag som bor nere i Europa och ser hur det inte funkar förstår inte hur man kan apa efter med SWB. Å andra sidan förstår jag inte heller hur man kan ha samma avelsledare eller vad Thorén nu har för titel i plus 25 år eller så. Känns inte särskilt hälsosamt.
 
Jag är kluven faktiskt. De hingstar som blev AC men som mest har lite gamla prestationer eller så typ El Barone eller Tenor - känns helt oproblematiskt. De som är alldeles nya men inte har presterat utan mest är okej kommer troligen inte få så många ston ändå om de inte prissätts väldigt lågt. MIn spaning är att de hingstar med extremt fördelaktig prissättning också är de som används mest, tyvärr tror jag att de drar till sig en väldig massa ston som kanske matchar bättre med en annan hingst eller inte alls borde satts i avel.

Jag tycker det nästan är skrattretande att plötsligt så passar väldigt mångas ston med just de hingstarna som är svinbilliga
 
Precis och jag som bor nere i Europa och ser hur det inte funkar förstår inte hur man kan apa efter med SWB. Å andra sidan förstår jag inte heller hur man kan ha samma avelsledare eller vad Thorén nu har för titel i plus 25 år eller så. Känns inte särskilt hälsosamt.
I 14 år har hon varit avelsledare :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 986
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 335
Senast: monster1
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 238
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp