Bruksprovet 2021

Först trötthet och aptitlöshet. Sen diarré. Hög feber. Svårt att äta och dricka. Kolik. I veckor. Vaka varannan timme i veckor. Bukhinneinflammation som sekundär infektion.
Så fruktansvärt. Då förstår jag inte alls att folk kommenterar ”åh vad bra eller vad skönt att det inte var ehv”. Även om ehv är fruktansvärt så blir det konstigt att jämföra mot Corona tycker jag. Illa nog att den är sjuk överhuvudtaget.
 
Det har varit lite corona i stall här uppe under vintern och det värsta är väl att det lätt orsakar kolik. Svullna ben, febertoppar, kolik och dålig mage verkar vara vanligaste symptomen. Bättre än neurologisk EHV1 oavsett.
Fast det verkar ju som att det även kan bli neurologiska problem av ekvint corona :(

Allvarliga fall med neurologisk påverkan (encefalopati) kan ge symptom som vinglighet, cirkelrörelser, huvudpressande, nedsatt proprioception, nystagmus, kramper och akut liggande häst, på grund av leverpåverkan och höga halter ammonium i blodet.
 
Först trötthet och aptitlöshet. Sen diarré. Hög feber. Svårt att äta och dricka. Kolik. I veckor. Vaka varannan timme i veckor. Bukhinneinflammation som sekundär infektion.
Då har samtliga stall haft tur här. Ingen häst har blivit så sjuk. Det värsta har varit en med kolik som fick åka till kliniken. Kolik är förstås alltid obehagligt med risk för dödlig utgång.
 
Först trötthet och aptitlöshet. Sen diarré. Hög feber. Svårt att äta och dricka. Kolik. I veckor. Vaka varannan timme i veckor. Bukhinneinflammation som sekundär infektion.

Fast det där är ju inte vanligt eller hur de flesta hästar drabbas. De KAN Drabbas så ja. Men de flesta drabbas mer som @Fiorano beskrivit.

Dock brukar det smitta rätt bra vilket ju är högst olyckligt
 
Vad tror vi om utfallet imorgon? Vilka blir premierade eller accepterade?
Dressyr:
Treåringar: Valley och Oneofakind
Fyraåringar: Benchmark, Glasgow (bruksprovsvinnare), Mafioso och Maderick
Direktkvalade: Janeiro, Hometown och Benefit

Törs inte sia om kategori då provet avslutades innan det var "klart".
 
Jag är ju lite partisk och har haft svårt att följa alla hingstar när jag varit på plats under veckan. Men av de 4- & 5-åriga hopphingstar jag sett lite mer av tror & hoppas jag på Diavant Blue, Zezar, Chacootino & Tinder.
 
Jag vill inte vara elak så ska inte nämna varken stam eller namn. I mitt tycke så var det 2-3 st ryttare som helt förstörde för sina hästar. Jag kan inte förstå att om man inte är en van unghästutbildare/visare att om man har en fin hingst som går bruks (som inte är direkt gratis) att man inte anlitar ett proffs som kan visa hingsten från sin bästa sida. Fick ont i magen av vissa ekipage vid den uppsuttna hoppningen. 😑
Var det inte just detta som tidningen Ridsport kommenterade i en video - att vissa inte lyckades särskilt bra, att ryttare och träning spelar stor roll, det räcker inte med en bra häst...alla ryttare räcker inte alltid till..
 
Nu finns resultaten ute på Equipe.

Stamboksnummer nygodkända hingstar 2021
Premierade hingstar Stb nr. Gdk t.o.m Kommentar
Caribbean Blue 1427 2023
Lloyd (SWB) 1428 2023
Oneofakind OM (SWB) 1430 2023
S.J Royal Chacoon 1429 2023
Valley 1431 2023
Benchmark 1437 Tills vidare
Diavant Blue 1432 Tills vidare
Glasgow (SWB) 1438 Tills vidare
Montevideo VDL 1433 Tills vidare
Rimaro van de Looise Heide 1434 Tills vidare
Tinder 1435 Tills vidare
Zezar Hästak (SWB) 1436 Tills vidare
Chacootino PS 1439 Tills vidare
York Hästak (SWB) 1440 Tills vidare
Cannobio 1441 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper
Chacoolou PS 1442 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper
Cristallo II 1366 Tills vidare
Hometown 1421 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper
Janeiro Platinum 1444 Tills vidare Efter inspektion på hemmaplan för beskrivning av hingstens prestationsegenskaper Warrant 1443 Tills vidare

Accepterade hingstar
Cardiac Arrest (SWB) 9510 2023
Diamant d'Arlequin (SWB) 9511 2023
Diamond Spring 9512 2023
Drävles Dynamit (SWB) 9518 2023
Equistella Defiance 9519 2023
Gameboy (SWB) 9513 2023
Hector Q (SWB) 9514 2023
Kannclear (SWB) 9515 2023
Naestro SC (SWB) 9516 2023
Zino 9517 2023
Candide (SWB) 9520 Tills vidare
Conqueror Charlie (SWB) 9521 Tills vidare
Epiphany EMS (SWB) 9525 Tills vidare
Faithful 9526 Tills vidare
Hotlix (SWB) 9522 Tills vidare
Maderik EMS (SWB) 9527 Tills vidare
Mafioso BD 9528 Tills vidare
Moonlight 9529 Tills vidare
Rihanna's Diamod K (SWB) 9523 Tills vidare
Rollcat (SWB) 9524 Tills vidare
Coventry Moon (SWB) 9530 Tills vidare
Filkes Red Fury (SWB) 9531 Tills vidare
Highteq (SWB) 9532 Tills vidare
Q:s A Kind of Magic (SWB) 9533 Tills vidare
Benefit 9534 Tills vidare
Carolus (SWB) 9557 Tills vidare
El Barone 111 Z 9412 Tills vidare
Hemerald 9473 Tills vidare
Tenor du Gue 9558 Tills vidare
 
Tycker det ska bli spännande att se hur de "Accepterade" hingstarna tas emot. Vissa tror jag ändå kan vara användbara i aveln.

El Barone, Tenor du Gue och Benefit känns ju som att det mest är teknikaliteter som gör att de inte får Premierad, skulle kunna tänka mig att använda alla om jag hade passande sto.

Cogito GB har ju lika bra hopp-poäng som några av de premierade (8.5-8.5) men är väl galoppen under ryttare som i dagsläget fällde honom skulle jag tro? Även Diamond Spring och Kannclear har ju helt ok hoppbetyg. Sedan finns det kanske bättre representanter för deras blodlinjer?
Naestro SC ligger inte lika högt på hoppningen men lite jämnare även i gångartsbiten och verkar ha ett temperament som kanske kan tilltala hobbyryttare.

Candide fick en 9a på benen, det är ändå inte så vanligt.

Mafioso BD var inte så långt ifrån i slutändan i alla fall. Med tanke på de muntliga kommentarerna som getts misstänkte jag lite att skritten kunde ha fått lägre poäng men den fick ändå 7 under ryttare och 7.5 vid hand. 7.5 på traven är nog också lite en smaksak, och med 9 på galoppen och 8.5 av båda testryttarna kan jag nog tänka mig att den trots allt kan få några ston.

Rhiannas Diamond K har ju ett intressant möderne och har också egentligen fått bra hoppoäng men verkar inte ha trivts lika bra med testryttare, tror ändå den kan vara värd att prova i aveln.

Coventry Moon skulle kanske kunna tilltala den som vill ha en trevlig hobbyhäst med fin ridbarhet även om det sista klippet i hoppningen inte fanns där just denna veckan, eller om den bevisar sig på tävlingsbanan.
 
Tror inte det, men var väl ganska klart att alla som fullföljer får accepterad? De som ev inte hade nått upp till benbetyget hade ju inte blivit rekommenderade att fortsätta alls.
Var det? Jag fick ju skit för det i andra forum när jag skrev att nu blir ju allt godkänt med benbetyget och SWB verkade skylla på stoägarna, att stoägarna använde sig att ett-sto-licenser och att det var dålig kvalité på de hingstarna (min tolkning). Därför gjorde man såhär.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 231
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp