Brunst problem..

Men din häst kommer att brunst regelbundet över sommaren, så det här är inget övergående problem ännu. Skaderisken är stor för bägge parter, jag hade satt ner foten för allas inblandade skull.
Det är jag mycket väl medveten om, funderar på om den här valacken är som den andra, som bara är "hingstig" när det är första brunsten och sen ju längre in i säsongen man kommer desto mer ointressant är det. Hoppas kan man även om jag tyvärr inte har mycket förhoppningar. :(
Det är inte roligt att ha häst längre. Känner ingen glädje att ens gå ner till stallet längre. :down:
 
Här har jag samma problem tyvärr.
Så här hittade jag mitt sto häromdagen:


Detta är bara en bråkdel av alla sår som var på henne. Sår som valacken hon gått med orsakat när han försökt betäcka henne. :( Hans skor och tänder har rivit sönder henne. Även hon har fått in några sparkar på honom så även han har något fult sår.

Vissa av hennes är riktigt djupa å fula. Vi får var glada att de gått såpass "bra" som de gjort men tyvärr får de nu gå Själva i varsin hage :(

Här kommer de inte ihop igen. Det är inte värt det.
 
Här har jag samma problem tyvärr.
Så här hittade jag mitt sto häromdagen:


Detta är bara en bråkdel av alla sår som var på henne. Sår som valacken hon gått med orsakat när han försökt betäcka henne. :( Hans skor och tänder har rivit sönder henne. Även hon har fått in några sparkar på honom så även han har något fult sår.

Vissa av hennes är riktigt djupa å fula. Vi får var glada att de gått såpass "bra" som de gjort men tyvärr får de nu gå Själva i varsin hage :(

Här kommer de inte ihop igen. Det är inte värt det.
Usch då, i jämförelse är det rätt milt här, riktigt så allvarliga sår har inte mitt sto fått och valacken har ännu inga skor, men han ska få skor fram. Så vete tusan, börjar överväga att byta till annat stall, dock tillåter inte ekonomin det i nuläget, troligen efter sommaren ska det lösa sig.
 
Det är jag mycket väl medveten om, funderar på om den här valacken är som den andra, som bara är "hingstig" när det är första brunsten och sen ju längre in i säsongen man kommer desto mer ointressant är det. Hoppas kan man även om jag tyvärr inte har mycket förhoppningar. :(
Det är inte roligt att ha häst längre. Känner ingen glädje att ens gå ner till stallet längre. :down:


Min erfarenhet är inte att det blir mer ointressant ju längre sommaren går. Min erfarenhet är att valacker som börjat klättra på ston och försöka betäcka fortsätter med det. När stoet går ur brunst fattar de inte och kan vara väldigt på, sen svalnar det lite någon vecka tills nästa brunst och så börjar eländet igen.
Går valacken med flera ston som inte brunstar samtidigt lär han sig aldrig utan jagar ston konstant.
 
Alltså de flesta hingstar lägger av när stoet blir dräktig, en valack kan av förklarliga skäl inte ombesörja detta vilket medför att klängandet kommer att fortsätta. Har en bekant som lät sin valack gå med sitt sto, resultatet blev att valacken klängde så till den milda grad, att han till slut tog stryk i ryggen. Skadan blev så allvarlig, att avlivning var det enda alternativet.
 
Åh vad jobbigt!! :( Jag FATTAR inte varför det här alltid ska vara en sånt stort problem...
Har själv stått i ett stall där en valack började klättra på mina och andras ston på försommaren. Valackägaren brydde sig inte för fem öre (??) och stallägaren sa bara att det är sånt man får räkna med när man har hästar i blandflock. Visst det kan hända, men det kan faktiskt hända även mellan sto/sto eller valack/valack. Oavsett vad måste man ju göra något åt det, sära på de hästar som inte kan gå ihop. Idioti är vad det är....
Jag valde att flytta därifrån då det inte gick att lösa.. Hoppas det ordnar sig för dig!
 
Ägaren till valacken är en idiot. Det räcker med EN spark på "rätt" ställe så har hen ingen häst kvar.
Sen funderar jag på om det är normalt att ett sto ändrar rang bara för att hon brunstar?
Mitt sto är egentligen ranghögt, hon är nummer två i flocken och bestämmer efter ledarstoet. Hon har bossat över denna valack tidigare, men nu när hon brunstar kör han järnet med henne och hon har bitmärken överallt och det verkar vara han som bestämmer över henne och hon säger inte ifrån... ledarstoet sa ifrån trots att hon brunstade. Hur kan det skilja sig så mycket från häst till häst?
 
Alltså de flesta hingstar lägger av när stoet blir dräktig, en valack kan av förklarliga skäl inte ombesörja detta vilket medför att klängandet kommer att fortsätta. Har en bekant som lät sin valack gå med sitt sto, resultatet blev att valacken klängde så till den milda grad, att han till slut tog stryk i ryggen. Skadan blev så allvarlig, att avlivning var det enda alternativet.
Blev det skada på valacken? :eek:
Oh fan, här lär man sig något nytt varje dag. :eek: Jag trodde det var mest risk för stoets rygg och trodde väl att det var därför många valackägare kanske inte bryr sig om deras valack klättrar.
 
Min erfarenhet är inte att det blir mer ointressant ju längre sommaren går. Min erfarenhet är att valacker som börjat klättra på ston och försöka betäcka fortsätter med det. När stoet går ur brunst fattar de inte och kan vara väldigt på, sen svalnar det lite någon vecka tills nästa brunst och så börjar eländet igen.
Går valacken med flera ston som inte brunstar samtidigt lär han sig aldrig utan jagar ston konstant.
Valacken har dock inte försökt betäcka än, han verkar inte fatta vad han ska göra utan bara hoppar upp på henne, utan att ha en erektion, snoppen är inte ens ute. Så han hoppar bara, det jag sett är det bara på korset, baken han hoppar på, aldrig varit längre fram på ryggen vad jag sett.
 
Åh vad jobbigt!! :( Jag FATTAR inte varför det här alltid ska vara en sånt stort problem...
Har själv stått i ett stall där en valack började klättra på mina och andras ston på försommaren. Valackägaren brydde sig inte för fem öre (??) och stallägaren sa bara att det är sånt man får räkna med när man har hästar i blandflock. Visst det kan hända, men det kan faktiskt hända även mellan sto/sto eller valack/valack. Oavsett vad måste man ju göra något åt det, sära på de hästar som inte kan gå ihop. Idioti är vad det är....
Jag valde att flytta därifrån då det inte gick att lösa.. Hoppas det ordnar sig för dig!
Verkar vara något liknande här med, ska ta ett snack med den andra stoägaren och se vad hen säger, så får vi se. Hade varit skönast om alla valackerna kunde gå i samma hage och stona själva.
 
Sen funderar jag på om det är normalt att ett sto ändrar rang bara för att hon brunstar?
Mitt sto är egentligen ranghögt, hon är nummer två i flocken och bestämmer efter ledarstoet. Hon har bossat över denna valack tidigare, men nu när hon brunstar kör han järnet med henne och hon har bitmärken överallt och det verkar vara han som bestämmer över henne och hon säger inte ifrån... ledarstoet sa ifrån trots att hon brunstade. Hur kan det skilja sig så mycket från häst till häst?

Jag tror egentligen inte att hon ändrade rang, det vara bara så att hon var jäkligt pilsk. Hennes brunster var hemska och extremt tydliga. Ofta fick hon stå då, försökte jag rida blev vi bara osams.

Ja, hon var fux :meh:
 
Jag tror egentligen inte att hon ändrade rang, det vara bara så att hon var jäkligt pilsk. Hennes brunster var hemska och extremt tydliga. Ofta fick hon stå då, försökte jag rida blev vi bara osams.

Ja, hon var fux :meh:
Fast hon ser inte så sur ut, hon är ranghög egentligen men verkar ranglåg när hon brunstar i alla fall mot denna valack. Tycker det hade varit bättre om hon sagt ifrån rejält precis som det andra stoet sa ifrån när valacken höll på att stegra sig framför henne, precis som han utmanade ledaren. Jag får en känsla att han börjar bli lite kaxig och försöker såklart klättra i rang. På ett sätt ska det blir intressant att se vad som händer när hon slutar brunsta. Rida osv är inga problem när hon brunstar, enda är att hon känns lite slö.
 
Blev det skada på valacken? :eek:
Oh fan, här lär man sig något nytt varje dag. :eek: Jag trodde det var mest risk för stoets rygg och trodde väl att det var därför många valackägare kanske inte bryr sig om deras valack klättrar.

Det är ju vad alla har skrivit hela tiden.

Skaderisken är störst för valacken. Om stoet sparkar mot en klättrande valack kan hon sparka av honom benen.
 
Det är ju vad alla har skrivit hela tiden.

Skaderisken är störst för valacken. Om stoet sparkar mot en klättrande valack kan hon sparka av honom benen.
Vad jag förstod av det jag citerade, handlade inte om att vlacken fick avsparkade ben utan skadade sin egen rygg och det var det jag reagerade på.
 
Vad jag förstod av det jag citerade, handlade inte om att vlacken fick avsparkade ben utan skadade sin egen rygg och det var det jag reagerade på.

Oavsett vilka skador det handlar om så är valacken den som kan råka mest illa ut.
Begriper inte folk det? Du måste vara jättetydlig med att det så att stallägaren förstår vidden av problemet och att det inte bara handlar om att du vill skydda din häst
 
Oavsett vilka skador det handlar om så är valacken den som kan råka mest illa ut.
Begriper inte folk det? Du måste vara jättetydlig med att det så att stallägaren förstår vidden av problemet och att det inte bara handlar om att du vill skydda din häst
Jag tror dessvärre att budskapet kommer nå fram, hade med det redan från början när jag sa till att jag inte ville att någon av hästarna skulle skadas. Får sen svar att alla hästarna egentligen ska gå i samma hage, de andra valackerna går i den andra hagen för att de ska inte äta så mycket gräs. Dock är det den hagen med mest gräs just nu, men det är en annan femma antar jag..
Ska se om det inte går att övertala att valacken kan gå med de andra valackerna och hjälpa till och laga så att det går att fålla ut hästarna om den som släpper ut inte vill leda den tredje valacken.

Jag kände spontant att de letade problem när jag föreslog lösningar på problemet. När jag föreslog att min häst kunde gå i sjukhage var det besvärligt, trots att jag sa att jag sköter allt med henne. Känns taskigt mott mitt sto att hon ska stå inne för att hon blir "i vägen" i sjukhagen. Känns inte alls bra i mattehjärtat just nu... :(
 
De är ju helt jävla tröga i skallen.

Då säger du såhär.

"Om min häst sparkar av benet på en klättrande valack är det ett ansvar som DU (stallägare) måste ta eftersom du vägrar dela på hästarna"
Vägrar och vägrar, eller räknas det som vägrar om man egentligen vill att hästarna ska gå i samma hage för att det ska vara smidigt vid in-/utsläpp?
 
Vägrar och vägrar, eller räknas det som vägrar om man egentligen vill att hästarna ska gå i samma hage för att det ska vara smidigt vid in-/utsläpp?

Om man inte begriper att hästarna måste delas för att minimera skaderisken. Och inte tänker dela hästarna så ja, jag skulle uttrycka det som att de vägrar dela på hästarna. Sen om det är av ren lättja eller vad det nu är saknar fullkomligt betydelse.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 104
Senast: Stereo
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 785
Senast: cirkus
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 877
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp