Brunst problem..

Om man inte begriper att hästarna måste delas för att minimera skaderisken. Och inte tänker dela hästarna så ja, jag skulle uttrycka det som att de vägrar dela på hästarna. Sen om det är av ren lättja eller vad det nu är saknar fullkomligt betydelse.
Ska prata med den andra stoägaren, då jag känner att det är en person med kunskap, och se vad denne säger. Jag är väl egentligen inte så orolig för mitt sto, mer än att jag inte vill att hon ska bli den skyldige när någon blir allvarligt skadad.
 
Ska prata med den andra stoägaren, då jag känner att det är en person med kunskap, och se vad denne säger. Jag är väl egentligen inte så orolig för mitt sto, mer än att jag inte vill att hon ska bli den skyldige när någon blir allvarligt skadad.

Precis.

Säg det jättetydligt till stallägaren och gärna till de som äger valacken/erna.
 
Vad har du sagt?

Mitt förslag är att du inte kommer med lösningar - det är upp till den ansvarige att hitta.

Tala om att du håller dem ansvariga om det händer något med någon av de inblandade hästarna.
 
Fick svar att detta beteende ses som ett tecken på att de är sysslolösa. Hagen är ganska upptrampad och finns knappt något gräs, så de menar att hästarna inte har något annat att göra än att "tjafsa".
Enda lösningen som de erbjöd var att laga staketet i en annan hage så de kan gå där, men vad händer om problemet kvarstår vid nästa brunst också? Just nu känns det inte alls kul att äga en häst, känner mig väldigt bekymrad.

Vilket kvalificerat skitsnack. Jag har två matmonster av sorten alltid hungriga på gräs. Det påverkar inte ett skvatt hur valacken reagerar på stoets brunst (eller hur hon reagerar heller) jämfört med i vintras när det var snö och portionsfodring.

Så ja problemet kommer återkomma nästa brunst. Och nästa.

Här går de just nu i varsin hage. Just för stoet brunstar. När brunsten är över går de ihop igen. Tills nästa brunst då de tas isär.

Tillägg: nej det brukar inte vara värst första brunsten och sen bli bättre. Har de väl fått smak för det brukar det bli värre nästa brunst...
 
Valacken har dock inte försökt betäcka än, han verkar inte fatta vad han ska göra utan bara hoppar upp på henne, utan att ha en erektion, snoppen är inte ens ute. Så han hoppar bara, det jag sett är det bara på korset, baken han hoppar på, aldrig varit längre fram på ryggen vad jag sett.

Vad du har sett ja.

Tyvärr innebär inte det att han aldrig lyckas eller har lyckats.

Hoppas att dom förstår hur allvarligt detta är egentligen och att ni kan hitta en lösning på problemet.

Vad är det för problem med att leda ut denna valack?
 
Valacken har dock inte försökt betäcka än, han verkar inte fatta vad han ska göra utan bara hoppar upp på henne, utan att ha en erektion, snoppen är inte ens ute. Så han hoppar bara, det jag sett är det bara på korset, baken han hoppar på, aldrig varit längre fram på ryggen vad jag sett.

Jag uttryckte mig visst klumpigt, med försöka betäcka menade jag klättra.

En valack som klättrar på ston har gått över gränsen och ska inte gå med ston.
 
Blev det skada på valacken? :eek:
Oh fan, här lär man sig något nytt varje dag. :eek: Jag trodde det var mest risk för stoets rygg och trodde väl att det var därför många valackägare kanske inte bryr sig om deras valack klättrar.
Ja den här hästen fick nerverna ihopklämda i ryggen, enbart pga han var så ofta på bakbenen och klängde. Sedan kan olyckan ha varit framme samtidigt, och att han klivit snett när han försökte kliva på. I varje fall blev skadan så allvarlig att han avlivades, annars är avsparkade ben den största risken eller andra sparkskador beroende på var de träffar.
 
Vilket kvalificerat skitsnack. Jag har två matmonster av sorten alltid hungriga på gräs. Det påverkar inte ett skvatt hur valacken reagerar på stoets brunst (eller hur hon reagerar heller) jämfört med i vintras när det var snö och portionsfodring.

Så ja problemet kommer återkomma nästa brunst. Och nästa.

Här går de just nu i varsin hage. Just för stoet brunstar. När brunsten är över går de ihop igen. Tills nästa brunst då de tas isär.

Tillägg: nej det brukar inte vara värst första brunsten och sen bli bättre. Har de väl fått smak för det brukar det bli värre nästa brunst...
I och för sig borde det bli enklare sen när hästarna byter hage. För då blir den hagen de går i nu ledig, och då skulle jag kunna släppa henne i den vid nästa brunst och sköta allt med henne, bara göra i ordning t ex påse med hö till lunch om det inte finns tillräckligt med gräs då.
Vilken snilleblixt jag fick nu. :up:
 
Ja den här hästen fick nerverna ihopklämda i ryggen, enbart pga han var så ofta på bakbenen och klängde. Sedan kan olyckan ha varit framme samtidigt, och att han klivit snett när han försökte kliva på. I varje fall blev skadan så allvarlig att han avlivades, annars är avsparkade ben den största risken eller andra sparkskador beroende på var de träffar.
Ah, vet du om de löper större risk om valacken är av modell större, närmare 175 och lite grövre halvblodsmodell?
 
I och för sig borde det bli enklare sen när hästarna byter hage. För då blir den hagen de går i nu ledig, och då skulle jag kunna släppa henne i den vid nästa brunst och sköta allt med henne, bara göra i ordning t ex påse med hö till lunch om det inte finns tillräckligt med gräs då.
Vilken snilleblixt jag fick nu. :up:

Jag hade aldrig låtit mitt sto gå på sommarbete med den valacken oavsett om hon brunstar eller ej.
 
Vad har du sagt?

Mitt förslag är att du inte kommer med lösningar - det är upp till den ansvarige att hitta.

Tala om att du håller dem ansvariga om det händer något med någon av de inblandade hästarna.
Jag har sagt att det löper stor skaderisk för båda hästarna och att de bör säras, då det inte funkar att ha dom ihop.

Jag hade en lösning men det verkade som istället för att se det som en lösning sågs det som något jobbigt och besvärligt.
De tyckte att jag skulle ta hand om alla hästarna, om jag förstod det rätt var det för att de har respekt för min häst och att sjukhagen blockerar stallets bakdörr och att jag skulle ta ansvar över de andra hästarna för det var enbart jag som begärt att hästarna skulle separeras :banghead:. Där de menade på att det inte skulle gå att vattna till den riktiga hagen, men det går att göra genom en annan dörr (jag har själv gjort det), så jag såg lösning på det problemet också Jag orkade inte med hela den diskussionen om hur jobbigt det blev att min häst skulle gå i sjukhagen, men det var inget problem när valacken gick där. Varför kan det inte få vara lika villkor för alla? Blir så less på det här. :down:
 
Det här var en liten häst, islandshäst. Så ju mer tyngd, tror jag ökar riskerna avsevärt samt även om olyckan är framme.
Ja, lite så tänker jag med. Har ofta hört att ponnyer eller små kompakta hästar tål mer än t ex en stor ranglig häst, men har inte varit helt hundra.
 
Jag begriper inte ens att du ids diskutera med dom.

Jag hade bara sagt att hästarna måste separeras pga skaderisk på ALLA inblandade. Och att du kommer inte stå till svars om ditt sto sparkar av benet på en klättrande valack. Och att du kommer hålla stallägaren ansvarig om din häst skadas
 
Jag begriper inte ens att du ids diskutera med dom.

Jag hade bara sagt att hästarna måste separeras pga skaderisk på ALLA inblandade. Och att du kommer inte stå till svars om ditt sto sparkar av benet på en klättrande valack. Och att du kommer hålla stallägaren ansvarig om din häst skadas
Jag tror mycket bottnar i att jag är konflikträdd, visst jag har redan sagt nästan allt det där, men de verkar inte riktigt ta till sig eller förstå allvaret i det och jag vet inte vad mer jag kan göra/mäktar med. Ska prata med den andra stoägaren då jag har lättare att prata med denne utan att bli osäker på mig själv.
 
Jag tror mycket bottnar i att jag är konflikträdd, visst jag har redan sagt nästan allt det där, men de verkar inte riktigt ta till sig eller förstå allvaret i det och jag vet inte vad mer jag kan göra/mäktar med. Ska prata med den andra stoägaren då jag har lättare att prata med denne utan att bli osäker på mig själv.

Även om du är konflikträdd, och din stallägare verkar vara ganska ignorant - så något måste du ju göra. Flytta om så krävs.

Något jag tycker glöms är att faktiskt stoet kan få ryggproblem osv av att ha en valack hängandes på längden/ryggen. Även om stoet är med på noterna, ställer upp sig osv så det är inte tänkt att ett sto ska ha en hingst (eller valack) hoppandes på henne i tid och otid. Utan det är tänkt att ett sto får några språng per brunst, och inte ens varje brunst. Utan hingsten betäcker när stoet står, och det kan stoet göra flera gånger i brunst och det kan vara en het/orutinerad hingst som provar hoppa på fast det inte är läge. Men sen blir ju stoet "normalt" (i det vilda/som det är tänkt) dräktigt. Om inte i första brunsten så i andra. Och sen är hon dräktig och går inte i brunst på nästan ett år.

Jämfört med betäckande valacker som ofta klättrar varje chans de får vid brunst, oavsett om stoet står eller ej, och brunst efter brunst efter brunst. Och många valacker - inte alla - klättrar inte bara vid brunst utan vid varje tillfälle det får.

Så om man så skiter i om ett ben blir avsparkat på valacken, och inte tänker betäcka sitt sto så risken för framtida infertilitet pga bakterieinfektion etc inte påverkar - så stoet mår inte bra av att ha en annan häst hängande på sig så ofta. Och kan skadas av det.

Jag tycker det där ofta glöms bort vad gäller skaderisk.

Jag har en B-ponnyvalack och ett sto på strax under 160 cm. Valacken kommer inte åt att betäcka, så de riskerna lokaliserade till det kan jag bortse från rent så. Risken att han får ett ben avsparkat under brunst är ganska liten med, då han är såpass liten så om hon slår ifrån ska det maxad otur till för att han ska få en smäll på ett ben. Då är den risken större när stoet är ur brunst, då kan hon vara ganska lätt i baken mot honom om han försöker tränga sig vid maten eller så. Under brunst är hon en slampa som inte bara står som ett ljus när han klänger utan uppmuntrar det med.
Men trots att det är en liten lätt B-ponnyvalack som inte ens når upp helt och kan lägga hela sin tyngd på stoet, att hon villigt står osv - så nog jävlar märks det på henne vad gäller muskler osv om han varit där och klängt. Han får inte det, de säras vid brunst och så har det varit sen andra brunsten, dvs efter jag upptäckt att han klänger när hon brunstar. Men det har hänt att hon börjat brunsta nån dag tidigare än beräknat och jag varit på jobbet och märkt det när jag kommit hem t ex. Så numera särar jag med marginal. Hon brunstar tack och lov regelbundet som en klocka, så jag skriver helt enkelt in i almanackan "sära hästarna" så det är flera dagars marginal innan brunst. (Han skulle inte fundera på att hoppa eller klänga när hon inte är i brunst tack och lov. Då går han som en artigt liten söndagsskolegosse och säger "ja tant, nej tant, javisst tant" istället ;))
 
Även om du är konflikträdd, och din stallägare verkar vara ganska ignorant - så något måste du ju göra. Flytta om så krävs.
Jo, det är därför jag ska prata med den andre stoägaren också, får jag med den ägaren på samma spår som mig kommer det bli lättare att övertala stallägaren. Då den ägaren nog är bättre på att förklara än vad jag är.
Egentligen vill jag inte flytta, allt annat i stallet är perfekt och precis så som jag vill ha de ur hästens synpunkt. Det andra stallet jag skulle kunna flytta till har mycket sämre för hästens synvinkel, men desto bättre ur en ryttarens ögon.

I nödfall kanske jag kan laga hagen som är nedanför mitt hus och sköta in/ut släpp, samt ge frukost hö (som hästen inte skulle vara intresserad av förrän gräset börjar ta slut), och fixa vatten osv. Det tror jag också skulle vara en lösning, nackdelen är då förstås att hästen går själv, men kan fortfarande se dom andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 105
Senast: Stereo
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 785
Senast: cirkus
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp